Persoonallisuuden ja oppimistyylin välinen yhteys

Tässä pro gradu -tutkielmassa pyrittiin selvittämään onko persoonallisuuden ja oppimistyylin välillä yhteyttä ja millainen tämä yhteys on. Tämänkaltaista tutkimusta ei juuri ole tehty Suomessa, vaikka kansainvälisesti, erityisesti Euroopassa, persoonallisuuden ja oppimistyylin välistä yhteyttä on tu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savolainen, Kaisu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38579
_version_ 1828193131401576448
author Savolainen, Kaisu
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Savolainen, Kaisu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Savolainen, Kaisu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Savolainen, Kaisu
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa pyrittiin selvittämään onko persoonallisuuden ja oppimistyylin välillä yhteyttä ja millainen tämä yhteys on. Tämänkaltaista tutkimusta ei juuri ole tehty Suomessa, vaikka kansainvälisesti, erityisesti Euroopassa, persoonallisuuden ja oppimistyylin välistä yhteyttä on tutkittu jo vuosikymmeniä. Tutkimusjoukkona oli 855 Suomen Mensa ry:n jäsentä. Tutkimus toteutettiin postitse lähetetyllä kyselylomakkeella ja analyysi toteutettiin erilaisin tilastollisin menetelmin, joista tulosten kannalta keskeisin oli regressioanalyysi. Persoonallisuuden taustateoriana käytettiin Lewis R. Goldbergin Big Five -mallia ja oppimistyylin taustateoriana toimi David A. Kolbin kokemuksellisen oppimisen teoria. Golbergin Big Five - mallissa persoonallisuuspiirteet ovat ekstraversio, sovinnollisuus, tunnollisuus, tunne-elämän tasapaino ja äly. Kolbin teoriasta tutkimuskohteeksi valittiin ne neljä oppimistyyliä, jotka ovat keskeisimmät elementit kokemuksellisen oppimisen teoriassa. Ne ovat kokeminen, ajattelu, havainnointi ja tekeminen. Taustamuuttujiksi valittiin ikä, sukupuoli, koulutustaso ja ammattiluokka. Tulokset osoittivat, että persoonallisuuden ja oppimistyylin välillä on selvä yhteys. Ekstraversio ja tunnollisuus olivat keskeisimmät piirteet persoonallisuuden ja oppimistyylin välisessä yhteydessä. Molemmat olivat joko negatiivisessa tai positiivisessa yhteydessä jokaiseen oppimistyyliin. Ekstraversio vaikutti merkittävimmin havainnointiin negatiivisesti ja tekemiseen positiivisesti. Tunnollisuus taas oli vahvimmin positiivisessa yhteydessä ajatteluun ja tekemiseen, ja negatiivisessa yhteydessä kokemiseen. Äly vaikutti melko vahvasti sekä kokemiseen että havainnointiin. Sovinnollisuudella oli heikko negatiivinen yhteys ajatteluun ja tekemiseen. Tunne-elämän tasapaino ei ollut yhteydessä mihinkään oppimistyyliin. Taustamuuttujista ammattiluokka vaikutti persoonallisuuden ja oppimistyylin väliseen yhteyteen. Tutkimusjoukon erityislaatu saattoi vaikuttaa yhteyksien voimakkuuteen, mutta erityislaadun ei katsottu vaikuttavan yhteyksien suuntaan tai olemassaoloon. Tuloksia voidaan hyödyntää ja soveltaa erityisesti aikuisten oppijoiden parissa tai työssäoppimisen tutkimuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Kaisu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-19T09:57:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-19T09:57:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1226979", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38579", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n onko persoonallisuuden ja oppimistyylin v\u00e4lill\u00e4 yhteytt\u00e4 ja millainen t\u00e4m\u00e4 yhteys on. T\u00e4m\u00e4nkaltaista tutkimusta ei juuri ole tehty Suomessa, vaikka kansainv\u00e4lisesti, erityisesti Euroopassa, persoonallisuuden ja oppimistyylin v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 on tutkittu jo vuosikymmeni\u00e4.\n\nTutkimusjoukkona oli 855 Suomen Mensa ry:n j\u00e4sent\u00e4. Tutkimus toteutettiin postitse l\u00e4hetetyll\u00e4 kyselylomakkeella ja analyysi toteutettiin erilaisin tilastollisin menetelmin, joista tulosten kannalta keskeisin oli regressioanalyysi. Persoonallisuuden taustateoriana k\u00e4ytettiin Lewis R. Goldbergin Big Five -mallia ja oppimistyylin taustateoriana toimi David A. Kolbin kokemuksellisen oppimisen teoria. Golbergin Big Five - mallissa persoonallisuuspiirteet ovat ekstraversio, sovinnollisuus, tunnollisuus, tunne-el\u00e4m\u00e4n tasapaino ja \u00e4ly. Kolbin teoriasta tutkimuskohteeksi valittiin ne nelj\u00e4 oppimistyyli\u00e4, jotka ovat keskeisimm\u00e4t elementit kokemuksellisen oppimisen teoriassa. Ne ovat kokeminen, ajattelu, havainnointi ja tekeminen. Taustamuuttujiksi valittiin ik\u00e4, sukupuoli, koulutustaso ja ammattiluokka.