Koulutuksen ja työn yhteiskunta nuorten näkemyksiä työttömyydestä, työstä ja koulutuksesta

Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella postmoderniksi kutsuttua aikaamme koulutuksen ja työn yhteiskuntana sekä sitä, kuinka syrjäytymisvaaraisiksi luokitellut nuoret rakentavat tulevaisuuttaan olemassa olevien mahdollisuuksien keskellä. Keskeistä tutkimuksessa on ollut pohtia myös sitä, millaisia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen-Luukkainen, Jaana
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38605
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella postmoderniksi kutsuttua aikaamme koulutuksen ja työn yhteiskuntana sekä sitä, kuinka syrjäytymisvaaraisiksi luokitellut nuoret rakentavat tulevaisuuttaan olemassa olevien mahdollisuuksien keskellä. Keskeistä tutkimuksessa on ollut pohtia myös sitä, millaisia yksilöllisiä tulevaisuuden suunnitelmia nyky-yhteiskuntamme suvaitsee, milloin nuoria on pakkointegroitava yhteiskuntaan ja millaisilla työn ja koulutuksen lupauksilla sekä arvoilla se haluaa edelleen nuorensa varustaa. Tutkimuksen näkökulma ja rakenne ovat kaksijakoisia. Alkuosassa on tarkasteltu laajemmin yhteiskuntaa, arvoja ja sen rakenteita. Näin on haluttu tavoittaa yhteiskuntamme nuoriin kohdistamia odotuksia ja sitä todellisuutta, jonka puitteissa nuoret elämäänsä rakentavat. Tutkimuksen toinen puoli koostuu nuorten omista näkemyksistä työttömyyteen, työhön ja kolutukseen liittyen. Nuorten näkemyksiä on pyritty tavoittamaan teemahaastattelemalla kymmentä taidetyöpajaprojektiin osallistunutta työtöntä nuorta sekä ottamalla osaa pajatyöskentelyyn. Taidetyöpajan toiminnan hahmottamiseksi haastateltiin yhtä henkilökuntaan kuuluvaa. Tutkimustulokset osoittavat, että nuoret elävät postmodernisaatioteorioiden esittämää yksilöllistymisen aikakautta, mutta ympäristö, jonka puitteissa heidän tulee sitä toteuttaa, on edelleen perinteisin arvoin varustautunut koulutuksen ja työn yhteiskunta. Yksilöllisiä koulutus- ja ammattihaaveita tavoitteleva luokitellaan herkästi syrjäytymisvaaraiseksi ja siten yhteiskuntaan integroitavaksi. Palkkatyön ja koulutuksen marginaalissa nuori voi kuitenkin toteuttaa itseään ja olla aktiivinen ammattipyrkimyksissään. Työttömyys on vaihtoehto, kun tarjolla on vain paskaduuneja ilman luovuuden ja itsensätoteuttamisen mahdollisuuksia. Tulevasta työstä halutaan tykätä, eikä rahapalkka ratkaise koulutuspolkuja. Osallistumalla yhteiskunnan järjestämään aktivointitoimenpiteeseen löytyy kaivattu samanhenkisten yhteisö, jonka jäseniä yhdistää halu toteuttaa yksilöllisiä tulevaisuuden suunnitelmia. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä