Pätevien ja epäpätevien liikunnanopettajien työhyvinvointi ja pedagogiset käytännöt

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien erilaisia koulutustaustoja sekä tutkia, miten pätevät ja epäpätevät liikunnanopettajat eroavat toisistaan taustatieto-jen, työhyvinvoinnin sekä pedagogisten käytäntöjen suhteen. Työhyvinvoinnilla tarkoi-tettiin tässä tutkimuksessa työn palk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salovaara, Heini
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38665
_version_ 1826225761940406272
author Salovaara, Heini
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salovaara, Heini Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salovaara, Heini Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salovaara, Heini
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien erilaisia koulutustaustoja sekä tutkia, miten pätevät ja epäpätevät liikunnanopettajat eroavat toisistaan taustatieto-jen, työhyvinvoinnin sekä pedagogisten käytäntöjen suhteen. Työhyvinvoinnilla tarkoi-tettiin tässä tutkimuksessa työn palkitsevia ja kuormittavia piirteitä sekä työn parhaita puolia ja pedagogisilla käytännöillä joukkueenjakomenetelmiä, perusopetuksen opetus-suunnitelman perusteille annettua merkitystä sekä oppilasarviointikriteerejä. Tämä tutkimus on osa Opetushallituksen teettämää Liikunnan oppimistulosten seuranta-arviointi 2010 -tutkimusta (Palomäki & Heikinaro-Johansson 2011). Tutkimuskohteena olivat yläkoulujen liikunnanopettajat. Arviointi oli otosperustainen. Otosta tehtäessä otettiin huomioon eri läänit, kunta- ja kieliryhmät sekä koulujen koko. Tutkimuksessa oli mukana 111 liikunnanopettajaa 51:stä eri koulusta. Tutkimusaineisto koottiin kyse-lylomakkeilla maaliskuussa 2010. Tutkimus oli sekä määrällinen että laadullinen. Liikunnanopettajista 70 % oli päteviä, muodollisesti epäpäteviä, mutta pedagogisen tai liikunta-alan koulutuksen omaavia oli 16 % ja epäpäteviä 14 %. Tulosten mukaan eri koulutustaustaiset liikunnanopettajat erosivat toisistaan tilastollisesti merkitsevästi opet-tajakokemuksen sekä viikossa opetettavien liikuntatuntien määrässä. Liikunnanopettajan työn viisi palkitsevinta piirrettä olivat oppilaiden kehittyminen, oppilaat ja nuoret, sosiaalisuus, monipuolisuus sekä palaute oppilailta ja vanhemmilta. Työn kuormitta-vimpia piirteitä puolestaan olivat: oppilaat, resurssipula, ryhmäkoot, kiire tai riittämät-tömyyden tunne ja liikuntatuntien organisointiin liittyvät tehtävät. Liikunnanopettajan työstä pidettiin, koska sai työskennellä nuorten kanssa, työ on monipuolista sekä toi-minnallista ja saa liikkua luonnossa, huomaa kehityksen sekä pystyy työskentelemään itsenäisesti. Liikunnanopettajien yleisimmin käyttämät joukkueenjakomenetelmät olivat opettajavalinta, numerojako, ominaisuuksien perusteella jako, oppilasvalinta sekä arvonta tai sattumanvarainen jako. Pätevät liikunnanopettajat käyttivät huutojakoja vähiten suhteessa muihin opettajiin. Epäpätevät nimesivät muita opettajia useammin oppilaat työssään kuormittavaksi tekijäksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteille (2004) annettu merkitys ei eronnut tilastollisesti merkitsevästi eri koulutustaustaisten välillä. Liikunnanopettajien käyttämät oppilasarviointikriteerit vaihtelivat suuresti. Suurin osa kuntotestien käyttöä kommentoineista kertoi käyttävänsä kuntotestejä oppilasar-vioinnissa. Tutkimustulokset vahvistavat tarvetta panostaa epäpätevien liikunnanopettajien täyden-nyskoulutukseen. Suomessa on pulaa pätevistä liikunnanopettajista. Pitkään liikunnan-opettajina toimineiden epäpätevien täydennyskoulutukseen olisi hyvä panostaa ja selvit-tää tutkimuksin, millaista koulutusta he erityisesti tarvitsisivat. Jotta oppilaiden tasa-arvo toteutuisi, tulisi myös liikunnan arviointikriteerejä selventää.
