Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä työelämätaitoja korkeakouluopiskelijat kokevat oppineensa koulutuksen aikana, ja onko ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden välillä eroja taitojen oppimisessa. Tarkastelun kohteena olivat sosiaali-, terveys- ja hoitoalan opiskelijat, joten...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Annala, Katja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39934
_version_ 1826225758955110400
author Annala, Katja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Annala, Katja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Annala, Katja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Annala, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä työelämätaitoja korkeakouluopiskelijat kokevat oppineensa koulutuksen aikana, ja onko ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden välillä eroja taitojen oppimisessa. Tarkastelun kohteena olivat sosiaali-, terveys- ja hoitoalan opiskelijat, joten vertailua tehtiin myös heidän välillä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko sukupuolten ja eri-ikäisten välillä eroja kokemuksissa työelämätaitojen oppimisesta sekä onko työkokemuksella, harjoittelun suorittamisella tai aiemmalla koulutuksella yhteyttä kyseessä olevien taitojen oppimiseen. Työelämätaidoilla tässä tapauksessa tarkoitetaan yleisiä, alalta toiselle siirrettäviä taitoja. Tämän tutkimuksen aineisto oli osa laajempaa hanketta, Ohjauksen ja työelä-mätaitojen kehittäminen korkea-asteella ja sen osaprojektia Työelämävalmiudet ja -yhteydet korkea-asteella, jonka puitteissa aineisto kerättiin vuonna 2010 sähköisellä kyselylomakkeella. Sosiaali-, terveys- ja hoitoalojen vastaajia oli 585 Jyväskylän, Tampereen ja Oulun seudun ammattikorkeakouluista sekä yliopistoista. Vastausprosentti oli 40 ja kaikkiaan vastaajista 71 % oli yliopisto-opiskelijoita ja 29 % ammattikorkeakouluopiskelijoita. Tulokset analysoitiin hyödyntäen tilastollisia testejä. Summamuuttujia muodostui viisi – tiedonhankinta- ja analysointi-, viestintä-, ammatilliset ja innovatiiviset taidot sekä kielteiset asiat – ja yksi yksittäinen muuttuja – oman työn arviointitaito. Tutkimuksessa saatiin selville, että sosiaali-, terveys- ja hoitoalan korkeakou-luopiskelijat kokivat oppineensa monenlaisia taitoja ja asioita esimerkiksi tiedonhankinta- ja analysointitaitoja sekä oman työn arviointitaitoa. Vähiten opintojen aikana oli saatu tietoa kielteisistä asioista. Korkeakoulujen profiilien mukaisesti yliopisto-opiskelijat olivat kokeneet oppineensa enemmän tiedonhankinta- ja analysointitaitoja, kun taas ammattikorkeakouluopiskelijat arvioivat ammatillisten taitojensa kehittyneen enemmän. Lisäksi ammattikorkeakouluopiskelijat olivat kokeneet oppineensa koulutuksen aikana enemmän viestintätaitoja sekä saaneensa enemmän tietoa kielteisistä asioista. Eri opiskelualoja vertailtaessa terveysalan opiskelijat olivat kokeneet oppineensa eniten tiedonhankinta- ja analysointitaitoja verrattuna muihin aloihin. Sosiaa-lialan opiskelijat kokivat saaneensa eniten tietoa kielteisistä asioista ja hoitoalan vastaajien viestintätaidot olivat kehittyneimmät. Korkeakouluopiskelijoiden aiemmalla työkokemuksella ei näytä olevan juurikaan yhteyttä työelämätaitojen oppimiseen koulutuksen aikana, sillä korrelaatiot olivat pieniä. Sen sijaan harjoittelun suorittaminen oli kehittänyt opiskelijoiden mielestä viestintä- ja ammatillisia taitoja sekä kielteisiä asioita. Tästä voidaan päätellä, että opiskelijat eivät siis aina tunnista työelämätaitojen kehittymisen paikkoja, joten tätä tulisi huomioida enemmän korkeakoulupedagogiikassa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Annala, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-09T06:45:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-09T06:45:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1232069", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39934", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitoja korkeakouluopiskelijat kokevat oppineensa koulutuksen aikana, ja onko ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4 eroja taitojen oppimisessa. Tarkastelun kohteena olivat sosiaali-, terveys- ja hoitoalan opiskelijat, joten vertailua tehtiin my\u00f6s heid\u00e4n v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, onko sukupuolten ja eri-ik\u00e4isten v\u00e4lill\u00e4 eroja kokemuksissa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitojen oppimisesta sek\u00e4 onko ty\u00f6kokemuksella, harjoittelun suorittamisella tai aiemmalla koulutuksella yhteytt\u00e4 kyseess\u00e4 olevien taitojen oppimiseen. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taidoilla t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa tarkoitetaan yleisi\u00e4, alalta toiselle siirrett\u00e4vi\u00e4 taitoja.