Mihin katosivat "hyvät" lapset? lasten asema Helsingin Sanomien artikkeleissa vuonna 2008

Tutkielmassa selvitellään lapsuuden sosiologiaan liittyvää kysymystä lasten asemasta ja sen muutoksesta. Vertailen työssäni lasten näkyvyydessä ja huomioimisessa tapahtuneita muutoksia, sekä selvitän lapsen aseman kehyksiä Helsingin Sanomissa vuosina 1988, 1998 ja 2008. Pääpainona on näiden avulla k...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Niskanen, Monika
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38522
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa selvitellään lapsuuden sosiologiaan liittyvää kysymystä lasten asemasta ja sen muutoksesta. Vertailen työssäni lasten näkyvyydessä ja huomioimisessa tapahtuneita muutoksia, sekä selvitän lapsen aseman kehyksiä Helsingin Sanomissa vuosina 1988, 1998 ja 2008. Pääpainona on näiden avulla kuvata lapsen/lasten asemaa Helsingin Sanomien artikkeleissa vuonna 2008. Tutkimuskysymyksistä johtuen käytän työssäni kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Lähtökohtana kvantitatiivisessa tarkastelussa on vertailla muun muassa lapsuussisältöisten artikkelien määrällisiä muutoksia tarkasteluajanjaksoinani Määrällisten muutosten tarkastelulla selvitän onko lasten näkyvyydessä ja huomioimisessa tapahtunut muutosta. Kvalitatiivinen lähtökohtani on selvittää sitä minkälaisena lapsen asema lehdistössä esitetään. Tähän tarkasteluun käytän Erving Goffmanin käsitettä kehystäminen, joka soveltuukin hyvin mediatekstien tarkasteluun, sekä ajallisen muutoksen tarkasteluun. Kehystämisen lähtökohtana on ollut paikallistaa ne kehykset joita lapsen asemasta, lapsesta subjektina esitetään. Tutkielmani tulokset osoittavat, että lapset sekä näkyvät, että huomioidaan Helsingin Sanomissa yhä enenevässä määrin. Lapsen aseman kehyksissä tietyt kehykset pysyivät kaikkina tarkasteluajanjaksoina määräävimpinä ja suhteellisen muuttumattomina. Nämä lapsen aseman kehykset olivat lapsi "suojeltavana/kasvatettavana kehys, sekä lapsi "uhrina" kehys. Toisaalta lapsen aseman kehykset näyttävät 2000- luvulla myös monipuolistuneen, mutta samanaikaisesti positiiviset lapsen aseman kehykset vähentyneen.