first_indexed 2023-03-22T09:58:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salovaara, Heini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-27T15:23:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-27T15:23:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1231368", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38665", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajien erilaisia koulutustaustoja sek\u00e4 tutkia, miten p\u00e4tev\u00e4t ja ep\u00e4p\u00e4tev\u00e4t liikunnanopettajat eroavat toisistaan taustatieto-jen, ty\u00f6hyvinvoinnin sek\u00e4 pedagogisten k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen suhteen. Ty\u00f6hyvinvoinnilla tarkoi-tettiin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ty\u00f6n palkitsevia ja kuormittavia piirteit\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6n parhaita puolia ja pedagogisilla k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ill\u00e4 joukkueenjakomenetelmi\u00e4, perusopetuksen opetus-suunnitelman perusteille annettua merkityst\u00e4 sek\u00e4 oppilasarviointikriteerej\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on osa Opetushallituksen teett\u00e4m\u00e4\u00e4 Liikunnan oppimistulosten seuranta-arviointi 2010 -tutkimusta (Palom\u00e4ki & Heikinaro-Johansson 2011). Tutkimuskohteena olivat yl\u00e4koulujen liikunnanopettajat. Arviointi oli otosperustainen. Otosta teht\u00e4ess\u00e4 otettiin huomioon eri l\u00e4\u00e4nit, kunta- ja kieliryhm\u00e4t sek\u00e4 koulujen koko. Tutkimuksessa oli mukana 111 liikunnanopettajaa 51:st\u00e4 eri koulusta. Tutkimusaineisto koottiin kyse-lylomakkeilla maaliskuussa 2010. Tutkimus oli sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen ett\u00e4 laadullinen.\n\nLiikunnanopettajista 70 % oli p\u00e4tevi\u00e4, muodollisesti ep\u00e4p\u00e4tevi\u00e4, mutta pedagogisen tai liikunta-alan koulutuksen omaavia oli 16 % ja ep\u00e4p\u00e4tevi\u00e4 14 %. Tulosten mukaan eri koulutustaustaiset liikunnanopettajat erosivat toisistaan tilastollisesti merkitsev\u00e4sti opet-tajakokemuksen sek\u00e4 viikossa opetettavien liikuntatuntien m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4. Liikunnanopettajan ty\u00f6n viisi palkitsevinta piirrett\u00e4 olivat oppilaiden kehittyminen, oppilaat ja nuoret, sosiaalisuus, monipuolisuus sek\u00e4 palaute oppilailta ja vanhemmilta. Ty\u00f6n kuormitta-vimpia piirteit\u00e4 puolestaan olivat: oppilaat, resurssipula, ryhm\u00e4koot, kiire tai riitt\u00e4m\u00e4t-t\u00f6myyden tunne ja liikuntatuntien organisointiin liittyv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t. Liikunnanopettajan ty\u00f6st\u00e4 pidettiin, koska sai ty\u00f6skennell\u00e4 nuorten kanssa, ty\u00f6 on monipuolista sek\u00e4 toi-minnallista ja saa liikkua luonnossa, huomaa kehityksen sek\u00e4 pystyy ty\u00f6skentelem\u00e4\u00e4n itsen\u00e4isesti. Liikunnanopettajien yleisimmin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t joukkueenjakomenetelm\u00e4t olivat opettajavalinta, numerojako, ominaisuuksien perusteella jako, oppilasvalinta sek\u00e4 arvonta tai sattumanvarainen jako. P\u00e4tev\u00e4t liikunnanopettajat k\u00e4yttiv\u00e4t huutojakoja v\u00e4hiten suhteessa muihin opettajiin. Ep\u00e4p\u00e4tev\u00e4t nimesiv\u00e4t muita opettajia useammin oppilaat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kuormittavaksi tekij\u00e4ksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteille (2004) annettu merkitys ei eronnut tilastollisesti merkitsev\u00e4sti eri koulutustaustaisten v\u00e4lill\u00e4. Liikunnanopettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t oppilasarviointikriteerit vaihtelivat suuresti. Suurin osa kuntotestien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kommentoineista kertoi k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 kuntotestej\u00e4 oppilasar-vioinnissa.