Alussa oli teko ymmärtämisen käsitteestä perustuen Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofiaan

Tarkastelen tutkielmassani ymmärtämisen käsitettä Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofian pohjalta. Pyrin samalla sekä esittelemään että soveltamaan Wittgensteinin erityislaatuista filosofista menetelmää. Tulkintani mukaan Wittgenstein käsitti filosofian tehtäväksi sen osoittamisen, että filosofiset...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kortesmäki, Markus
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38553
_version_ 1826225770523000832
author Kortesmäki, Markus
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kortesmäki, Markus Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kortesmäki, Markus Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kortesmäki, Markus
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen tutkielmassani ymmärtämisen käsitettä Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofian pohjalta. Pyrin samalla sekä esittelemään että soveltamaan Wittgensteinin erityislaatuista filosofista menetelmää. Tulkintani mukaan Wittgenstein käsitti filosofian tehtäväksi sen osoittamisen, että filosofiset ongelmat perustuvat virheellisille oletuksille. Tämä osoitetaan tarkastelemalla ongelman kannalta relevanttien käsitteiden ”kielioppia” eli käyttösääntöjä, jotka määräävät niiden merkityksen. Filosofian tarkoitus ei siis ole esittää ratkaisuja filosofisiin ongelmiin vaan paljastaa niiden olevan mielettömiä osoittamalla, että jos ilmaisuja käytetään niiden kieliopin mukaisesti, filosofisia ongelmia ei synny. Tätä metodia pyrin myös noudattamaan tutkiessani ymmärtämisen käsitteeseen liittyviä filosofisia ongelmia. Tutkin ensin kahta kielellisten merkitysten ymmärtämiseen liittyvää filosofista ongelmaa, jotka nimeän merkityksen ongelmaksi ja ymmärtämisen ongelmaksi. Merkityksen ongelma kuuluu: ”miten kielellisellä ilmaisulla voi olla merkitys?” Hegemonisessa asemassa läpi filosofian historian olleelle augustinolaiselle kielikäsitykselle ominainen vastausstrategia on etsiä ilmaisun ja sen merkityksen yhdistävää metafyysistä ”välijäsentä”. Tämä vastaus synnyttää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Ongelmasta päästään eroon omaksumalla wittgensteinilainen kielikäsitys, jonka mukaan sanan yhdistää sen merkitykseen konventio, kieliopillinen sääntö. Vastaava on muodoltaan ymmärtämisen ongelma, joka kuuluu: ”miten voimme ymmärtää kielellisten ilmaisujen merkityksiä?” Augustinolaiset filosofit ehdottavat ymmärtämisen perustaksi ajattelun kieltä, mikä johtaa jälleen ongelmiin. Tämä kestämättömäksi osoittautuva, merkitykset tosiseikkoihin redusoimaan pyrkivä teoria on korvattava normatiivisella kielikäsityksellä: kielellisen ilmaisun ymmärtäminen on kykyä pelata kielipeliä, johon ilmaisu kuuluu eli osallistua siihen normatiiviseen elämänmuotoon, jossa ilmaisua käytetään. Toisessa pääluvussa tutkin toisten elämänmuotojen ymmärtämistä jälleen kahden filosofisen ongelma kautta. Varman tiedon ongelma eli kysymys varmimmasta mahdollisesta tiedosta paljastuu mielettömäksi. Ilmenee, että varmat perususkomuksemme eivät ole tietoa vaan normatiivisten elämänmuotojemme sääntöjä. Toiseen elämänmuotoon kuuluvan ihmisen ymmärtäminen merkitsee samojen asioiden pitämistä varmana. Lopulta käsittelen toisten elämänmuotojen ongelmaksi nimeämääni paradoksia, jonka mukaan emme voisi koskaan ymmärtää toisia elämänmuotoja, koska ne ovat omamme kanssa yhteismitattomia. Ongelmanasetteluun sisältyvä oletus elämänmuotojen yhteismitattomuudesta niissä käytettyjen ilmaisujen kääntymättömyytenä osoittautuu kuitenkin sisäisesti ristiriitaiseksi. Eri elämänmuodoista on silti mielekästä puhua, sillä toisenlaisia sääntöjä seuraava ihminen ei välttämättä pysty rationaalisesti vakuuttamaan toista omien sääntöjensä paremmuudesta, eikä toisen elämänmuodon ymmärtäminen siten aina käytännössä onnistu.
