Yhteisöviestinnän opiskelijoiden asenteet yksityisyyden hallintaa kohtaan Facebookissa työelämäkontekstissa

Tällä tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijat suhtautuvat yksityisyyden hallintaan sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookissa. Tutkielmasta saadaan hyödyllistä uutta tietoa yhteisöviestinnän opiskelijoista sekä heidän asenteistaan yksityisyyt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantala, Mikko
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39967
Description
Summary:Tällä tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijat suhtautuvat yksityisyyden hallintaan sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookissa. Tutkielmasta saadaan hyödyllistä uutta tietoa yhteisöviestinnän opiskelijoista sekä heidän asenteistaan yksityisyyteen sosiaalisessa mediassa. Yksityisyyden hallintaa käsitellään työelämän kontekstissa. Yksityisyyden hallintaan liittyvää problematiikkaa peilataan Communication Privacy Management -teoriaan (CPM) ja toisaalta myös sosiaalisen pääoman tutkimustraditioon. Yksityisyyden hallinta ja sosiaalinen pääoma muodostavat tutkimuskirjallisuuden perusteella mielenkiintoisen jännitteen, jota tutkielmassa myös esitellään. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään muun muassa diginatiiveihin liittyvää kirjallisuutta. Tutkielman empiriaosuus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely sisälsi asenneväittämiä, jotka muodostettiin CPM-teorian pohjalta. Taustamuuttujina kyselyssä oli muun muassa kysymyksiä vastaajien Facebookin käyttötottumuksista. Tulosten perusteella valtaosa yhteisöviestinnän opiskelijoista ei pidä Facebookia sellaisena sosiaalisen median kanavana, jossa he pyrkisivät luomaan omaa ammattilaisprofiiliaan tulevaa työelämää varten. Toisaalta työelämän Facebook-verkostoituminen näyttäisi riippuvan myös siitä, kuka tekee aloitteen verkostoitumiselle: yli kaksi kolmesta hyväksyisi työelämän tuttavan kaveripyynnön, mutta alle puolet voisi olla asiassa itse aloitteellisia. Yhteisöviestinnän opiskelijat myös uskovat, että he eivät välttämättä pysty kontrolloimaan työhön liittyvää tietoa sen julkaisemisen jälkeen Facebookissa. Tämä voi olla yksi merkittävä syy sille, ettei Facebookia koeta tulosten valossa työelämän kannalta luontevaksi sosiaalisen median kanavaksi. Tästä huolimatta yhteisöviestinnän opiskelijat eivät ole huolissaan siitä, että työelämän kaverit kyttäisivät heitä Facebookissa. Tutkimustulosta voidaan selittää CPM-teorian avulla: jo kertaalleen ns. kollektiivisten yksityisyyden rajojen sisäpuolelle hyväksyttyjä henkilöitä kohtaan täytyy vallita ainakin jonkin asteinen luottamus. Vain harva yhteisöviestinnän opiskelija kommentoi ”laskelmoidusti” työelämään liittyvien tuttaviensa päivityksiä tai profiilia vain saadakseen kyseisen henkilön tutustumaan omaan Facebook-profiiliinsa. Sen sijaan näyttää siltä, että omasta ammatillisesta osaamisesta ja kiinnostuksen kohteista kerrotaan mieluummin ja mielellään passiivisesti esim. ilmaisemalla ko. asiat omassa Facebook-profiilissa.