Esteitä opintojen tiellä opintojen seisahtumisen syyt ja taustat

Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät vaikeuttavat ja hidastavat opintojen sujuvaa etenemistä Jyväskylän yliopistossa. Tutkimuksen ensisijainen tarkoitus on selvittää syitä, jotka johtavat siihen, ettei osalle läsnä olevaksi ilmoittautuneista opiskelijoista kerry lukuvuoden aikan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuparinen, Kaisa
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39901
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät vaikeuttavat ja hidastavat opintojen sujuvaa etenemistä Jyväskylän yliopistossa. Tutkimuksen ensisijainen tarkoitus on selvittää syitä, jotka johtavat siihen, ettei osalle läsnä olevaksi ilmoittautuneista opiskelijoista kerry lukuvuoden aikana lainkaan opintoja, mutta se valottaa yleisemminkin opintojen kulkuun vaikuttavia tekijöitä. Selvitystä varten kerättiin kaksi kyselyaineistoa. Ensimmäisen perusjoukon muodostivat lukuvuodelle 2007–2008 läsnä oleviksi opiskelijoiksi Jyväskylän yliopistoon ilmoittautuneet perustutkinto-opiskelijat, jotka eivät kyseisenä lukuvuotena suorittaneet lainkaan tiedekuntien tutkintovaatimuksissa kandidaatti- tai maisteriopintoihin sijoittuvia opintoviikkoja/- pisteitä (n=1969). Tästä ryhmästä käytetään nimitystä nollasuorittajat. Toinen tutkimusryhmä eli ns. verrokkiryhmä on otos lukuvuonna 2007–2008 opintoja suorittaneista opiskelijoista ja se on määrällisesti sama kuin opintoja suorittamattomien ryhmä. Tutkimuksen aineistot kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla nettikyselynä Korppi-järjestelmässä ja analysoitiin SPSS- ohjelmalla. Tutkimuksessa selvitettiin niin opiskelijan taustoihin, elämän- ja opiskelutilanteeseen kuin yliopiston toimintaan ja yhteiskunnallisiin tekijöihin liittyvien tekijöiden vaikutuksia opintojen kulkuun. Vertailun avulla selvitettiin, kuinka opinnoissaan seisahtuneiden ja niitä suorittaneiden vastaajien ryhmät eroavat toisistaan ja mikä on tyypillistä opinnoissa seisahtuneiden ryhmälle. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opintoja suorittaneet vastaajat ovat sosiaalisesti integroituneempia yliopistoon ja sitoutuneempia opintoihinsa kuin opinnoissaan seisahtuneet. Tämä näkyy paitsi parempina suhteina opiskelijatovereihin, myös suurempana valintatyytyväisyytenä opiskeltavaa koulutusalaa kohtaan sekä vähäisimpinä keskeyttämisharkintoina. Opinnoissa seisahtuneet vastaajat ovat myös keskimäärin iäkkäämpiä kuin opintoja suorittavat sekä asuvat usein toisella paikkakunnalla kuin missä opiskelupaikka sijaitsee. Suurimmalla osalla vastanneista opintojen seisahtumista ei kuitenkaan voida pitää suunniteltuna. Opintojen ohjauksen ja neuvonnan hakemisessa opinnoissa seisahtuneet ovat varsin passiivinen ryhmä. Suurin osa vastanneista ei ollut hakenut opastusta tai neuvontaa opinto-ongelmiinsa tutkimusajankohtana eli lukuvuoden 07–08 aikana.