Narratiivisten videopelien kehittyminen

Tässä tutkielmassa analysoidaan narratiivisten videopelien kehittymistä ja sitä, miten samanaikainen teknologian kehittyminen on siihen vaikuttanut. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se pyrkii kuvaamaan mahdollisimman laajasti sitä, mikä on muuttunut pelien narratiivisessa sisällössä, imme...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Perttola, Jussi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39919
_version_ 1826225690569080832
author Perttola, Jussi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Perttola, Jussi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Perttola, Jussi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Perttola, Jussi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa analysoidaan narratiivisten videopelien kehittymistä ja sitä, miten samanaikainen teknologian kehittyminen on siihen vaikuttanut. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se pyrkii kuvaamaan mahdollisimman laajasti sitä, mikä on muuttunut pelien narratiivisessa sisällössä, immersiossa ja henkilöhahmoissa. Tutkielmassa keskitytään käsittelemään kolmea narratiivista pelisarjaa: Fallouttia, Final Fantasya ja Metal Gearia. Pelisarjojen muutoksia ja niiden syitä tarkastellaan muun muassa moniulotteisen typologian ja erilaisten narratiivien avaamiseen käytettyjen termien ja teorioiden avulla. Analyysi osoitti, että narratiiviset pelit ovat muuttuneet teknologian kehittyessä entistä immersiivisemmiksi ja että pelien tarinankerronta on muuttunut tavoitteellisemmaksi ja niiden narratiiviset keinot monipuolistuneet. Teknologinen kehitys mahdollistaa myös entistä syvällisempien henkilöhahmojen esittämisen. Peleistä on lisäksi tullut helpommin lähestyttäviä, koska ne on suunnattu aiempaa suuremmalle kohdeyleisölle.
first_indexed 2023-03-22T10:00:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Perttola, Jussi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-06T18:45:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-06T18:45:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1231862", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39919", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa analysoidaan narratiivisten videopelien kehittymist\u00e4 ja sit\u00e4, miten samanaikainen teknologian kehittyminen on siihen vaikuttanut. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se pyrkii kuvaamaan mahdollisimman laajasti sit\u00e4, mik\u00e4 on muuttunut pelien narratiivisessa sis\u00e4ll\u00f6ss\u00e4, immersiossa ja henkil\u00f6hahmoissa.\nTutkielmassa keskityt\u00e4\u00e4n k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n kolmea narratiivista pelisarjaa: Fallouttia, Final Fantasya ja Metal Gearia. Pelisarjojen muutoksia ja niiden syit\u00e4 tarkastellaan muun muassa moniulotteisen typologian ja erilaisten narratiivien avaamiseen k\u00e4ytettyjen termien ja teorioiden avulla.\nAnalyysi osoitti, ett\u00e4 narratiiviset pelit ovat muuttuneet teknologian kehittyess\u00e4 entist\u00e4 immersiivisemmiksi ja ett\u00e4 pelien tarinankerronta on muuttunut tavoitteellisemmaksi ja niiden narratiiviset keinot monipuolistuneet. Teknologinen kehitys mahdollistaa my\u00f6s entist\u00e4 syv\u00e4llisempien henkil\u00f6hahmojen esitt\u00e4misen. Peleist\u00e4 on lis\u00e4ksi tullut helpommin l\u00e4hestytt\u00e4vi\u00e4, koska ne on suunnattu aiempaa suuremmalle kohdeyleis\u00f6lle.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jussi Perttola (jutapert) on 2012-10-06 18:45:53.374688. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-06T18:45:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210062620.pdf: 459514 bytes, checksum: e7402644fe6148d02b4c27f242142f5b (MD5)\nlicense.html: 4976 bytes, checksum: 04f54bb5137c1fb3e7498626f075b7cc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-06T18:45:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210062620.pdf: 459514 bytes, checksum: e7402644fe6148d02b4c27f242142f5b (MD5)\nlicense.html: 4976 bytes, checksum: 04f54bb5137c1fb3e7498626f075b7cc (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "157 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immersio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Narratiivisten videopelien kehittyminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210062620", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietotekniikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-06T18:45:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Fallout", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Final Fantasy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Metal Gear", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarinat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_39919
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c9c1c458-f485-4e33-920e-7aa226fee176\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201210062620.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perttola, Jussi Narratiivisten videopelien kehittyminen immersio Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 Fallout Final Fantasy Metal Gear narratiivisuus pelaajat tarinat videopelit
title Narratiivisten videopelien kehittyminen
title_full Narratiivisten videopelien kehittyminen
title_fullStr Narratiivisten videopelien kehittyminen Narratiivisten videopelien kehittyminen
title_full_unstemmed Narratiivisten videopelien kehittyminen Narratiivisten videopelien kehittyminen
title_short Narratiivisten videopelien kehittyminen
title_sort narratiivisten videopelien kehittyminen
title_txtP Narratiivisten videopelien kehittyminen
topic immersio Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 Fallout Final Fantasy Metal Gear narratiivisuus pelaajat tarinat videopelit
topic_facet 602 Fallout Final Fantasy Mathematical Information Technology Metal Gear Tietotekniikka immersio narratiivisuus pelaajat tarinat videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39919 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210062620
work_keys_str_mv AT perttolajussi narratiivistenvideopelienkehittyminen