"In Österreich mußt du entweder katholisch oder nationalsozialistisch sein" Heldenplatz-näytelmä poliittisesti luettuna

Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani itävaltalaisen Heldenplatz-näytelmän historiapoliittisia kannanottoja. Analyysin kohteena ovat näytelmän tekemät kannanotot, jotka liittyvät Itävallan rooliin toisessa maailmansodassa ja holokaustissa. Aineistona käyttämäni näytelmä sai ensiiltansa vuonna 1988 j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtonen, Eeva
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39963
Description
Summary:Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani itävaltalaisen Heldenplatz-näytelmän historiapoliittisia kannanottoja. Analyysin kohteena ovat näytelmän tekemät kannanotot, jotka liittyvät Itävallan rooliin toisessa maailmansodassa ja holokaustissa. Aineistona käyttämäni näytelmä sai ensiiltansa vuonna 1988 ja sen on kirjoittanut näytelmäkirjailija-runoilija Thomas Bernhard. Heldenplatz on paitsi aineistona käyttämäni näytelmän nimi myös historiallisesti merkittävä paikka Wienin keskustassa. Hitler julisti virallisesti Itävallan liittyneen osaksi natsi-Saksaa Heldenplatzin aukiolla vuonna 1938. Heldenplatz voidaan siis ymmärtää symbolisesti merkittävänä maantieteellisenä paikkana, jolloin on relevanttia tarkastella Heldenplatzia Pierre Noran muistin paikkoja koskevien teorioiden kautta. Analysoin Heldenplatzia myös metaforana Kenneth Burken ja George Lakoffin, Mark Johnsonin ja Mark Turnerin teorioiden avulla. Tutkielmani tulkinnallinen tausta on Itävallan valtiojohtoinen menneisyyspolitiikka, jota tutkimuskirjallisuudessa kutsutaan uhrimyytiksi. Uhrimyytillä tarkoitetaan menneisyysmuistelua, joka korosti Itävallan uhrin asemaa ja pitkälti sivuutti osasyyllisyyskysymykset holokaustiin johtaneessa kehityksessä. Tämä liittyy läheisesti Hayden Whiten näkemykseen historiankirjoituksen narratiivisesta luonteesta. Keskeistä työssäni on tutkia, miten näytelmän historiapoliittiset kannanotot poikkeavat uhrimyytistä. Erityisenä mielenkiinnon kohteena tutkielmassa ovat näytelmän tekemät historiapoliittiset kannanotot tieteisiin, taiteisiin sekä katoliseen kirkkoon. Analysoin Heldenplatz-näytelmää satiirin näkökulmasta. Tutkimustuloksista ilmenee, että Näytelmässä tehty tulkinta menneisyydestä on lähes päinvastainen uhrimyyttiin nähden. Näytelmässä kyseenalaistetaan Itävallan uhrin rooli ja siinä korostetaan itävaltalaisten roolia antisemitismin ja holokaustin toteutuksessa niiden eri muodoissa ja vaiheissa. Poliittisen satiirin merkit ovat luettavissa Näytelmässä niin sisällössä kuin siinä käytetyissä kielellisissä keinoissa.