Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella postmoderniksi kutsuttua aikaamme
koulutuksen ja työn yhteiskuntana sekä sitä, kuinka syrjäytymisvaaraisiksi luokitellut
nuoret rakentavat tulevaisuuttaan olemassa olevien mahdollisuuksien keskellä. Keskeistä
tutkimuksessa on ollut pohtia myös sitä, millaisia yksilöllisiä tulevaisuuden suunnitelmia
nyky-yhteiskuntamme suvaitsee, milloin nuoria on pakkointegroitava yhteiskuntaan ja
millaisilla työn ja koulutuksen lupauksilla sekä arvoilla se haluaa edelleen nuorensa
varustaa. Tutkimuksen näkökulma ja rakenne ovat kaksijakoisia. Alkuosassa on
tarkasteltu laajemmin yhteiskuntaa, arvoja ja sen rakenteita. Näin on haluttu tavoittaa
yhteiskuntamme nuoriin kohdistamia odotuksia ja sitä todellisuutta, jonka puitteissa
nuoret elämäänsä rakentavat. Tutkimuksen toinen puoli koostuu nuorten omista
näkemyksistä työttömyyteen, työhön ja kolutukseen liittyen.
Nuorten näkemyksiä on pyritty tavoittamaan teemahaastattelemalla kymmentä
taidetyöpajaprojektiin osallistunutta työtöntä nuorta sekä ottamalla osaa
pajatyöskentelyyn. Taidetyöpajan toiminnan hahmottamiseksi haastateltiin yhtä
henkilökuntaan kuuluvaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että nuoret elävät postmodernisaatioteorioiden esittämää
yksilöllistymisen aikakautta, mutta ympäristö, jonka puitteissa heidän tulee sitä toteuttaa,
on edelleen perinteisin arvoin varustautunut koulutuksen ja työn yhteiskunta. Yksilöllisiä
koulutus- ja ammattihaaveita tavoitteleva luokitellaan herkästi syrjäytymisvaaraiseksi ja
siten yhteiskuntaan integroitavaksi. Palkkatyön ja koulutuksen marginaalissa nuori voi
kuitenkin toteuttaa itseään ja olla aktiivinen ammattipyrkimyksissään. Työttömyys on
vaihtoehto, kun tarjolla on vain paskaduuneja ilman luovuuden ja itsensätoteuttamisen
mahdollisuuksia. Tulevasta työstä halutaan tykätä, eikä rahapalkka ratkaise
koulutuspolkuja. Osallistumalla yhteiskunnan järjestämään aktivointitoimenpiteeseen
löytyy kaivattu samanhenkisten yhteisö, jonka jäseniä yhdistää halu toteuttaa yksilöllisiä
tulevaisuuden suunnitelmia. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä
|