Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers a comparison of two groups of Finnish university students

Motivaatiotutkimus on vuosikymmeniä keskittynyt motivaatioon oppijan näkökulmasta luoden erilaisia motivaatioteorioita. Motivaatio on erittäin tärkeä tekijä vieraan kielen oppimistulosten selittäjänä, joten viime vuosikymmenellä kiinnostuttiin myös käytännön toimista, joita opettaja voi toteuttaa pa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sillanpää, Jere
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40017
_version_ 1826225758187552768
author Sillanpää, Jere
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sillanpää, Jere Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sillanpää, Jere Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sillanpää, Jere
datasource_str_mv jyx
description Motivaatiotutkimus on vuosikymmeniä keskittynyt motivaatioon oppijan näkökulmasta luoden erilaisia motivaatioteorioita. Motivaatio on erittäin tärkeä tekijä vieraan kielen oppimistulosten selittäjänä, joten viime vuosikymmenellä kiinnostuttiin myös käytännön toimista, joita opettaja voi toteuttaa parantaakseen oppilaiden motivaatiota luokkahuoneissa. Näitä toimia kutsutaan motivointistrategioiksi. Tulevien vieraiden kielten opettajien käsitykset ja kokemukset motivointistrategioista Suomessa olivat lähes tutkimaton aihe, joten kyseinen näkökulma otettiin tähän tutkimukseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli määrällisten menetelmien avulla saada käsitys tulevien opettajien yleisestä tietoisuudesta motivointistrategioista sekä pedagogisten opintojen aikana saadusta tiedosta motivointistrategioista. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli kyselylomaketta käyttäen saada selville, miten hyödyllisinä tulevat opettajat (N = 84) motivointistrategioita pitivät, miten paljon he olivat niitä kahden viimeisen vuoden aikana käyttäneet sekä selvittää mahdollinen suhde hyödyllisyyden ja strategioiden käytön välillä. Tutkimukseen valittiin 41 motivointistrategiaa kaikki niiden eri osa-alueet mahdollisimman hyvin huomioon ottaen. Tuloksia analysoitaessa vertailtiin kahta ryhmää, joista toinen oli suorittanut opettajaopintonsa viimeistään edellisenä lukuvuonna (25 henkilöä) ja toinen (59 henkilöä) oli parhaillaan suorittamassa opettajaopintojensa viimeistä lukuvuotta. Tulokset osoittivat, että kokeneempi ryhmä oli selkeästi tietoisempi motivointistrategioista kuin kokemattomampi ryhmä, ja ero oli tilastollisesti merkitsevä. Opettajaopintojen aikana saadun tiedon määrä motivointistrategioista oli kaikkien vastaajien kesken suhteellisen vähäinen, eikä ryhmien välillä ollut tilastollisesti merkitsevää eroa vastauksissaan sen suhteen. Ryhmien välillä ei myöskään ollut suurta eroa näkemyksissään motivointistrategioiden hyödyllisyydestä, mutta kokeneempi ryhmä oli käyttänyt motivointistrategioita opetuksessaan selkeästi kokemattomampaa ryhmää enemmän, mikä näkyi myös suhteessa hyödyllisyyden ja motivointistrategioiden käytön välillä. Sen sijaan kokemattomammalla ryhmällä vastaavaa suhdetta ei ollut. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän kokemusta ja pedagogista tietoutta tulevilla opettajilla oli, sitä enemmän he olivat käyttäneet eri motivointistrategioita opetuksessaan viimeisen kahden vuoden aikana. Vaikka vastaajat pitivät motivointistrategioita hyödyllisinä, he kokivat saaneensa tietoa motivointistrategioista pedagogisten opintojen aikana vähäisesti. Koska motivointistrategiat koettiin hyödyllisinä tulevien opettajien keskuudessa, ja koska niiden käyttö on tutkitusti parantanut oppimistuloksia nostamalla oppilaiden motivaatiota, opettajat voivat hyödyntää tietoa motivointistrategioista käytännön opetuksessaan vieraiden kielten oppitunneilla.
