Summary: | Tutkielmassa selvitetään nuorille naisille suunnattujen aikakauslehtien tuottamaa käsitystä
ruumiillisuudesta. Tulkinnan taustana käytetään kulutusyhteiskunnan teoriaa ja Michel
Foucault’n ja Nikolas Rosen ajatuksia vallankäytöstä liberaalissa
yhteiskuntajärjestelmässä. Analyysissä selvitetään, miten kulutuskulttuurin ihanteet
heijastuvat ruumiillisuuteen, ja millaiset normit ohjaavat kulutusta ja suhtautumista
ruumiiseen. Lisäksi käsitellään hallitun ruumiin kauniiseen ulkomuotoon liitettyjä
merkityksiä.
Aineistona ovat Demin, Trendin ja Cosmopolitanin vuosikerrat vuodelta 2006. Tekstin
rakentamia merkityksiä on selvitetty diskurssianalyysillä ja tutkimalla lehtien käyttämiä
retorisia keinoja. Tekstin tulkinnan tukena on käytetty kuva-analyysiä, jonka aineistoksi on
valittu kustakin lehdestä numeroiden 2/2006, 6/2006 ja 10/2006 kuvitus, sekä kaksi
lehdissä julkaistua mainosta.
Tutkimuksessa selvisi, että vaikka kolmella lehdellä oli kullakin omat toimitukselliset
linjansa, niissä rakennettiin silti melko yhtenäistä kuvaa ruumiillisuudesta. Ruumiillisuutta
käsiteltiin kuluttamisen kautta muovattavana materiaalina, jonka avulla ilmaistaan ja
vahvistetaan omaa identiteettiä. Ruumiiseen kohdistui valvonnan ja ylläpidon vaade, ja
onnistuneen ruumiillisuuden hallinnoinnin tuloksena rakennettu kauneus nähtiin keinona
itsevarmuuden saavuttamiseen.
|