English as a lingua franca a material package for an optional course in the Finnish comprehensive school

Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään englantia puhuviin ja heidän maidensa kulttuurien opettamiseen vieraskielisten p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huhtala, Tanja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39955
Description
Summary:Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään englantia puhuviin ja heidän maidensa kulttuurien opettamiseen vieraskielisten puhujien ollessa pienessä sivuroolissa. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että oppilaat tulevat käyttämään englantia enimmäkseen juuri toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia ilmiötä nimeltä Englanti Lingua Francana (ELF) ja kuinka sitä voitaisiin opettaa suomalaisessa peruskoulussa yläasteen valinnaisella kurssilla. Tutkielma on opetusmateriaalipaketti, jonka ensimmäinen osa esittelee teoriaa ja aikaisempia tutkimuksia ELF:n alueelta ja toinen osio koostuu opetusmateriaalipaketista, joka on suunniteltu suomalaisen peruskoulun englannin kurssille tätä teoriapohjaa apuna käyttäen. Tämä opetusmateriaali antaa oppilaille valmiudet toimia kansainvälisessä ympäristössä käyttäen englantia yhteisenä kielenä. Opetuksen kannalta keskeistä ELF:ssä on, että syntyperäisten puhujien taso ei ole enää päämäärä, joka kielitaidossa on tavoitteena saavuttaa vaan keskeistä on kyky toimia kansainvälisessä kielellisessä ympäristössä, jossa puhujilla on erilaisia aksentteja ja vaihtelevia kompetenssitasoja. Tällaisia tavoitteita onkin jo esimerkiksi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, mutta nykyisissä opetusmateriaaleissa painopiste on yhtä natiivipuhujissa. ELF:n ideologia sopii siis hyvin myös suomalaisen peruskoulun arvoihin, mutta opetusmateriaaleja on vielä vähän tarjolla. Tämä tutkielma tarjoaa erään vaihtoehdon ELF:n opetuksen avuksi. Lisää tutkimustietoa tarvitaan kuitenkin yhä, sillä vaikka joitakin kuvauksia ELF:n rakenteesta onkin jo saatavilla, aihetta pedagogisesta näkökulmasta käsittelevät tutkimukset ovat kuitenkin vielä harvinaisia.