Tietotyöläisten kiire ja työn hallinta

Tämän pro gradu-tutkielma käsittelee tietotyöläisten työssään kokemaa kiirettä ja työn hallintaa. Aihetta tarkastellaan sosiologisesta, yhteiskuntatieteellisestä näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona on Oinaan, Jokivuoren ja Ilmosen Työaikapankki-tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto, josta tehdään s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Siekkinen, Taru
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39945
Description
Summary:Tämän pro gradu-tutkielma käsittelee tietotyöläisten työssään kokemaa kiirettä ja työn hallintaa. Aihetta tarkastellaan sosiologisesta, yhteiskuntatieteellisestä näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona on Oinaan, Jokivuoren ja Ilmosen Työaikapankki-tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto, josta tehdään sekundäärianalyysi. Tutkimuksen viitekehyksenä ovat maailmanlaajuisesti tapahtuneet ja edelleen tapahtuvat muutokset ja suuntaukset: työelämän muutos, globalisaatio ja tietoyhteiskunnan kehittyminen. Yhteiskunnassa kaikki tapahtumat ovat sidoksissa toisiinsa; uudistukset ja muutokset muualla yhteiskunnassa aiheuttavat myös muutospaineita työelämässä. Tietotyöläisyyden synty ja kehittyminen liittyvät tiiviisti koko yhteiskunnan kehittymiseen. Työelämässä kiireen kokeminen on lisääntynyt viime vuosikymmeninä. Organisaatioissa pyritään jatkuvaan tehokkuuden lisääntymiseen ja kilpailu on kovaa. Työ pyritään tekemään mahdollisimman pienillä henkilöstöresursseilla, mikä taas lisää työntekijöiden kiirettä, työn hallinnan menettämisen kokemuksia ja riittämättömyyden tunnetta. Tietoyhteiskunnan kehittyminen on lisännyt tietoon perustuvaa työtä. Organisaatioissa, joissa käsitellään tietoa, tärkeimmäksi resurssiksi koneiden ja laitteiden tilalle on tullut työntekijä, tietotyöläinen, joka tuottaa, käsittelee, soveltaa ja siirtää tietoa. Tietotyö on luonteeltaan henkilökohtaista ja innostavaa ja myös usein normaaleista työajoista irtaantunutta. Teknologian kehittyminen on mahdollistanut työskentelyn missä ja milloin vain. Tämä tekee työstä myös rajatonta ja luo ongelmia työn ja vapaa-ajan välille. Tietotyöläiset kokevat työssään enemmän kiirettä kuin muut työntekijät. Kiire liittyy tietotyöläisten työhön, joka on usein projektiluontoista ja kasautuvaa, sekä asemaan työssä. Heistä suuri osa työskentelee ylempänä tai alempana toimihenkilönä ja toimii usein johtavassa asemassa. Kiireessä työskentely vaikeuttaa työn hallintaa ja sen organisointia. Tietotyö on luonteeltaan ristiriitaista, sillä siinä esiintyy samanaikaisesti monia työhyvinvoinnin positiivisia ja negatiivisia piirteitä. Kiire liittyy myös tietotyöläisten luokkaasemaan yhteiskunnassa. Keskiluokkaisina ihmisinä heillä on valtavasti mahdollisuuksia siihen, mitä ajalla voi – ja pitäisi tehdä.