Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa

Valta, Sofia 2012. ”Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa”. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 91 sivua, 4 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten alakoulussa englantia opettavat opet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Valta, Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39942
_version_ 1826225765237129216
author Valta, Sofia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Valta, Sofia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Valta, Sofia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Valta, Sofia
datasource_str_mv jyx
description Valta, Sofia 2012. ”Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa”. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 91 sivua, 4 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten alakoulussa englantia opettavat opettajat määrittelevät taitavan englannin oppijan sekä miten englannin opettajat eriyttävät opetustaan ylöspäin alakoulun englannin tunneilla. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja aineistonkeruumuotona oli teemahaastattelu. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi englannin opettajaa Pohjois-Savon ja Keski-Suomen alueelta ja tutkimusaineisto kerättiin helmikuun ja toukokuun välillä vuonna 2012. Haastattelumateriaali litteroitiin ja analysoitiin tämän jälkeen teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen mukaan taitava englannin oppija on suunnitelmallinen, ahkera, hahmottaa kielen monimuotoisuuden, tuntee oppimisstrategioita, säännöstelee motivaatiotaan, sietää epävarmuutta, uskoo omiin taitoihinsa, haluaa kommunikoida vieraalla kielellä sekä toimii vastuullisesti ja itsenäisesti. Taitava oppija on yleensä sosiaalisesti lahjakas, jolloin hänestä on hyötyä muille oppilaille, koska taitava oppija toimii hyvänä esimerkkinä toisille oppilaille. Taitava oppija toimii myös opettajan apuna ja monipuolistaa luokkavuorovaikutusta. Taitava oppija on yleensä ennen kouluenglannin alkamista oppinut paljon englantia ympäristöstään. Hän on löytänyt kiinnostavia tapoja käyttää englantia vapaa-ajallaan ja englanti on tullut osaksi hänen persoonaansa. Englannin opettaja voi tukea kaikkien oppilaiden taitaviksi oppijoiksi kehittymistä opettamalla oppimisstrategioita heti englannin opintojen alusta alkaen ja luomalla turvallisen ja kannustuvan oppimisympäristön. Opettajat kuvasivat ylöspäin eriyttämistä vähemmän suunnitelmalliseksi ja intuitiivisemmaksi alaspäin eriyttämiseen verrattuna. Osa opettajista sanoi ylöspäin eriyttämisen olevan alaspäin eriyttämistä helpompaa edellyttäen, että opettaja kehittää tarpeeksi paljon ja riittävän haastavaa tekemistä taitavalle oppilaalle. Oppikirjojen materiaalin kuvattiin olevan nykyään laadukasta ja helpottavan eriyttämistä. Spontaani ylöspäin eriyttäminen vaatii opettajalta herkkyyttä huomata, milloin oppilas tarvitsee lisää haastetta. Kieltenopettajat eivät olleet saaneet tukea ylöspäin eriyttämiseen opinnoissa. Opettajien tuen tarpeet ja ongelmat liittyivät oppimateriaalin painottumiseen kirjallisiin harjoituksiin, kiireeseen, isoihin opetusryhmiin, kotona opittuihin asenteisiin ja oppilaiden häiriökäyttäytymiseen. Kieltenopettajat saivat enemmän tukea ylöspäin eriyttämiseen kieltenopettajilta kuin erityisopettajilta. Tuki oli yleensä materiaalin vaihtamista ja vinkkien antamista, mutta henkilökemiat vaikuttavat yhteistyön määrään. Internetistä opettajat kokivat saavansa hyvin tietoa ja materiaalia, mutta opettajan täytyy tarkastaa ja muokata materiaali. Opettajien mukaan ei ole kuitenkaan yhtä hyvää ylöspäin eriyttämisen tapaa, joka sopii kaikille oppilaille.