first_indexed 2023-03-22T09:59:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sillanp\u00e4\u00e4, Jere", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-17T09:47:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-17T09:47:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1232710", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40017", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Motivaatiotutkimus on vuosikymmeni\u00e4 keskittynyt motivaatioon oppijan n\u00e4k\u00f6kulmasta luoden erilaisia motivaatioteorioita. Motivaatio on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4 tekij\u00e4 vieraan kielen oppimistulosten selitt\u00e4j\u00e4n\u00e4, joten viime vuosikymmenell\u00e4 kiinnostuttiin my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toimista, joita opettaja voi toteuttaa parantaakseen oppilaiden motivaatiota luokkahuoneissa. N\u00e4it\u00e4 toimia kutsutaan motivointistrategioiksi.\r\nTulevien vieraiden kielten opettajien k\u00e4sitykset ja kokemukset motivointistrategioista Suomessa olivat l\u00e4hes tutkimaton aihe, joten kyseinen n\u00e4k\u00f6kulma otettiin t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli m\u00e4\u00e4r\u00e4llisten menetelmien avulla saada k\u00e4sitys tulevien opettajien yleisest\u00e4 tietoisuudesta motivointistrategioista sek\u00e4 pedagogisten opintojen aikana saadusta tiedosta motivointistrategioista. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli kyselylomaketta k\u00e4ytt\u00e4en saada selville, miten hy\u00f6dyllisin\u00e4 tulevat opettajat (N = 84) motivointistrategioita pitiv\u00e4t, miten paljon he olivat niit\u00e4 kahden viimeisen vuoden aikana k\u00e4ytt\u00e4neet sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 mahdollinen suhde hy\u00f6dyllisyyden ja strategioiden k\u00e4yt\u00f6n v\u00e4lill\u00e4. Tutkimukseen valittiin 41 motivointistrategiaa kaikki niiden eri osa-alueet mahdollisimman hyvin huomioon ottaen. Tuloksia analysoitaessa vertailtiin kahta ryhm\u00e4\u00e4, joista toinen oli suorittanut opettajaopintonsa viimeist\u00e4\u00e4n edellisen\u00e4 lukuvuonna (25 henkil\u00f6\u00e4) ja toinen (59 henkil\u00f6\u00e4) oli parhaillaan suorittamassa opettajaopintojensa viimeist\u00e4 lukuvuotta.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 kokeneempi ryhm\u00e4 oli selke\u00e4sti tietoisempi motivointistrategioista kuin kokemattomampi ryhm\u00e4, ja ero oli tilastollisesti merkitsev\u00e4. Opettajaopintojen aikana saadun tiedon m\u00e4\u00e4r\u00e4 motivointistrategioista oli kaikkien vastaajien kesken suhteellisen v\u00e4h\u00e4inen, eik\u00e4 ryhmien v\u00e4lill\u00e4 ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa vastauksissaan sen suhteen. Ryhmien v\u00e4lill\u00e4 ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ollut suurta eroa n\u00e4kemyksiss\u00e4\u00e4n motivointistrategioiden hy\u00f6dyllisyydest\u00e4, mutta kokeneempi ryhm\u00e4 oli k\u00e4ytt\u00e4nyt motivointistrategioita opetuksessaan selke\u00e4sti kokemattomampaa ryhm\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n, mik\u00e4 n\u00e4kyi my\u00f6s suhteessa hy\u00f6dyllisyyden ja motivointistrategioiden k\u00e4yt\u00f6n v\u00e4lill\u00e4. Sen sijaan kokemattomammalla ryhm\u00e4ll\u00e4 vastaavaa suhdetta ei ollut.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n kokemusta ja pedagogista tietoutta tulevilla opettajilla oli, sit\u00e4 enemm\u00e4n he olivat k\u00e4ytt\u00e4neet eri motivointistrategioita opetuksessaan viimeisen kahden vuoden aikana. Vaikka vastaajat pitiv\u00e4t motivointistrategioita hy\u00f6dyllisin\u00e4, he kokivat saaneensa tietoa motivointistrategioista pedagogisten opintojen aikana v\u00e4h\u00e4isesti. Koska motivointistrategiat koettiin hy\u00f6dyllisin\u00e4 tulevien opettajien keskuudessa, ja koska niiden k\u00e4ytt\u00f6 on tutkitusti parantanut oppimistuloksia nostamalla oppilaiden motivaatiota, opettajat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tietoa motivointistrategioista k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetuksessaan vieraiden kielten oppitunneilla.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jere Sillanp\u00e4\u00e4 (jemisill) on 2012-10-17 09:47:50.354541. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-17T09:47:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210172709.pdf: 985470 bytes, checksum: 693fc00fff5998963779a2d8a153060d (MD5)\r\nlicense.html: 5075 bytes, checksum: 8cf47a4ad58f6ff4a08606fe9fd1acb9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-17T09:47:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210172709.pdf: 985470 bytes, checksum: 693fc00fff5998963779a2d8a153060d (MD5)\r\nlicense.html: 5075 bytes, checksum: 8cf47a4ad58f6ff4a08606fe9fd1acb9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivational strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L2 teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language classroom", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210172709", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-17T09:47:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40017
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/900f7dab-2d11-4a06-bc87-6f616b9d1a30\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201210172709.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sillanpää, Jere Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students motivation motivational strategies L2 teaching foreign language classroom Englannin kieli English 301 motivaatio motivointi toinen kieli opetus
title Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students
title_full Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students
title_fullStr Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students
title_full_unstemmed Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students
title_short Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers
title_sort motivational strategies as perceived and implemented by future l2 teachers a comparison of two groups of finnish university students
title_sub a comparison of two groups of Finnish university students
title_txtP Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students
topic motivation motivational strategies L2 teaching foreign language classroom Englannin kieli English 301 motivaatio motivointi toinen kieli opetus
topic_facet 301 Englannin kieli English L2 teaching foreign language classroom motivaatio motivation motivational strategies motivointi opetus toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40017 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210172709
work_keys_str_mv AT sillanpääjere motivationalstrategiesasperceivedandimplementedbyfuturel2teachersacomparisonoftwog