first_indexed 2023-03-22T09:56:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kortesm\u00e4ki, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-17T10:41:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-17T10:41:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1226902", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38553", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen tutkielmassani ymm\u00e4rt\u00e4misen k\u00e4sitett\u00e4 Ludwig Wittgensteinin my\u00f6h\u00e4isfilosofian pohjalta. Pyrin samalla sek\u00e4 esittelem\u00e4\u00e4n ett\u00e4 soveltamaan Wittgensteinin erityislaatuista filosofista menetelm\u00e4\u00e4. Tulkintani mukaan Wittgenstein k\u00e4sitti filosofian teht\u00e4v\u00e4ksi sen osoittamisen, ett\u00e4 filosofiset ongelmat perustuvat virheellisille oletuksille. T\u00e4m\u00e4 osoitetaan tarkastelemalla ongelman kannalta relevanttien k\u00e4sitteiden \u201dkielioppia\u201d eli k\u00e4ytt\u00f6s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4, jotka m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4v\u00e4t niiden merkityksen. Filosofian tarkoitus ei siis ole esitt\u00e4\u00e4 ratkaisuja filosofisiin ongelmiin vaan paljastaa niiden olevan mielett\u00f6mi\u00e4 osoittamalla, ett\u00e4 jos ilmaisuja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n niiden kieliopin mukaisesti, filosofisia ongelmia ei synny. T\u00e4t\u00e4 metodia pyrin my\u00f6s noudattamaan tutkiessani ymm\u00e4rt\u00e4misen k\u00e4sitteeseen liittyvi\u00e4 filosofisia ongelmia. Tutkin ensin kahta kielellisten merkitysten ymm\u00e4rt\u00e4miseen liittyv\u00e4\u00e4 filosofista ongelmaa, jotka nime\u00e4n merkityksen ongelmaksi ja ymm\u00e4rt\u00e4misen ongelmaksi. Merkityksen ongelma kuuluu: \u201dmiten kielellisell\u00e4 ilmaisulla voi olla merkitys?\u201d Hegemonisessa asemassa l\u00e4pi filosofian historian olleelle augustinolaiselle kielik\u00e4sitykselle ominainen vastausstrategia on etsi\u00e4 ilmaisun ja sen merkityksen yhdist\u00e4v\u00e4\u00e4 metafyysist\u00e4 \u201dv\u00e4lij\u00e4sent\u00e4\u201d. T\u00e4m\u00e4 vastaus synnytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n kysymyksi\u00e4 kuin vastauksia. Ongelmasta p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n eroon omaksumalla wittgensteinilainen kielik\u00e4sitys, jonka mukaan sanan yhdist\u00e4\u00e4 sen merkitykseen konventio, kieliopillinen s\u00e4\u00e4nt\u00f6. Vastaava on muodoltaan ymm\u00e4rt\u00e4misen ongelma, joka kuuluu: \u201dmiten voimme ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 kielellisten ilmaisujen merkityksi\u00e4?\u201d Augustinolaiset filosofit ehdottavat ymm\u00e4rt\u00e4misen perustaksi ajattelun kielt\u00e4, mik\u00e4 johtaa j\u00e4lleen ongelmiin. T\u00e4m\u00e4 kest\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi osoittautuva, merkitykset tosiseikkoihin redusoimaan pyrkiv\u00e4 teoria on korvattava normatiivisella kielik\u00e4sityksell\u00e4: kielellisen ilmaisun ymm\u00e4rt\u00e4minen on kyky\u00e4 pelata kielipeli\u00e4, johon ilmaisu kuuluu eli osallistua siihen normatiiviseen el\u00e4m\u00e4nmuotoon, jossa ilmaisua k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Toisessa p\u00e4\u00e4luvussa tutkin toisten el\u00e4m\u00e4nmuotojen ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 j\u00e4lleen kahden filosofisen ongelma kautta. Varman tiedon ongelma eli kysymys varmimmasta mahdollisesta tiedosta paljastuu mielett\u00f6m\u00e4ksi. Ilmenee, ett\u00e4 varmat perususkomuksemme eiv\u00e4t ole tietoa vaan normatiivisten el\u00e4m\u00e4nmuotojemme s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4. Toiseen el\u00e4m\u00e4nmuotoon kuuluvan ihmisen ymm\u00e4rt\u00e4minen merkitsee samojen asioiden pit\u00e4mist\u00e4 varmana. Lopulta k\u00e4sittelen toisten el\u00e4m\u00e4nmuotojen ongelmaksi nime\u00e4m\u00e4\u00e4ni paradoksia, jonka mukaan emme voisi koskaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 toisia el\u00e4m\u00e4nmuotoja, koska ne ovat omamme kanssa yhteismitattomia. Ongelmanasetteluun sis\u00e4ltyv\u00e4 oletus el\u00e4m\u00e4nmuotojen yhteismitattomuudesta niiss\u00e4 k\u00e4ytettyjen ilmaisujen k\u00e4\u00e4ntym\u00e4tt\u00f6myyten\u00e4 osoittautuu kuitenkin sis\u00e4isesti ristiriitaiseksi. Eri el\u00e4m\u00e4nmuodoista on silti mielek\u00e4st\u00e4 puhua, sill\u00e4 toisenlaisia s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 seuraava ihminen ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 pysty rationaalisesti vakuuttamaan toista omien s\u00e4\u00e4nt\u00f6jens\u00e4 paremmuudesta, eik\u00e4 toisen el\u00e4m\u00e4nmuodon ymm\u00e4rt\u00e4minen siten aina k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 onnistu.