Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena

Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ohjaajien käsityksiä draamasta ja toiminnallisista menetelmistä sekä etsiä vastauksia kysymyksiin, mitä draaman ja toiminnallisten menetelmien käyttäminen vaatii, ja mitä annettavaa menetelmillä on ohjaukseen ja ohjaustilanteessa oleville ihmisille? Toivon, että työ...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ärväs, Tarja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40023
_version_ 1828193131505385472
author Ärväs, Tarja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ärväs, Tarja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ärväs, Tarja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ärväs, Tarja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ohjaajien käsityksiä draamasta ja toiminnallisista menetelmistä sekä etsiä vastauksia kysymyksiin, mitä draaman ja toiminnallisten menetelmien käyttäminen vaatii, ja mitä annettavaa menetelmillä on ohjaukseen ja ohjaustilanteessa oleville ihmisille? Toivon, että työni herättelee pohtimaan draaman, toiminnallisuuden ja yleensäkin luovuuden antia ohjausvuorovaikutukseen sekä miettimään hyvän vuorovaikutuksen lähtökohtia. Sovellan tutkimuksessani fenomenografista tutkimusotetta. Fenomenografia on aineistolähtöinen lähestymistapa: kuvaan työssä draamaa ja toiminnallisia menetelmiä eri taustayhteisöistä tulevien ohjaajien käsitysten kautta. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluilla ja haastateltavina olivat neljä draamaa ja toiminnallisia menetelmiä työssään käyttävää tai työkseen tekevää ohjaajaa. Fenomenografisessa lähestymistavassa analyysi perustuu aineistoon. Tutkija ottaa tutkittavien paikan yrittäen nähdä ilmiön ja tilanteen heidän silmillään. Kiinnostus kohdistuu tutkittavien käsityksiin ja oletuksiin. Tutkimukseni tulosten mukaan draaman ja toiminnallisten menetelmien ydin löytyy menetelmiin liittyvästä toimintakulttuurista. Se pitää sisällään ohjaajien ihmiskäsityksen ja arvot, tietynlaisen tavan ajatella, joka puolestaan näkyy tietynlaisena tapana toimia. Lähtökohtana on ihmisen näkeminen kehollisena, tuntevana ja kokevana. Ihmiskäsitys konkretisoituu draamallisissa ja toiminnallisissa menetelmissä, joissa työvälineinä ovat osallistujien kehot, ilmaisu ja kokemukset. Ohjausvuorovaikutus poikkeaa perinteisestä ohjaajajohtoisesta toiminnasta, ohjaaja ja ohjattavat nähdään samanarvoisina. Tavoitteena on toiminnan, dialogin ja reflektion kautta auttaa osallistujia itse oivaltamaan asioita. Haastateltavat näkivät draaman ja toiminnalliset menetelmät voimaannuttavina, uusille näkökulmille, toimintatavoille ja mahdollisuuksille avaavina menetelminä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c4rv\u00e4s, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-18T04:50:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-18T04:50:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1232740", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40023", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 draamasta ja toiminnallisista\nmenetelmist\u00e4 sek\u00e4 etsi\u00e4 vastauksia kysymyksiin, mit\u00e4 draaman ja toiminnallisten menetelmien\nk\u00e4ytt\u00e4minen vaatii, ja mit\u00e4 annettavaa menetelmill\u00e4 on ohjaukseen ja ohjaustilanteessa\noleville ihmisille? Toivon, ett\u00e4 ty\u00f6ni her\u00e4ttelee pohtimaan draaman, toiminnallisuuden\nja yleens\u00e4kin luovuuden antia ohjausvuorovaikutukseen sek\u00e4 miettim\u00e4\u00e4n hyv\u00e4n\nvuorovaikutuksen l\u00e4ht\u00f6kohtia.\nSovellan tutkimuksessani fenomenografista tutkimusotetta. Fenomenografia on\naineistol\u00e4ht\u00f6inen l\u00e4hestymistapa: kuvaan ty\u00f6ss\u00e4 draamaa ja toiminnallisia menetelmi\u00e4\neri taustayhteis\u00f6ist\u00e4 tulevien ohjaajien k\u00e4sitysten kautta. Aineistonkeruu toteutettiin\nteemahaastatteluilla ja haastateltavina olivat nelj\u00e4 draamaa ja toiminnallisia menetelmi\u00e4\nty\u00f6ss\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4\u00e4 tai ty\u00f6kseen tekev\u00e4\u00e4 ohjaajaa. Fenomenografisessa l\u00e4hestymistavassa\nanalyysi perustuu aineistoon. Tutkija ottaa tutkittavien paikan yritt\u00e4en n\u00e4hd\u00e4 ilmi\u00f6n\nja tilanteen heid\u00e4n silmill\u00e4\u00e4n. Kiinnostus kohdistuu tutkittavien k\u00e4sityksiin ja oletuksiin.\nTutkimukseni tulosten mukaan draaman ja toiminnallisten menetelmien ydin l\u00f6ytyy\nmenetelmiin liittyv\u00e4st\u00e4 toimintakulttuurista. Se pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n ohjaajien ihmisk\u00e4sityksen\nja arvot, tietynlaisen tavan ajatella, joka puolestaan n\u00e4kyy tietynlaisena tapana\ntoimia. L\u00e4ht\u00f6kohtana on ihmisen n\u00e4keminen kehollisena, tuntevana ja kokevana. Ihmisk\u00e4sitys\nkonkretisoituu draamallisissa ja toiminnallisissa menetelmiss\u00e4, joissa ty\u00f6v\u00e4linein\u00e4\novat osallistujien kehot, ilmaisu ja kokemukset. Ohjausvuorovaikutus poikkeaa\nperinteisest\u00e4 ohjaajajohtoisesta toiminnasta, ohjaaja ja ohjattavat n\u00e4hd\u00e4\u00e4n samanarvoisina.\nTavoitteena on toiminnan, dialogin ja reflektion kautta auttaa osallistujia itse oivaltamaan\nasioita. Haastateltavat n\u00e4kiv\u00e4t draaman ja toiminnalliset menetelm\u00e4t voimaannuttavina,\nuusille n\u00e4k\u00f6kulmille, toimintatavoille ja mahdollisuuksille avaavina menetelmin\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-10-18 04:50:03.750274. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-18T04:50:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210182715.pdf: 335982 bytes, checksum: cb0bfd7972425c75a3264b98af99a4d7 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-18T04:50:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210182715.pdf: 335982 bytes, checksum: cb0bfd7972425c75a3264b98af99a4d7 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "draama", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Draama ja toiminnalliset menetelm\u00e4t ohjausvuorovaikutuksen tukena", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210182715", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-18T04:50:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40023
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:15Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8d437502-63fa-442d-91c1-01dbe030f9c6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201210182715.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ärväs, Tarja Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena ohjaus vuorovaikutus draama toiminnalliset menetelmät Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 draamakasvatus
title Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena
title_full Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena
title_fullStr Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena
title_full_unstemmed Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena
title_short Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena
title_sort draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena
title_txtP Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena
topic ohjaus vuorovaikutus draama toiminnalliset menetelmät Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 draamakasvatus
topic_facet 103 Fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education draama draamakasvatus ohjaus toiminnalliset menetelmät vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40023 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210182715
work_keys_str_mv AT ärvästarja draamajatoiminnallisetmenetelmätohjausvuorovaikutuksentukena