Summary: | Pro graduni aiheena on itävaltalais-japanilainen filosofi ja Paneurooppa-liikkeen perustaja
Richard Coudenhove-Kalergi (1894-1972) ja hänen poliittis-filosofiset tekstinsä 1920- ja
1930 -luvuilla. Aineistonani on Coudenhove-Kalergin kirjoittamat kirjat ja lehtiartikkelit.
Analysoin niitä käyttäen apunani muiden muassa Coudenhove-Kalergin aikalaisrauhankirjallisuutta
ja muita (poliittisia) aikalaisteoksia.
Työssäni tutkin, miten Coudenhove-Kalergi rakentaa kirjoituksissaan yhdistynyttä
Eurooppaa Paneurooppa-ideansa ja manifestinsa avulla. Hän pyrkii toteuttamaan
suunnitelmansa vetoamalla ensin valtion päämiehiin ja arvostamiinsa ajattelijoihin ja
pyrkii sitä kautta saamaan tukea omalle propagandalleen laajemmin. Lähtölaukaus
Coudenhove-Kalergin Paneurooppa-suunnitelmille oli Euroopassa vallinnut I
maailmansodan jälkeinen kurjuus, minkä seurauksena hän kirjoitti kirjan Paneuropa 1923.
Coudenhove-Kalergin kirjoituksissa toistuu voimakkaasti teemat kuten tuho, kurjuus, sota,
yhdistyminen, propaganda, kauneus ja kriisi. Hän pyrkii näitä teemoja hyväksi käyttäen
osoittamaan, että Eurooppa voi välttyä maailmansodalta ja tuholta ainoastaan yhdistymällä.
Tutkimukseni osoittaa, että Coudenhove-Kalergi on idealisti, jonka poliittiset suunnitelmat
ovat pitkälti hänen kosmopoliittisen taustansa vuoksi toteuttamiskelvottomia, vaikka osa
niistä onkin toteutunut.. Coudenhove-Kalergi ajatteli omaan kansainväliseen taustaansa
nähden, että eri kansallisuuksien yhteistyö toimisi yhtä helposti kuin miten hänen oma
elämänsä toimi. Tarkastelussani Coudenhove-Kalergi rakentaa tietoisesti yleisöä, johon
hänen yksinkertainen joko - tai –propaganda ja arvotransformaatiot sekä tuholla
uhkaaminen toimisi. Hänen ajattelussaan kaiken keskiössä on Eurooppa, jonka tulisi
yhdistyä välttyäkseen katastrofilta. Vielä 1920- ja 1930 -lukujen teksteissä hän ajatteli, että
valtaa ei voi jakaa demokraattisesti, koska se johtaisi heikkoon johtamiseen ja
päämäärättömyyteen.
|