Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella populaarikulttuurin ja politiikan suhdetta,
selvittää millaisen mahdollisuuksien horisontin populaarikulttuuri erityisesti The West
Wing televisiosarjan kautta rakensi vähemmistöstä ponnistavalle presidenttiehdokkaalle
Barack Obamalle. Taustalla on ajatus siitä, että yksilöiden ja yhteisöjen käsitys itsestään on
diskursiivisesti eli kielellisesti tuotettu. Samaan tapaan tarkastelen rotua kielellisenä
rakennelmana representaatioiden kautta mediadiskursseissa koskien Barack Obamaa sekä
The West Wing –sarjassa esiintyvän latinalaisamerikkalaisen hahmon kautta, jolle Obama
toimi tosielämän esimerkkinä.
Tutkimuksen tehtävänä ei ole konkreettisesti osoittaa yhteyttä kulttuurituotteiden ja
poliittisen käyttäytymisemme välillä, vaan esittää teoriaa siitä, miten populaarikulttuuri
toimii suhteessa identiteetteihimme. Väitän, että poliittisen minän muodostumiseen
vaikuttavat myös viihteelliset kulttuurituotteet kuten tv-ohjelmat, jotka esittävät
vakuuttavaa representaatiota tosielämän politiikasta. Todellinen politiikanteko ja
presidenttiys jäävät usein katsojille oikeassakin elämässä pelkäksi kuvaksi. Tulkitsen myös
Yhdysvaltojen viime presidentinvaaleissa esiintyneitä Barack Obamaa koskeneita
rotudiskursseja amerikkalaisen unelman ja vähemmistöjen välisen jännitteen
näkökulmasta.
Näyttäisi siltä, että the West Wing -sarja laajensi etnisestä vähemmistöstä ponnistavien
mahdollisuuksien horisonttia ihmisten mielissä. Televisio liittää yksilöitä yhteiskuntaan ja
auttaa rakentamaan tuntemuksiamme etnisyydestä ja rodusta. Populaarikulttuurin tuotokset
ovat luoneet pohjaa sille, että amerikkalaiset kykenivät valitsemaan ensimmäisen
tummaihoisen presidentin. Sekä kyseisen sarjan latinalaisamerikkalainen
presidentinvaaliehdokas Matthew Santos, että oikean elämän Barack Obama vetivät
rotuneutraalin kampanjan. Ehdokkaan on puhuttava koko kansan puolesta, ei vain oman
vähemmistönsä tullakseen valituksi.
|