Ympäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet

Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, mikä on ympäristökasvatuksen merkitys yhteiskunnan muutoksessa ympäristöystävällisempään suuntaan. Tutkimuksen näkökulma yhdistää ympäristökasvatukseen ympäristösosiologian ja kasvatussosiologian näkökulmia. Arvokasvatus nousee yhdeksi tärkeäksi aihealueeksi samoi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helin, Minttu
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2007
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38603
_version_ 1826225734021021696
author Helin, Minttu
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Helin, Minttu Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Helin, Minttu Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Helin, Minttu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, mikä on ympäristökasvatuksen merkitys yhteiskunnan muutoksessa ympäristöystävällisempään suuntaan. Tutkimuksen näkökulma yhdistää ympäristökasvatukseen ympäristösosiologian ja kasvatussosiologian näkökulmia. Arvokasvatus nousee yhdeksi tärkeäksi aihealueeksi samoin kuin yhteiskunnan muutokseen keskittyvä kriittinen pedagogiikka. Tutkimus on hyvin paikallinen luonteeltaan ja keskittyy Vaasan peruskoulunopettajien kokemuksiin ympäristökasvatuksesta sekä luontokoulun mahdollisuuksiin ympäristökasvatuksen edistämisessä. Tutkimusaineistoni on kerätty kyselylomakkeella, joka oli suunnattu vaasalaisille peruskoulun luokanopettajille sekä biologian ja maantiedon opettajille, jotka ovat työssään tekemisissä ympäristökasvatuksen kanssa. Kyselyaineisto koostuu 92 opettajan vastauksista ja sitä on analysoitu kvantitatiivisesti SPSS ohjelman avulla. Tämän tutkimuksen mukaan vaasalaiset peruskoulunopettajat kokevat ympäristökasvatuksen kiinnostavaksi ja kohtalaisen tärkeäksi osaksi omaa työtään. Tutkimukseni mukaan heidän opetuksessaan painottuu tiedon jakaminen, mutta ympäristökasvatuksen elämyksellisyyttäkin arvostetaan. Opettajat kokevat, että heidän opetustyönsä vaikuttaa yhteiskunnan arvoihin enemmän kuin esimerkiksi opetussuunnitelma. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajille ympäristöarvojen kasvatus on tärkeää, mutta tarkoituksena on usein yhteiskunnan vallitsevien arvojen ylläpitäminen eikä niiden muutos. Tutkimukseni näyttää, että luontokoulua pidetään varsin hyödyllisenä ja opettajat uskovat luontokoulun voivan edistää ympäristökasvatusta Vaasassa. Opettajat ovat kiinnostuneita käyttämään luontokoulun palveluja apuna työssään, kunhan ne vain olisivat ilmaisia koululle. Ympäristökasvatuksen merkitys yhteiskunnan muutokselle näyttää aineistoni valossa olevan opettajien mielestä kohtalainen. Tarkastelussa olen nostanut esiin yhteiskuntakriittistä näkökulmaa. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että Vaasassa on innostuneita ympäristökasvatuksen toimijoita, jotka pyrkivät kasvattamaan ympäristöarvot omaksuneita kansalaisia. Osallistuva kansalaisuus ei silti vielä toteudu kriittisen pedagogiikan toivomalla tavalla ja koulu vaikuttaa liiankin neutraalilta kasvualustalta lapsille. Ympäristökasvatukseen kaivataan poliittista terää, jotta koulutus voisi todella edesauttaa yhteiskunnallista muutosta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:50Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Helin, Minttu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-21T09:03:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-21T09:03:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2007", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1231009", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38603", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 on ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen merkitys yhteiskunnan muutoksessa ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisemp\u00e4\u00e4n suuntaan. Tutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulma yhdist\u00e4\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6kasvatukseen ymp\u00e4rist\u00f6sosiologian ja kasvatussosiologian n\u00e4k\u00f6kulmia. Arvokasvatus nousee yhdeksi t\u00e4rke\u00e4ksi aihealueeksi samoin kuin yhteiskunnan muutokseen keskittyv\u00e4 kriittinen pedagogiikka. Tutkimus on hyvin paikallinen luonteeltaan ja keskittyy Vaasan peruskoulunopettajien kokemuksiin ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksesta sek\u00e4 luontokoulun mahdollisuuksiin ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen edist\u00e4misess\u00e4. Tutkimusaineistoni on ker\u00e4tty kyselylomakkeella, joka oli suunnattu vaasalaisille peruskoulun luokanopettajille sek\u00e4 biologian ja maantiedon opettajille, jotka ovat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tekemisiss\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen kanssa. Kyselyaineisto koostuu 92 opettajan vastauksista ja sit\u00e4 on analysoitu kvantitatiivisesti SPSS ohjelman avulla.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan vaasalaiset peruskoulunopettajat kokevat ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen kiinnostavaksi ja kohtalaisen t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi omaa ty\u00f6t\u00e4\u00e4n. Tutkimukseni mukaan heid\u00e4n opetuksessaan painottuu tiedon jakaminen, mutta ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen el\u00e4myksellisyytt\u00e4kin arvostetaan. Opettajat kokevat, ett\u00e4 heid\u00e4n opetusty\u00f6ns\u00e4 vaikuttaa yhteiskunnan arvoihin enemm\u00e4n kuin esimerkiksi opetussuunnitelma. