Peto naisessa diskurssianalyyttinen tutkimus naisten aggressiivisuudesta käydyistä keskusteluista Internet keskustelupalstalla

Tutkimus keskittyy naisten aggressiivisuuteen ja väkivaltaan. Pyrin kuvaamaan, millä tavalla aggressiiviset naiset ja naisten aggressiivisuus nähdään yhteiskunnassamme, mitä merkityksiä sille annetaan ja miten sitä selitetään. Tavoitteena, on myös saada selville, millä tavalla ja missä määrin ilmiöt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leppänen, Virva
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38517
Description
Summary:Tutkimus keskittyy naisten aggressiivisuuteen ja väkivaltaan. Pyrin kuvaamaan, millä tavalla aggressiiviset naiset ja naisten aggressiivisuus nähdään yhteiskunnassamme, mitä merkityksiä sille annetaan ja miten sitä selitetään. Tavoitteena, on myös saada selville, millä tavalla ja missä määrin ilmiötä tuodaan esille vai pyritäänkö siitä pikemminkin vaikenemaan. Keskityn tutkimuksessa naisten aggressiivisuuteen yleisenä ja arkipäiväisenä ilmiönä, johon kaikki naiset kykenevät, vaikkakin aggressiivisissa käyttäytymistavoissa on yksilöllisiä eroja. Aineiston olen kerännyt internetistä Ellit – keskustelupalstalta, josta olen valinnut 12 keskusteluketjua liittyen parisuhteessa olevien naisten aggressiivisuuteen. Keskusteluun osallistuu kaikenikäisiä miehiä ja naisia. Aineiston analyysi jakaantuu kahteen osaan: naisten aggressiivisuuteen ilmiönä sekä essentialistis-uskonnollinen diskurssi aggressiivisista naisista. Edellinen jakaantuu kiertely- ja selittelydiskurssiin ja keskittyy naisten aggressiivisuutta vähätteleviin puhetapoihin. Jälkimmäinen sen sijaan kuvaa kuinka aggressiivinen nainen saa dikotomisia merkityksiä uskonnollisten näkemysten kautta ja jakaantuu eläimellisyys-, ruumiillisuus-, ja uskonnollis-eettiseen diskurssiin. Analyysimenetelmänä käytän diskurssianalyysiä, johon tuon fenomenologis-hermeneuttisia merkityksiä korostamaan kokemuksellisuutta keskustelijoiden puheessa. Teoreettinen viitekehys koostuu suurelta osin feministisestä kirjallisuudesta, joka tuo esille patriarkaalisen yhteiskunnan luomia naiskuvia sekä tutkimuksia naisten aggressiivisuudesta. Lisäksi kuvauksen kohteena on naisten liittäminen luontoon ja ruumiillisuuteen, jonka kautta kontrollia käytetään naista alistavasti. Michel Foucault’n valtateoriat ovat tukena tutkimuksessani kuvaamassa vallan toimintaa diskurssien kautta, joita sovellan naisten aggressiivisuuden tutkimiseen.