"Ilman internettiä elämä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin" lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa

Arola, E. & Havula, S. 2012. ”Elämä ilman internetiä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin”. Lasten internetin käytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen neljäsluokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. Tutki...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Arola, Emmi, Havula, Suvi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39888
_version_ 1828193131450859520
author Arola, Emmi Havula, Suvi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Arola, Emmi Havula, Suvi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Arola, Emmi Havula, Suvi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Arola, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Arola, E. & Havula, S. 2012. ”Elämä ilman internetiä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin”. Lasten internetin käytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen neljäsluokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. Tutkielmassa perehdyttiin neljäsluokkalaisten internetin käyttökulttuuriin sekä riippuvuuden piirteiden ilmenemiseen heidän tietokoneenkäyttötottumuksissaan. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa neljäsluokkalaisten tietokoneen ja internetin käytön määrää ja piirteitä, tietokoneen käytön jakautumista viikolla, vapaa-ajan harrastusten yhteyttä tietokoneen käytön määrään sekä internetin käyttöön motivoivia tekijöitä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 168 oppilasta, joista 96 oli poikia ja 72 tyttöjä. Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensimmäisen osan aineisto kerättiin oppilaiden viikon ajan täyttämistä nettipäiväkirjoista analysoimalla heidän tietotekniikan käytön piirteitään. Näitä päiväkirjoja analysoitiin yhteensä 106, joista poikien omia oli 55 ja tyttöjen 51. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että osa lapsista käyttää todella paljon tietokonetta, mutta runsas puolet lapsista käyttää sitä vain vähän tai harvoin. Runsain tietokoneen käyttö sijoittuu viikonlopulle, jolloin koulua ei ole. Vapaa-ajan harrastukset ovat yhteydessä tietokoneella vietettyyn aikaan, eli mitä enemmän oppilaalla on vapaa-ajan harrastuksia, sitä vähemmän hän viettää aikaa tietokoneella. Internetin käyttöön eniten motivoivat erilaiset pelisivut ja sosiaalisiin yhteisöpalveluihin liittyvät sivut. Riippuvuuden piirteitä oli havaittavissa muutamilta tietokoneen suurkuluttajilta, sillä heidän tietokoneella viettämänsä aika saattoi kohota jopa yli kolmeenkymmeneen tuntiin viikossa. Lapsille selkeää riippuvuuden määritelmää ei ole vielä tehty, joten tutkimuksessa tukeudutaan aikuisille tehtyyn riippuvuuden määritelmään, jossa yli 30 tuntia viikossa tietokoneen epäoleellista eli viihteellistä käyttöä kuvataan riippuvuudeksi. Tutkimuksen jälkimmäinen osa toteutettiin lähiopetuksessa, jossa lapsilta kerättiin kyselylomake, jonka tarkoituksena oli syventää ensimmäisessä vaiheessa saatuja tietoja.
first_indexed 2023-03-22T09:57:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Arola, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Havula, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-04T10:43:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-04T10:43:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1231724", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39888", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Arola, E. & Havula, S. 2012. \u201dEl\u00e4m\u00e4 ilman interneti\u00e4 olisi tyls\u00e4\u00e4, mutta ehk\u00e4 jopa kivaakin\u201d. Lasten internetin k\u00e4yt\u00f6n kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen nelj\u00e4sluokkalaisten tietokoneenk\u00e4ytt\u00f6tottumuksissa. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma.\r\n Tutkielmassa perehdyttiin nelj\u00e4sluokkalaisten internetin k\u00e4ytt\u00f6kulttuuriin sek\u00e4 riippuvuuden piirteiden ilmenemiseen heid\u00e4n tietokoneenk\u00e4ytt\u00f6tottumuksissaan. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa nelj\u00e4sluokkalaisten tietokoneen ja internetin k\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja piirteit\u00e4, tietokoneen k\u00e4yt\u00f6n jakautumista viikolla, vapaa-ajan harrastusten yhteytt\u00e4 tietokoneen k\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n sek\u00e4 internetin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n motivoivia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 168 oppilasta, joista 96 oli poikia ja 72 tytt\u00f6j\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kahdessa osassa. Ensimm\u00e4isen osan aineisto ker\u00e4ttiin oppilaiden viikon ajan t\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 nettip\u00e4iv\u00e4kirjoista analysoimalla heid\u00e4n tietotekniikan k\u00e4yt\u00f6n piirteit\u00e4\u00e4n. N\u00e4it\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kirjoja analysoitiin yhteens\u00e4 106, joista poikien omia oli 55 ja tytt\u00f6jen 51. \r\n Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 osa lapsista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 todella paljon tietokonetta, mutta runsas puolet lapsista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 vain v\u00e4h\u00e4n tai harvoin. Runsain