Summary: | Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten
englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät
englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään englantia puhuviin ja
heidän maidensa kulttuurien opettamiseen vieraskielisten puhujien ollessa pienessä
sivuroolissa. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että oppilaat tulevat käyttämään
englantia enimmäkseen juuri toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia ilmiötä nimeltä Englanti Lingua Francana
(ELF) ja kuinka sitä voitaisiin opettaa suomalaisessa peruskoulussa yläasteen
valinnaisella kurssilla. Tutkielma on opetusmateriaalipaketti, jonka ensimmäinen osa
esittelee teoriaa ja aikaisempia tutkimuksia ELF:n alueelta ja toinen osio koostuu
opetusmateriaalipaketista, joka on suunniteltu suomalaisen peruskoulun englannin
kurssille tätä teoriapohjaa apuna käyttäen. Tämä opetusmateriaali antaa oppilaille
valmiudet toimia kansainvälisessä ympäristössä käyttäen englantia yhteisenä kielenä.
Opetuksen kannalta keskeistä ELF:ssä on, että syntyperäisten puhujien taso ei ole
enää päämäärä, joka kielitaidossa on tavoitteena saavuttaa vaan keskeistä on kyky
toimia kansainvälisessä kielellisessä ympäristössä, jossa puhujilla on erilaisia
aksentteja ja vaihtelevia kompetenssitasoja. Tällaisia tavoitteita onkin jo esimerkiksi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, mutta nykyisissä
opetusmateriaaleissa painopiste on yhtä natiivipuhujissa. ELF:n ideologia sopii siis
hyvin myös suomalaisen peruskoulun arvoihin, mutta opetusmateriaaleja on vielä
vähän tarjolla. Tämä tutkielma tarjoaa erään vaihtoehdon ELF:n opetuksen avuksi.
Lisää tutkimustietoa tarvitaan kuitenkin yhä, sillä vaikka joitakin kuvauksia ELF:n
rakenteesta onkin jo saatavilla, aihetta pedagogisesta näkökulmasta käsittelevät
tutkimukset ovat kuitenkin vielä harvinaisia.
|