Foreign language teaching a comparison of performance of Finnish 6th and 9th graders

Tieto foneemisten aakkosten hallinnan tasosta on olennaista, koska suullinen viestintä on tärkeässä osassa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 ja koska foneemisiin aakkosiin perustuvan opetusmetodin on todettu korjaavan väärinkäsityksiä kielen lausumisessa. Aiempi tutkimus on keskitty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarelainen, Aino
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39952
_version_ 1826225805716357120
author Saarelainen, Aino
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saarelainen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saarelainen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saarelainen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tieto foneemisten aakkosten hallinnan tasosta on olennaista, koska suullinen viestintä on tärkeässä osassa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 ja koska foneemisiin aakkosiin perustuvan opetusmetodin on todettu korjaavan väärinkäsityksiä kielen lausumisessa. Aiempi tutkimus on keskittynyt tutkimaan, millaiset ääntämisongelmat ovat tyypillisiä suomalaisille ja kuinka erilaisia lausumismalleja voidaan käyttää englannin opetuksessa. Kuitenkaan peruskoulun oppilaiden foneemisten aakkosten hallintaa ei ole aikaisemmin tutkittu. Tämä tutkimus selvittää, hallitsevatko kuudes- ja yhdeksäsluokkalaiset foneemiset aakkoset ja onko ikäryhmien välillä eroa hallinnan tasossa. Tutkimus vastaa seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Onko kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten välillä eroa foneemisten aakkosen hallinnan tasossa? 2. Onko foneemisia aakkosia opetettu oppilaille? Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi 23 oppilasta 6. luokalta ja 18 oppilasta 9. luokalta. Aineistoa arvioitiin aiemman tutkimuksen valossa kiinnittäen erityistä huomiota yleensä suomalaisille vaikeina pidettyihin äänteisiin. Suurimmassa osassa kysymyksistä yhdeksäsluokkalaiset hallitsivat foneemiset aakkoset kuudesluokkalaisia paremmin, mutta kuudesluokkalaiset osoittivat erityistä tietoa yksittäisistä symboleista kuten schwa ə. Oppilaiden mukaan suurimmalle osalle oli opetettu reseptiivisiä taitoja foneemisissa merkeissä molemmissa ikäryhmissä. Tutkimus on arvokas tutkimuskentälle, koska se antaa tietoa, kuinka paljon foneemisia symboleita jo opetetaan peruskoulussa ja kuinka hyvin oppilaat jo ymmärtävät niitä. Tutkimuksella saavutettua tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi valittaessa sopivaa opetusmetodia Suomen peruskouluille.
first_indexed 2012-12-06T00:03:50Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarelainen, Aino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-10T14:24:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-10T14:24:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39952", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tieto foneemisten aakkosten hallinnan tasosta on olennaista, koska suullinen viestint\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 osassa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 ja koska foneemisiin aakkosiin perustuvan opetusmetodin on todettu korjaavan v\u00e4\u00e4rink\u00e4sityksi\u00e4 kielen lausumisessa. Aiempi tutkimus on keskittynyt tutkimaan, millaiset \u00e4\u00e4nt\u00e4misongelmat ovat tyypillisi\u00e4 suomalaisille ja kuinka erilaisia lausumismalleja voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 englannin opetuksessa. Kuitenkaan peruskoulun oppilaiden foneemisten aakkosten hallintaa ei ole aikaisemmin tutkittu. T\u00e4m\u00e4 tutkimus selvitt\u00e4\u00e4, hallitsevatko kuudes- ja yhdeks\u00e4sluokkalaiset foneemiset aakkoset ja onko ik\u00e4ryhmien v\u00e4lill\u00e4 eroa hallinnan tasossa. Tutkimus vastaa seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Onko kuudes- ja yhdeks\u00e4sluokkalaisten v\u00e4lill\u00e4 eroa foneemisten aakkosen hallinnan tasossa? 2. Onko foneemisia aakkosia opetettu oppilaille?\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, johon vastasi 23 oppilasta 6. luokalta ja 18 oppilasta 9. luokalta. Aineistoa arvioitiin aiemman tutkimuksen valossa kiinnitt\u00e4en erityist\u00e4 huomiota yleens\u00e4 suomalaisille vaikeina pidettyihin \u00e4\u00e4nteisiin. Suurimmassa osassa kysymyksist\u00e4 yhdeks\u00e4sluokkalaiset hallitsivat foneemiset aakkoset kuudesluokkalaisia paremmin, mutta kuudesluokkalaiset osoittivat erityist\u00e4 tietoa yksitt\u00e4isist\u00e4 symboleista kuten schwa \u0259. Oppilaiden mukaan suurimmalle osalle oli opetettu reseptiivisi\u00e4 taitoja foneemisissa merkeiss\u00e4 molemmissa ik\u00e4ryhmiss\u00e4.\nTutkimus on arvokas tutkimuskent\u00e4lle, koska se antaa tietoa, kuinka paljon foneemisia symboleita jo opetetaan peruskoulussa ja kuinka hyvin oppilaat jo ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t niit\u00e4. Tutkimuksella saavutettua tietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi valittaessa sopivaa opetusmetodia Suomen peruskouluille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aino Saarelainen (ailesaar) on 2012-10-10 14:24:10.870530. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-10T14:24:11Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210102651.pdf: 1250565 bytes, checksum: c4c543d1cbda74c66566481772a1f8f6 (MD5)\r\nlicense.html: 5027 bytes, checksum: bcbde35ffb06a17087ba1f506744c35a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-10T14:24:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210102651.pdf: 1250565 bytes, checksum: c4c543d1cbda74c66566481772a1f8f6 (MD5)\r\nlicense.html: 5027 bytes, checksum: bcbde35ffb06a17087ba1f506744c35a (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kielitiede", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Foreign language teaching : a comparison of performance of Finnish 6th and 9th graders", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210102651", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-10T14:24:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_39952
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/356c9402-e070-4e2f-bed9-41d590be83f5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201210102651.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarelainen, Aino Foreign language teaching : a comparison of performance of Finnish 6th and 9th graders Kielitiede englannin kieli äänteet perusopetus English Englannin kieli
title Foreign language teaching : a comparison of performance of Finnish 6th and 9th graders
title_full Foreign language teaching : a comparison of performance of Finnish 6th and 9th graders
title_fullStr Foreign language teaching : a comparison of performance of Finnish 6th and 9th graders Foreign language teaching : a comparison of performance of Finnish 6th and 9th graders
title_full_unstemmed Foreign language teaching : a comparison of performance of Finnish 6th and 9th graders Foreign language teaching : a comparison of performance of Finnish 6th and 9th graders
title_short Foreign language teaching
title_sort foreign language teaching a comparison of performance of finnish 6th and 9th graders
title_sub a comparison of performance of Finnish 6th and 9th graders
title_txtP Foreign language teaching : a comparison of performance of Finnish 6th and 9th graders
topic Kielitiede englannin kieli äänteet perusopetus English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English Kielitiede englannin kieli perusopetus äänteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39952 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210102651
work_keys_str_mv AT saarelainenaino foreignlanguageteachingacomparisonofperformanceoffinnish6thand9thgraders