\n\nTutkimustulokset vahvistavat tarvetta panostaa ep\u00e4p\u00e4tevien liikunnanopettajien t\u00e4yden-nyskoulutukseen. Suomessa on pulaa p\u00e4tevist\u00e4 liikunnanopettajista. Pitk\u00e4\u00e4n liikunnan-opettajina toimineiden ep\u00e4p\u00e4tevien t\u00e4ydennyskoulutukseen olisi hyv\u00e4 panostaa ja selvit-t\u00e4\u00e4 tutkimuksin, millaista koulutusta he erityisesti tarvitsisivat. Jotta oppilaiden tasa-arvo toteutuisi, tulisi my\u00f6s liikunnan arviointikriteerej\u00e4 selvent\u00e4\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heini Salovaara (hekrsalo) on 2012-09-27 15:23:37.824869. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-27T15:23:39Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209272531.docx: 237786 bytes, checksum: c83d8ef68d723aaf8f00e38ee5cc96a6 (MD5)\nlicense.html: 5029 bytes, checksum: 7981c2b5efa4993bd57ae26df7cd678e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-27T15:23:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209272531.docx: 237786 bytes, checksum: c83d8ef68d723aaf8f00e38ee5cc96a6 (MD5)\nlicense.html: 5029 bytes, checksum: 7981c2b5efa4993bd57ae26df7cd678e (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4tevyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "joukkueenjakomenetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4tevien ja ep\u00e4p\u00e4tevien liikunnanopettajien ty\u00f6hyvinvointi ja pedagogiset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209272531", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-27T15:23:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4tevyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38665
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:10Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81683205-fe57-4faa-9aa0-d00db1720e4a\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201209272531.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salovaara, Heini Pätevien ja epäpätevien liikunnanopettajien työhyvinvointi ja pedagogiset käytännöt liikunnanopettajat pätevyys työhyvinvointi joukkueenjakomenetelmät arviointi Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502
title Pätevien ja epäpätevien liikunnanopettajien työhyvinvointi ja pedagogiset käytännöt
title_full Pätevien ja epäpätevien liikunnanopettajien työhyvinvointi ja pedagogiset käytännöt
title_fullStr Pätevien ja epäpätevien liikunnanopettajien työhyvinvointi ja pedagogiset käytännöt Pätevien ja epäpätevien liikunnanopettajien työhyvinvointi ja pedagogiset käytännöt
title_full_unstemmed Pätevien ja epäpätevien liikunnanopettajien työhyvinvointi ja pedagogiset käytännöt Pätevien ja epäpätevien liikunnanopettajien työhyvinvointi ja pedagogiset käytännöt
title_short Pätevien ja epäpätevien liikunnanopettajien työhyvinvointi ja pedagogiset käytännöt
title_sort pätevien ja epäpätevien liikunnanopettajien työhyvinvointi ja pedagogiset käytännöt
title_txtP Pätevien ja epäpätevien liikunnanopettajien työhyvinvointi ja pedagogiset käytännöt
topic liikunnanopettajat pätevyys työhyvinvointi joukkueenjakomenetelmät arviointi Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education arviointi joukkueenjakomenetelmät liikunnanopettajat pätevyys työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38665 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209272531
work_keys_str_mv AT salovaaraheini pätevienjaepäpätevienliikunnanopettajientyöhyvinvointijapedagogisetkäytännöt