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Markus Kortesm\u00e4ki (mamikort) on 2012-09-17 10:41:48.547561. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-17T10:41:49Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209172417.pdf: 465301 bytes, checksum: 0ded6e8900ba14950267bd82b8a05b41 (MD5)\r\nlicense.html: 5044 bytes, checksum: 4b99d8bca40ff766fb6a872dee323abc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-17T10:41:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209172417.pdf: 465301 bytes, checksum: 0ded6e8900ba14950267bd82b8a05b41 (MD5)\r\nlicense.html: 5044 bytes, checksum: 4b99d8bca40ff766fb6a872dee323abc (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Wittgenstein, Ludwig", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alussa oli teko : ymm\u00e4rt\u00e4misen k\u00e4sitteest\u00e4 perustuen Ludwig Wittgensteinin my\u00f6h\u00e4isfilosofiaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Ymm\u00e4rt\u00e4misen k\u00e4sitteest\u00e4 perustuen Ludwig Wittgensteinin my\u00f6h\u00e4isfilosofiaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209172417", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-17T10:41:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "201", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "metafilosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "merkitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "normatiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38553
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/59a9734e-36c6-49cd-bccb-7ec958376c02\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201209172417.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kortesmäki, Markus Alussa oli teko : ymmärtämisen käsitteestä perustuen Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofiaan Wittgenstein, Ludwig Filosofia Philosophy 201 ymmärtäminen metafilosofia merkitys normatiivisuus varmuus
title Alussa oli teko : ymmärtämisen käsitteestä perustuen Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofiaan
title_alt Ymmärtämisen käsitteestä perustuen Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofiaan
title_full Alussa oli teko : ymmärtämisen käsitteestä perustuen Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofiaan
title_fullStr Alussa oli teko : ymmärtämisen käsitteestä perustuen Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofiaan Alussa oli teko : ymmärtämisen käsitteestä perustuen Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofiaan
title_full_unstemmed Alussa oli teko : ymmärtämisen käsitteestä perustuen Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofiaan Alussa oli teko : ymmärtämisen käsitteestä perustuen Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofiaan
title_short Alussa oli teko
title_sort alussa oli teko ymmärtämisen käsitteestä perustuen ludwig wittgensteinin myöhäisfilosofiaan
title_sub ymmärtämisen käsitteestä perustuen Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofiaan
title_txtP Alussa oli teko : ymmärtämisen käsitteestä perustuen Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofiaan
topic Wittgenstein, Ludwig Filosofia Philosophy 201 ymmärtäminen metafilosofia merkitys normatiivisuus varmuus
topic_facet 201 Filosofia Philosophy Wittgenstein, Ludwig merkitys metafilosofia normatiivisuus varmuus ymmärtäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38553 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209172417
work_keys_str_mv AT kortesmäkimarkus alussaolitekoymmärtämisenkäsitteestäperustuenludwigwittgensteininmyöhäisfilosof