first_indexed 2024-09-11T08:52:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Valta, Sofia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-10T07:28:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-10T07:28:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1232137", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39942", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Valta, Sofia 2012. \u201dTaitava vieraan kielen oppija ja yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen alakoulun englannin opetuksessa\u201d. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 91 sivua, 4 liitett\u00e4.\n\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten alakoulussa englantia opettavat opettajat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t taitavan englannin oppijan sek\u00e4 miten englannin opettajat eriytt\u00e4v\u00e4t opetustaan yl\u00f6sp\u00e4in alakoulun englannin tunneilla. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja aineistonkeruumuotona oli teemahaastattelu. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 kuusi englannin opettajaa Pohjois-Savon ja Keski-Suomen alueelta ja tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin helmikuun ja toukokuun v\u00e4lill\u00e4 vuonna 2012. Haastattelumateriaali litteroitiin ja analysoitiin t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \n\nTutkimuksen mukaan taitava englannin oppija on suunnitelmallinen, ahkera, hahmottaa kielen monimuotoisuuden, tuntee oppimisstrategioita, s\u00e4\u00e4nn\u00f6stelee motivaatiotaan, siet\u00e4\u00e4 ep\u00e4varmuutta, uskoo omiin taitoihinsa, haluaa kommunikoida vieraalla kielell\u00e4 sek\u00e4 toimii vastuullisesti ja itsen\u00e4isesti. Taitava oppija on yleens\u00e4 sosiaalisesti lahjakas, jolloin h\u00e4nest\u00e4 on hy\u00f6ty\u00e4 muille oppilaille, koska taitava oppija toimii hyv\u00e4n\u00e4 esimerkkin\u00e4 toisille oppilaille. Taitava oppija toimii my\u00f6s opettajan apuna ja monipuolistaa luokkavuorovaikutusta. Taitava oppija on yleens\u00e4 ennen kouluenglannin alkamista oppinut paljon englantia ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4\u00e4n. H\u00e4n on l\u00f6yt\u00e4nyt kiinnostavia tapoja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 englantia vapaa-ajallaan ja englanti on tullut osaksi h\u00e4nen persoonaansa. Englannin opettaja voi tukea kaikkien oppilaiden taitaviksi oppijoiksi kehittymist\u00e4 opettamalla oppimisstrategioita heti englannin opintojen alusta alkaen ja luomalla turvallisen ja kannustuvan oppimisymp\u00e4rist\u00f6n. \n\nOpettajat kuvasivat yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4mist\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n suunnitelmalliseksi ja intuitiivisemmaksi alasp\u00e4in eriytt\u00e4miseen verrattuna. Osa opettajista sanoi yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen olevan alasp\u00e4in eriytt\u00e4mist\u00e4 helpompaa edellytt\u00e4en, ett\u00e4 opettaja kehitt\u00e4\u00e4 tarpeeksi paljon ja riitt\u00e4v\u00e4n haastavaa tekemist\u00e4 taitavalle oppilaalle. Oppikirjojen materiaalin kuvattiin olevan nyky\u00e4\u00e4n laadukasta ja helpottavan eriytt\u00e4mist\u00e4. Spontaani yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen vaatii opettajalta herkkyytt\u00e4 huomata, milloin oppilas tarvitsee lis\u00e4\u00e4 haastetta. Kieltenopettajat eiv\u00e4t olleet saaneet tukea yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miseen opinnoissa. Opettajien tuen tarpeet ja ongelmat liittyiv\u00e4t oppimateriaalin painottumiseen kirjallisiin harjoituksiin, kiireeseen, isoihin opetusryhmiin, kotona opittuihin asenteisiin ja oppilaiden h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Kieltenopettajat saivat enemm\u00e4n tukea yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miseen kieltenopettajilta kuin erityisopettajilta. Tuki oli yleens\u00e4 materiaalin vaihtamista ja vinkkien antamista, mutta henkil\u00f6kemiat vaikuttavat yhteisty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Internetist\u00e4 opettajat kokivat saavansa hyvin tietoa ja materiaalia, mutta opettajan t\u00e4ytyy tarkastaa ja muokata materiaali. Opettajien mukaan ei ole kuitenkaan yht\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen tapaa, joka sopii kaikille oppilaille.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sofia Valta (sovalta) on 2012-10-10 07:28:27.053975. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-10T07:28:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210102641.pdf: 662981 bytes, checksum: f3b08ef46275404e6775f3fe4d2ae296 (MD5)\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: 402f8de9f6dc415444ad5545a77480f5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-10T07:28:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210102641.pdf: 662981 bytes, checksum: f3b08ef46275404e6775f3fe4d2ae296 (MD5)\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: 402f8de9f6dc415444ad5545a77480f5 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksil\u00f6llisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lahjakkuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taitava kielen oppija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taitava vieraan kielen oppija ja yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen alakoulun englannin opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210102641", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-10T07:28:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksil\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_39942
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6bdfea07-2d53-4218-a489-567b4da420a1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201210102641.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valta, Sofia Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa Ylöspäin eriyttäminen yksilöllisyys lahjakkuus kielen oppiminen englannin kieli motivaatio taitava kielen oppija Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 eriyttäminen kielet oppiminen kielellinen lahjakkuus
title Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa
title_full Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa
title_fullStr Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa
title_full_unstemmed Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa
title_short Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa
title_sort taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa
title_txtP Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa
topic Ylöspäin eriyttäminen yksilöllisyys lahjakkuus kielen oppiminen englannin kieli motivaatio taitava kielen oppija Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 eriyttäminen kielet oppiminen kielellinen lahjakkuus
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Ylöspäin eriyttäminen englannin kieli eriyttäminen kielellinen lahjakkuus kielen oppiminen kielet lahjakkuus motivaatio oppiminen taitava kielen oppija yksilöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39942 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210102641
work_keys_str_mv AT valtasofia taitavavieraankielenoppijajaylöspäineriyttäminenalakoulunenglanninopetuksessa