Summary: | Tutkimuksen tavoite on tutkia yhteisöllisyyden merkitystä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa.
Tutkimuksen konteksti on hevostalliyhteisö. Tutkimuksessa hahmotetaan
sosiaalipedagogisen hevostoiminnan opillista kehystä eri lähestymistapojen kautta, mutta
erityisesti sosiaalipedagogiikan viitekehyksessä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys
muodostuu yhteisön ja yhteisöllisyyden käsitteistä, sosiaalityön yhteisöorientaatiosta sekä
yhteisökasvatuksen kehyksestä, jossa yhteisöllisyyttä tarkastellaan yhteisökasvatuksen
ekologisen mallin kautta.
Tutkimuksen tutkimuskysymys on: Mikä merkitys yhteisöllisyydellä on sosiaalipedagogisessa
hevostoiminnassa? Tutkimusaineiston muodostaa kahdeksan sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan ohjaajan teemahaastattelua. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteisöllisyys tiivistyi neljään yhteisöllisyyden merkitykseen,
jotka muodostavat tutkimustulokset. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteisöllisyys
on osallistavaa, tukevaa, yksilöllisyyden huomioivaa ja kasvattavaa yhteisöllisyyttä.
Tätä yhteisöllisyyttä kuvataan käsitteellä jaettu yhteisöllisyys. Sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan jaettu yhteisöllisyys ilmenee yhdessä tuotettuna, koettuna ja elettynä yhteisöllisyytenä
talliyhteisössä.
Tutkimuksen tuloksia peilataan suhteessa yhteisökasvatuksen ekologiseen malliin. Sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan yhteisöllisyydessä kasvattajayhteisöllä on suuri merkitys.
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteisöllisyys tukee kasvatuksen kautta ihmistä toimimaan
myös kasvattajayhteisön ulkopuolella, yhteiskunnallisella ja kulttuurisella tasolla.
Tutkimuksen johtopäätöksissä nostetaan esiin myös yhteisöllisten työmenetelmien mahdollisuuksia
sosiaalityön kentällä.
|