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 persoonallisuuden ja oppimistyylin v\u00e4lill\u00e4 on selv\u00e4 yhteys. Ekstraversio ja tunnollisuus olivat keskeisimm\u00e4t piirteet persoonallisuuden ja oppimistyylin v\u00e4lisess\u00e4 yhteydess\u00e4. Molemmat olivat joko negatiivisessa tai positiivisessa yhteydess\u00e4 jokaiseen oppimistyyliin. Ekstraversio vaikutti merkitt\u00e4vimmin havainnointiin negatiivisesti ja tekemiseen positiivisesti. Tunnollisuus taas oli vahvimmin positiivisessa yhteydess\u00e4 ajatteluun ja tekemiseen, ja negatiivisessa yhteydess\u00e4 kokemiseen. \u00c4ly vaikutti melko vahvasti sek\u00e4 kokemiseen ett\u00e4 havainnointiin. Sovinnollisuudella oli heikko negatiivinen yhteys ajatteluun ja tekemiseen. Tunne-el\u00e4m\u00e4n\ntasapaino ei ollut yhteydess\u00e4 mihink\u00e4\u00e4n oppimistyyliin. Taustamuuttujista ammattiluokka vaikutti persoonallisuuden ja oppimistyylin v\u00e4liseen yhteyteen.\n\nTutkimusjoukon erityislaatu saattoi vaikuttaa yhteyksien voimakkuuteen, mutta erityislaadun ei katsottu vaikuttavan yhteyksien suuntaan tai olemassaoloon. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ja soveltaa erityisesti aikuisten oppijoiden parissa tai ty\u00f6ss\u00e4oppimisen tutkimuksessa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisu Savolainen (kahesavo) on 2012-09-19 09:57:23.340642. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-19T09:57:23Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209192448.pdf: 885841 bytes, checksum: 150065506a65723fde86462ca62455b2 (MD5)\nlicense.html: 4991 bytes, checksum: 9f2cd7c0d2dc33b684760c9a3a42d061 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-19T09:57:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209192448.pdf: 885841 bytes, checksum: 150065506a65723fde86462ca62455b2 (MD5)\nlicense.html: 4991 bytes, checksum: 9f2cd7c0d2dc33b684760c9a3a42d061 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "persoonallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimistyyli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Big Five", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Persoonallisuuden ja oppimistyylin v\u00e4linen yhteys", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209192448", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-19T09:57:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "big five -teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38579
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:00Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/74b52c09-3f2d-4433-9e2f-24e720be7534\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201209192448.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Kaisu Persoonallisuuden ja oppimistyylin välinen yhteys persoonallisuus oppimistyyli Big Five Education Kasvatustiede 102 oppimistyylit big five -teoria
title Persoonallisuuden ja oppimistyylin välinen yhteys
title_full Persoonallisuuden ja oppimistyylin välinen yhteys
title_fullStr Persoonallisuuden ja oppimistyylin välinen yhteys Persoonallisuuden ja oppimistyylin välinen yhteys
title_full_unstemmed Persoonallisuuden ja oppimistyylin välinen yhteys Persoonallisuuden ja oppimistyylin välinen yhteys
title_short Persoonallisuuden ja oppimistyylin välinen yhteys
title_sort persoonallisuuden ja oppimistyylin välinen yhteys
title_txtP Persoonallisuuden ja oppimistyylin välinen yhteys
topic persoonallisuus oppimistyyli Big Five Education Kasvatustiede 102 oppimistyylit big five -teoria
topic_facet 102 Big Five Education Kasvatustiede big five -teoria oppimistyyli oppimistyylit persoonallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38579 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209192448
work_keys_str_mv AT savolainenkaisu persoonallisuudenjaoppimistyylinvälinenyhteys