tietokoneen k\u00e4ytt\u00f6 sijoittuu viikonlopulle, jolloin koulua ei ole. Vapaa-ajan harrastukset ovat yhteydess\u00e4 tietokoneella vietettyyn aikaan, eli mit\u00e4 enemm\u00e4n oppilaalla on vapaa-ajan harrastuksia, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n h\u00e4n viett\u00e4\u00e4 aikaa tietokoneella. Internetin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n eniten motivoivat erilaiset pelisivut ja sosiaalisiin yhteis\u00f6palveluihin liittyv\u00e4t sivut. Riippuvuuden piirteit\u00e4 oli havaittavissa muutamilta tietokoneen suurkuluttajilta, sill\u00e4 heid\u00e4n tietokoneella viett\u00e4m\u00e4ns\u00e4 aika saattoi kohota jopa yli kolmeenkymmeneen tuntiin viikossa. \r\n Lapsille selke\u00e4\u00e4 riippuvuuden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 ei ole viel\u00e4 tehty, joten tutkimuksessa tukeudutaan aikuisille tehtyyn riippuvuuden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4n, jossa yli 30 tuntia viikossa tietokoneen ep\u00e4oleellista eli viihteellist\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kuvataan riippuvuudeksi. Tutkimuksen j\u00e4lkimm\u00e4inen osa toteutettiin l\u00e4hiopetuksessa, jossa lapsilta ker\u00e4ttiin kyselylomake, jonka tarkoituksena oli syvent\u00e4\u00e4 ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa saatuja tietoja.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi Havula (sukrhavu) on 2012-10-04 10:43:34.747091. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-04T10:43:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210042594.pdf: 1461738 bytes, checksum: a593f466db5dd6dd1f7e83b33c0bdc69 (MD5)\r\nlicense.html: 5588 bytes, checksum: 904ffb7b11c97ea0e844ee3966f55028 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-04T10:43:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210042594.pdf: 1461738 bytes, checksum: a593f466db5dd6dd1f7e83b33c0bdc69 (MD5)\r\nlicense.html: 5588 bytes, checksum: 904ffb7b11c97ea0e844ee3966f55028 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "114 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "median vaikutukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "riippuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ilman internetti\u00e4 el\u00e4m\u00e4 olisi tyls\u00e4\u00e4, mutta ehk\u00e4 jopa kivaakin\" : lasten internetink\u00e4yt\u00f6n kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenk\u00e4ytt\u00f6tottumuksissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lasten internetink\u00e4yt\u00f6n kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenk\u00e4ytt\u00f6tottumuksissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210042594", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-04T10:43:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riippuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_39888
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:06Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f0d054e3-122c-4517-bcc1-69dbdde29d84\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201210042594.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arola, Emmi Havula, Suvi "Ilman internettiä elämä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin" : lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa lapset mediakasvatus median vaikutukset riippuvuus hyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 media Internet
title "Ilman internettiä elämä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin" : lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa
title_alt Lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa
title_full "Ilman internettiä elämä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin" : lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa
title_fullStr "Ilman internettiä elämä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin" : lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa "Ilman internettiä elämä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin" : lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa
title_full_unstemmed "Ilman internettiä elämä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin" : lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa "Ilman internettiä elämä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin" : lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa
title_short "Ilman internettiä elämä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin"
title_sort ilman internettiä elämä olisi tylsää mutta ehkä jopa kivaakin lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4 luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa
title_sub lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa
title_txtP "Ilman internettiä elämä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin" : lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa
topic lapset mediakasvatus median vaikutukset riippuvuus hyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 media Internet
topic_facet 103 Internet Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi lapset media mediakasvatus median vaikutukset riippuvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39888 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210042594
work_keys_str_mv AT arolaemmi ilmaninternettiäelämäolisitylsäämuttaehkäjopakivaakinlasteninternetinkäytönkulttuurija