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajille ymp\u00e4rist\u00f6arvojen kasvatus on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, mutta tarkoituksena on usein yhteiskunnan vallitsevien arvojen yll\u00e4pit\u00e4minen eik\u00e4 niiden muutos. Tutkimukseni n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 luontokoulua pidet\u00e4\u00e4n varsin hy\u00f6dyllisen\u00e4 ja opettajat uskovat luontokoulun voivan edist\u00e4\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6kasvatusta Vaasassa. Opettajat ovat kiinnostuneita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n luontokoulun palveluja apuna ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, kunhan ne vain olisivat ilmaisia koululle.\r\nYmp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen merkitys yhteiskunnan muutokselle n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aineistoni valossa olevan opettajien mielest\u00e4 kohtalainen. Tarkastelussa olen nostanut esiin yhteiskuntakriittist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmaa. Tutkielman tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 Vaasassa on innostuneita ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen toimijoita, jotka pyrkiv\u00e4t kasvattamaan ymp\u00e4rist\u00f6arvot omaksuneita kansalaisia. Osallistuva kansalaisuus ei silti viel\u00e4 toteudu kriittisen pedagogiikan toivomalla tavalla ja koulu vaikuttaa liiankin neutraalilta kasvualustalta lapsille. Ymp\u00e4rist\u00f6kasvatukseen kaivataan poliittista ter\u00e4\u00e4, jotta koulutus voisi todella edesauttaa yhteiskunnallista muutosta.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-09-21 09:03:39.731164. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-21T09:03:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209212476.pdf: 1061146 bytes, checksum: 781134747b1a0883e5e91e7f1e81f30a (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-21T09:03:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209212476.pdf: 1061146 bytes, checksum: 781134747b1a0883e5e91e7f1e81f30a (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2007", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "184 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "postmodernismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luontokoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ymp\u00e4rist\u00f6kasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana : Vaasan peruskoulunopettajien ymp\u00e4rist\u00f6kasvatusty\u00f6 ja luontokoulun mahdollisuudet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Vaasan peruskoulunopettajien ymp\u00e4rist\u00f6kasvatusty\u00f6 ja luontokoulun mahdollisuudet", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209212476", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sociology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-21T09:03:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "203", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6sosiologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "postmodernismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontokoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Vaasa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38603
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:12Z
main_date 2007-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2007
publishDate 2007
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helin, Minttu Ympäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana : Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet ympäristökasvatus sosiologia postmodernismi arvot kriittinen pedagogiikka luontokoulu Sosiologia Sociology 203 ympäristösosiologia luontokoulut Vaasa
title Ympäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana : Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet
title_alt Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet
title_full Ympäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana : Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet
title_fullStr Ympäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana : Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet Ympäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana : Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet
title_full_unstemmed Ympäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana : Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet Ympäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana : Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet
title_short Ympäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana
title_sort ympäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet
title_sub Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet
title_txtP Ympäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana : Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet
topic ympäristökasvatus sosiologia postmodernismi arvot kriittinen pedagogiikka luontokoulu Sosiologia Sociology 203 ympäristösosiologia luontokoulut Vaasa
topic_facet 203 Sociology Sosiologia Vaasa arvot kriittinen pedagogiikka luontokoulu luontokoulut postmodernismi sosiologia ympäristökasvatus ympäristösosiologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38603 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209212476
work_keys_str_mv AT helinminttu ympäristökasvattajayhteiskunnanmuutosvoimanavaasanperuskoulunopettajienympäristökasv