Hevonen yhdistää, talliyhteisö kasvattaa yhteisöllisyyden merkitys sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa

Tutkimuksen tavoite on tutkia yhteisöllisyyden merkitystä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Tutkimuksen konteksti on hevostalliyhteisö. Tutkimuksessa hahmotetaan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan opillista kehystä eri lähestymistapojen kautta, mutta erityisesti sosiaalipedagogiikan viitekehyk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tiitinen, Eveliina
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39272
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoite on tutkia yhteisöllisyyden merkitystä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Tutkimuksen konteksti on hevostalliyhteisö. Tutkimuksessa hahmotetaan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan opillista kehystä eri lähestymistapojen kautta, mutta erityisesti sosiaalipedagogiikan viitekehyksessä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu yhteisön ja yhteisöllisyyden käsitteistä, sosiaalityön yhteisöorientaatiosta sekä yhteisökasvatuksen kehyksestä, jossa yhteisöllisyyttä tarkastellaan yhteisökasvatuksen ekologisen mallin kautta. Tutkimuksen tutkimuskysymys on: Mikä merkitys yhteisöllisyydellä on sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa? Tutkimusaineiston muodostaa kahdeksan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajan teemahaastattelua. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteisöllisyys tiivistyi neljään yhteisöllisyyden merkitykseen, jotka muodostavat tutkimustulokset. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteisöllisyys on osallistavaa, tukevaa, yksilöllisyyden huomioivaa ja kasvattavaa yhteisöllisyyttä. Tätä yhteisöllisyyttä kuvataan käsitteellä jaettu yhteisöllisyys. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan jaettu yhteisöllisyys ilmenee yhdessä tuotettuna, koettuna ja elettynä yhteisöllisyytenä talliyhteisössä. Tutkimuksen tuloksia peilataan suhteessa yhteisökasvatuksen ekologiseen malliin. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteisöllisyydessä kasvattajayhteisöllä on suuri merkitys. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteisöllisyys tukee kasvatuksen kautta ihmistä toimimaan myös kasvattajayhteisön ulkopuolella, yhteiskunnallisella ja kulttuurisella tasolla. Tutkimuksen johtopäätöksissä nostetaan esiin myös yhteisöllisten työmenetelmien mahdollisuuksia sosiaalityön kentällä.