Summary: | Tämän pro gradu-tutkielma käsittelee tietotyöläisten työssään kokemaa kiirettä ja työn
hallintaa. Aihetta tarkastellaan sosiologisesta, yhteiskuntatieteellisestä näkökulmasta.
Tutkimuksen aineistona on Oinaan, Jokivuoren ja Ilmosen Työaikapankki-tutkimuksen
kvantitatiivinen aineisto, josta tehdään sekundäärianalyysi.
Tutkimuksen viitekehyksenä ovat maailmanlaajuisesti tapahtuneet ja edelleen tapahtuvat
muutokset ja suuntaukset: työelämän muutos, globalisaatio ja tietoyhteiskunnan
kehittyminen. Yhteiskunnassa kaikki tapahtumat ovat sidoksissa toisiinsa; uudistukset ja
muutokset muualla yhteiskunnassa aiheuttavat myös muutospaineita työelämässä.
Tietotyöläisyyden synty ja kehittyminen liittyvät tiiviisti koko yhteiskunnan kehittymiseen.
Työelämässä kiireen kokeminen on lisääntynyt viime vuosikymmeninä. Organisaatioissa
pyritään jatkuvaan tehokkuuden lisääntymiseen ja kilpailu on kovaa. Työ pyritään tekemään
mahdollisimman pienillä henkilöstöresursseilla, mikä taas lisää työntekijöiden kiirettä, työn
hallinnan menettämisen kokemuksia ja riittämättömyyden tunnetta.
Tietoyhteiskunnan kehittyminen on lisännyt tietoon perustuvaa työtä. Organisaatioissa,
joissa käsitellään tietoa, tärkeimmäksi resurssiksi koneiden ja laitteiden tilalle on tullut
työntekijä, tietotyöläinen, joka tuottaa, käsittelee, soveltaa ja siirtää tietoa. Tietotyö on
luonteeltaan henkilökohtaista ja innostavaa ja myös usein normaaleista työajoista
irtaantunutta. Teknologian kehittyminen on mahdollistanut työskentelyn missä ja milloin
vain. Tämä tekee työstä myös rajatonta ja luo ongelmia työn ja vapaa-ajan välille.
Tietotyöläiset kokevat työssään enemmän kiirettä kuin muut työntekijät. Kiire liittyy
tietotyöläisten työhön, joka on usein projektiluontoista ja kasautuvaa, sekä asemaan työssä.
Heistä suuri osa työskentelee ylempänä tai alempana toimihenkilönä ja toimii usein
johtavassa asemassa. Kiireessä työskentely vaikeuttaa työn hallintaa ja sen organisointia.
Tietotyö on luonteeltaan ristiriitaista, sillä siinä esiintyy samanaikaisesti monia
työhyvinvoinnin positiivisia ja negatiivisia piirteitä. Kiire liittyy myös tietotyöläisten luokkaasemaan
yhteiskunnassa. Keskiluokkaisina ihmisinä heillä on valtavasti mahdollisuuksia
siihen, mitä ajalla voi – ja pitäisi tehdä.
|