Ruumiillisuus kuluttajan valintana ja velvollisuutena nuorten naisten lehdissä

Tutkielmassa selvitetään nuorille naisille suunnattujen aikakauslehtien tuottamaa käsitystä ruumiillisuudesta. Tulkinnan taustana käytetään kulutusyhteiskunnan teoriaa ja Michel Foucault’n ja Nikolas Rosen ajatuksia vallankäytöstä liberaalissa yhteiskuntajärjestelmässä. Analyysissä selvitetään, mite...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rissanen, Suvi
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2007
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39991
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa selvitetään nuorille naisille suunnattujen aikakauslehtien tuottamaa käsitystä ruumiillisuudesta. Tulkinnan taustana käytetään kulutusyhteiskunnan teoriaa ja Michel Foucault’n ja Nikolas Rosen ajatuksia vallankäytöstä liberaalissa yhteiskuntajärjestelmässä. Analyysissä selvitetään, miten kulutuskulttuurin ihanteet heijastuvat ruumiillisuuteen, ja millaiset normit ohjaavat kulutusta ja suhtautumista ruumiiseen. Lisäksi käsitellään hallitun ruumiin kauniiseen ulkomuotoon liitettyjä merkityksiä. Aineistona ovat Demin, Trendin ja Cosmopolitanin vuosikerrat vuodelta 2006. Tekstin rakentamia merkityksiä on selvitetty diskurssianalyysillä ja tutkimalla lehtien käyttämiä retorisia keinoja. Tekstin tulkinnan tukena on käytetty kuva-analyysiä, jonka aineistoksi on valittu kustakin lehdestä numeroiden 2/2006, 6/2006 ja 10/2006 kuvitus, sekä kaksi lehdissä julkaistua mainosta. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka kolmella lehdellä oli kullakin omat toimitukselliset linjansa, niissä rakennettiin silti melko yhtenäistä kuvaa ruumiillisuudesta. Ruumiillisuutta käsiteltiin kuluttamisen kautta muovattavana materiaalina, jonka avulla ilmaistaan ja vahvistetaan omaa identiteettiä. Ruumiiseen kohdistui valvonnan ja ylläpidon vaade, ja onnistuneen ruumiillisuuden hallinnoinnin tuloksena rakennettu kauneus nähtiin keinona itsevarmuuden saavuttamiseen.