Johdatus Drupalin sosiaalisen median mahdollisuuksiin

Paltto, Oula Johdatus Drupalin sosiaalisen median mahdollisuuksiin Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 35 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja(t): Luoma, Eetu Tässä tutkielmassa tarkastellaan, mitä sosiaalisen median mahdollisuuksia Drupal- sisällönhallintajärjestelmä tarj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Paltto, Oula
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38657
Kuvaus
Yhteenveto:Paltto, Oula Johdatus Drupalin sosiaalisen median mahdollisuuksiin Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 35 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja(t): Luoma, Eetu Tässä tutkielmassa tarkastellaan, mitä sosiaalisen median mahdollisuuksia Drupal- sisällönhallintajärjestelmä tarjoaa ja mitkä ovat Drupalin sosiaalisen median liiketoiminnalliset mahdollisuudet ja haasteet. Tutkielmassa esitellään lyhyesti WCMS-järjestelmät (web content management system) sekä Drupal ja sen keskeisiä käsitteitä. Tutkielmassa tarkastellaan lisäksi, mitä sosiaalinen media tarkoittaa, mitkä ovat sen päätyypit sekä mitkä ovat sosiaalisen median liiketoiminnalliset mahdollisuudet ja haasteet. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Drupal on tunnettu ja suosittu avoimen lähdekoodin WCMS-järjestelmä, joka koostuu moduuleista, jotka ovat ohjelmistopaketteja, jotka lisäävät tai muuttavat Drupalin toimintoja. Drupalista tekee kiintoisan sosiaalisen median näkökulmasta sen suuri laajennettavuus. Drupal-yhteisön lahjoittamien lisämoduulien avulla Drupaliin voidaan lisätä hyvin monenlaisia toimintoja. Sosiaalinen media perustuu käyttäjien luomaan sisältöön, yhteisöihin ja Web 2.0:aan. Sosiaalisen median päätyyppejä ovat blogi, keskustelufoorumi, sisältöyhteisö, yhteistyöprojekti, yhteisöpalvelu ja virtuaalinen maailma. Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää liiketoiminnassa muun muassa palaute- ja informaatiokanavana, tuoteinnovoinnissa, mainonnassa ja promootiossa, opetuksessa ja koulutuksessa sekä sisäisten toimintojen parantamisessa. Haasteita liiketoiminnan kannalta ovat muun muassa resurssien ja suunnittelun suuri tarve sekä monet ikävät lieveilmiöt. Tutkielmassa todetaan, että Drupal on varteenotettava sosiaalisen median alusta, joka tukee sosiaalisen median päätyyppien lisäksi myös monia muita sosiaalisen median sovelluksia. Suosituimpien sosiaalisen median lisämoduulien avulla Drupalista voidaan rakentaa muun muassa sisältöyhteisö, yhteistyöprojekti, yhteisöpalvelu tai dynaaminen WWW-sivusto. Drupalia voidaan hyödyntää näin liiketoiminnallisessa mielessä muun muassa mainonnassa ja promootiossa, tuoteinnovoinnissa, palaute- ja informaatiokanavana, opetuksessa ja koulutuksessa sekä sisäisten toimintojen parantamisessa. Drupalin tulevaisuus vaikuttaa hyvältä erityisesti sen laajennettavuuden vuoksi. Hyvän Drupaliin ja sosiaaliseen mediaan liittyvän jatkotutkimusaiheen tarjoaa Drupal 8:n sosiaalisen median mobiilimahdollisuuksien tarkastelu.