Henkilöstön kokemuksia yrityksen yhteiskuntavastuusta

Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan henkilöstön kokemuksia yrityksen yhteiskuntavastuusta kapitalistisen yhteiskunnan muodostamaa taustaa vasten tarkasteltuna. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on yksi Osuuskauppa Keskimaan toimipisteistä, Jyväskylän Sokos. Tutkimusongelmana on selvittää, miten henkil...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Seppänen, Emilia
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2008
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39871
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan henkilöstön kokemuksia yrityksen yhteiskuntavastuusta kapitalistisen yhteiskunnan muodostamaa taustaa vasten tarkasteltuna. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on yksi Osuuskauppa Keskimaan toimipisteistä, Jyväskylän Sokos. Tutkimusongelmana on selvittää, miten henkilöstö kokee yhteiskuntavastuun ilmentyvän tutkimuksen kohdeyrityksessä. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että henkilöstö kokee yrityksen yhteiskuntavastuun neljän erilaisen kehyksen kautta, joista jokainen tarjoaa erilaisen näkökulman yrityksen yhteiskuntavastuun tarkasteluun. Turvallisuuden kehys kuvastaa jo nimensä puolesta sitä, miten henkilöstö kokee yrityksen yhteiskuntavastuullisuuden ilmentyvän erilaisten turvallisuutta ja varmuutta tuovien asioiden kautta. Turvallisuuden kehyksessä tuodaan esiin varman työpaikan, turvallisen työympäristön, toiminnan jatkuvuuden ja toimivan viestinnän merkityksiä turvallisuuden ja varmuuden tuottajina. Kiinnittymisen kehyksessä yrityksen yhteiskuntavastuullisuus saa useita erilaisia merkityksiä osaamiseen, hyvinvointiin ja sitoutumiseen liittyvien asioiden pohjalta. Kaikkia henkilöstön esiin tuomia merkityksiä yhdistää organisaatioon kiinnittyminen. Sidosryhmäkehyksessä korostuu asiakkuuksien merkitys työpaikkojen luojana, organisaation toiminnan jatkuvuuden mahdollistajana ja erittäin merkittävänä organisaation sidosryhmänä, mutta myös paikallisuuden, sponsoroinnin ja elinvoimaisen ympäristön merkitys. Organisaatiokehyksessä nousee esiin sekä positiivisia että negatiivisia merkityksiä. Positiivisina merkityksinä esille nostetaan mm. yrityksen vastuullinen hankintaketju, osuustoiminta, vastuu asiakkuuksista ja vastuullisuus kilpailukeinona. Negatiivisina merkityksinä esiin nousevat osa-aikaiset työsuhteet, henkilöstön määrä ja muutokset sekä kiristynyt kilpailu. Organisaatiokehyksessä pyritään tuottamaan erilaisten positiivisten organisaation vastuullisuutta korostavien merkitysten kautta luottamusta ja sitä kautta kasvattamaan sitoutumisen mahdollisuutta sekä vahvistamaan sitä. Negatiiviset merkitykset voidaan nähdä kriittisinä kannanottoina organisaation vastuullista toimintaa kohtaan, jotka omalta osaltaan suuntaavat organisaation vastuullista toimintaa haluttuun suuntaan. Henkilöstön kokemia yhteiskuntavastuun kehyksiä voidaan pitää kapitalismin hengen kaltaisena organisaation keinona sitouttaa työntekijöitä organisaatioon ja sen toimintaan. Jokainen yhteiskuntavastuun kehyksistä tuo oman näkökulmansa yrityksen yhteiskuntavastuun tarkasteluun ja kertoo osaltaan myös siitä, miksi yritys kantaa yhteiskuntavastuuta.