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto oli osa laajempaa hanketta, Ohjauksen ja ty\u00f6el\u00e4-m\u00e4taitojen kehitt\u00e4minen korkea-asteella ja sen osaprojektia Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiudet ja -yhteydet korkea-asteella, jonka puitteissa aineisto ker\u00e4ttiin vuonna 2010 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella. Sosiaali-, terveys- ja hoitoalojen vastaajia oli 585 Jyv\u00e4skyl\u00e4n, Tampereen ja Oulun seudun ammattikorkeakouluista sek\u00e4 yliopistoista. Vastausprosentti oli 40 ja kaikkiaan vastaajista 71 % oli yliopisto-opiskelijoita ja 29 % ammattikorkeakouluopiskelijoita. Tulokset analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en tilastollisia testej\u00e4. Summamuuttujia muodostui viisi \u2013 tiedonhankinta- ja analysointi-, viestint\u00e4-, ammatilliset ja innovatiiviset taidot sek\u00e4 kielteiset asiat \u2013 ja yksi yksitt\u00e4inen muuttuja \u2013 oman ty\u00f6n arviointitaito.\r\n\r\nTutkimuksessa saatiin selville, ett\u00e4 sosiaali-, terveys- ja hoitoalan korkeakou-luopiskelijat kokivat oppineensa monenlaisia taitoja ja asioita esimerkiksi tiedonhankinta- ja analysointitaitoja sek\u00e4 oman ty\u00f6n arviointitaitoa. V\u00e4hiten opintojen aikana oli saatu tietoa kielteisist\u00e4 asioista. Korkeakoulujen profiilien mukaisesti yliopisto-opiskelijat olivat kokeneet oppineensa enemm\u00e4n tiedonhankinta- ja analysointitaitoja, kun taas ammattikorkeakouluopiskelijat arvioivat ammatillisten taitojensa kehittyneen enemm\u00e4n. Lis\u00e4ksi ammattikorkeakouluopiskelijat olivat kokeneet oppineensa koulutuksen aikana enemm\u00e4n viestint\u00e4taitoja sek\u00e4 saaneensa enemm\u00e4n tietoa kielteisist\u00e4 asioista.\r\n\r\nEri opiskelualoja vertailtaessa terveysalan opiskelijat olivat kokeneet oppineensa eniten tiedonhankinta- ja analysointitaitoja verrattuna muihin aloihin. Sosiaa-lialan opiskelijat kokivat saaneensa eniten tietoa kielteisist\u00e4 asioista ja hoitoalan vastaajien viestint\u00e4taidot olivat kehittyneimm\u00e4t.\r\n\r\nKorkeakouluopiskelijoiden aiemmalla ty\u00f6kokemuksella ei n\u00e4yt\u00e4 olevan juurikaan yhteytt\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitojen oppimiseen koulutuksen aikana, sill\u00e4 korrelaatiot olivat pieni\u00e4. Sen sijaan harjoittelun suorittaminen oli kehitt\u00e4nyt opiskelijoiden mielest\u00e4 viestint\u00e4- ja ammatillisia taitoja sek\u00e4 kielteisi\u00e4 asioita. T\u00e4st\u00e4 voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 opiskelijat eiv\u00e4t siis aina tunnista ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitojen kehittymisen paikkoja, joten t\u00e4t\u00e4 tulisi huomioida enemm\u00e4n korkeakoulupedagogiikassa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katja Annala (katuanna) on 2012-10-09 06:45:01.781347. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-09T06:45:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210092632.pdf: 1672315 bytes, checksum: 443d7563d057bef452802fa450fb8dbf (MD5)\r\nlicense.html: 5035 bytes, checksum: b6dda40923177a03e60b89b83a21ee88 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-09T06:45:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210092632.pdf: 1672315 bytes, checksum: 443d7563d057bef452802fa450fb8dbf (MD5)\r\nlicense.html: 5035 bytes, checksum: b6dda40923177a03e60b89b83a21ee88 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210092632", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-09T06:45:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hoitoala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_39934
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:57Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4fa2f7f3-5cb8-4fb3-88ab-4f5b6c67ddc5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201210092632.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Annala, Katja Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille työelämätaidot Education Kasvatustiede 102 opiskelijat korkeakouluopiskelu ammattikorkeakoulut yliopistot sosiaaliala terveysala hoitoala
title Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille
title_full Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille
title_fullStr Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille
title_full_unstemmed Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille
title_short Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa
title_sort työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa asiantuntijaksi sosiaali terveys ja hoitoaloille
title_sub asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille
title_txtP Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille
topic työelämätaidot Education Kasvatustiede 102 opiskelijat korkeakouluopiskelu ammattikorkeakoulut yliopistot sosiaaliala terveysala hoitoala
topic_facet 102 Education Kasvatustiede ammattikorkeakoulut hoitoala korkeakouluopiskelu opiskelijat sosiaaliala terveysala työelämätaidot yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39934 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210092632
work_keys_str_mv AT annalakatja työelämätaitojenoppiminenkorkeakoulutuksessaasiantuntijaksisosiaaliterveysjahoitoalo