Ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja? kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatustyössä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajaan ja vanhempaan kohdistuvia opetus- ja kasvatustyön vaatimuksia sekä niiden kuormittavuutta. Tutkimusaineisto kerättiin Internetin keskustelupalstoilta ja kolmen lehden mielipidekirjoituksista. Aineistona käytettiin yhteensä kahtakymmentä keskustelua...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kautto, Johanna, Martikainen, Nilla
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38511
_version_ 1826225760855130112
author Kautto, Johanna Martikainen, Nilla
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kautto, Johanna Martikainen, Nilla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kautto, Johanna Martikainen, Nilla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kautto, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajaan ja vanhempaan kohdistuvia opetus- ja kasvatustyön vaatimuksia sekä niiden kuormittavuutta. Tutkimusaineisto kerättiin Internetin keskustelupalstoilta ja kolmen lehden mielipidekirjoituksista. Aineistona käytettiin yhteensä kahtakymmentä keskustelua ja mielipidekirjoitusta, jotka oli julkaistu vuosina 2007–2012. Keskusteluista ja mielipidekirjoituksista eroteltiin opettajien, vanhempien ja muiden henkilöiden kommentit aineiston analyysia varten. Muihin henkilöihin sisällytettiin keskustelijat, jotka eivät selkeästi määrittyneet opettajiksi eivätkä vanhemmiksi. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia ja tutkimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti. Tutkimuksen keskeinen tulos opettajaan ja vanhempaan kohdistuvista vaatimuksista oli, että niin opettajalta kuin vanhemmaltakin vaaditaan kasvattamista. Opettaminen nähtiin kuuluvaksi lähinnä opettajalle, vaikka myös vanhempaa vaadittiin opettamaan lasta tukemalla koulunkäyntiä. Toinen keskeinen tulos oli vaatimus yhteistyöhön kodin ja koulun välillä. Niin opettajaa kuin vanhempaakin vaadittiin olemaan aktiivisia yhteydenpidossa oppilaan koulunkäynnin tukemiseksi. Keskeisin tulos opettajan ja vanhemman kuormittumista aiheuttavista tekijöistä oli, että opettajaa kuormittaa eniten vanhempien taholta tulevat paineet ja vanhempia puolestaan opettajan käytös. Tutkimuksessa vanhemmat tiedostivat kuormittavansa opettajaa vaatimuksillaan ja käytöksellään, kun taas opettajat eivät maininneet oman toimintansa kuormittavan vanhempia. Tutkimuksessa tuli esille myös yhteiskunnan muutoksen vaikutus opettajan ja vanhemman tehtävien muutokseen ja vastuiden jakautumisen epäselvyyteen, mikä voi osaltaan kuormittaa opettajaa ja vanhempaa. Opettajan yleisimmiksi stressinhallintakeinoiksi osoittautuivat tutkimuksessamme henkiset voimavarat sekä työ- ja vapaa-ajan erottaminen. Vanhempien yleisin stressinhallintakeino oli puolestaan myönteinen asennoituminen yhteistyöhön, jonka avulla yhteistyön tekemisen kuormittavaa vaikutusta voidaan vähentää. Myös opettajat kokivat onnistuneen yhteistyön vanhempien kanssa yhdeksi stressinhallintakeinokseen. Tutkimustulosten perusteella opettajan ja vanhemman kuormittuminen ja stressinhallintakeinot kytkeytyvät monilta osin yhteistyöhön kodin ja koulun välillä. Yhteistyöllä on nykyään yhä tärkeämpi merkitys oppilaan koulunkäyntiä tukevan kasvatuskumppanuuden muodostamisessa vanhemman ja opettajan välille. Yhteistyön onnistumisen kannalta kummankin osapuolen tulisi tiedostaa kuormittumista aiheuttavia ja sitä vähentäviä tekijöitä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kautto, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Martikainen, Nilla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-11T11:39:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-11T11:39:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1226977", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38511", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajaan ja vanhempaan kohdistuvia opetus- ja kasvatusty\u00f6n vaatimuksia sek\u00e4 niiden kuormittavuutta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Internetin keskustelupalstoilta ja kolmen lehden mielipidekirjoituksista. Aineistona k\u00e4ytettiin yhteens\u00e4 kahtakymment\u00e4 keskustelua ja mielipidekirjoitusta, jotka oli julkaistu vuosina 2007\u20132012. Keskusteluista ja mielipidekirjoituksista eroteltiin opettajien, vanhempien ja muiden henkil\u00f6iden kommentit aineiston analyysia varten. Muihin henkil\u00f6ihin sis\u00e4llytettiin keskustelijat, jotka eiv\u00e4t selke\u00e4sti m\u00e4\u00e4rittyneet opettajiksi eiv\u00e4tk\u00e4 vanhemmiksi. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja tutkimusaineistoa analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\r\nTutkimuksen keskeinen tulos opettajaan ja vanhempaan kohdistuvista vaatimuksista oli, ett\u00e4 niin opettajalta kuin vanhemmaltakin vaaditaan kasvattamista. Opettaminen n\u00e4htiin kuuluvaksi l\u00e4hinn\u00e4 opettajalle, vaikka my\u00f6s vanhempaa vaadittiin opettamaan lasta tukemalla koulunk\u00e4ynti\u00e4. Toinen keskeinen tulos oli vaatimus yhteisty\u00f6h\u00f6n kodin ja koulun v\u00e4lill\u00e4. Niin opettajaa kuin vanhempaakin vaadittiin olemaan aktiivisia yhteydenpidossa oppilaan koulunk\u00e4ynnin tukemiseksi.\r\nKeskeisin tulos opettajan ja vanhemman kuormittumista aiheuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 oli, ett\u00e4 opettajaa kuormittaa eniten vanhempien taholta tulevat paineet ja vanhempia puolestaan opettajan k\u00e4yt\u00f6s. Tutkimuksessa vanhemmat tiedostivat kuormittavansa opettajaa vaatimuksillaan ja k\u00e4yt\u00f6ksell\u00e4\u00e4n, kun taas opettajat eiv\u00e4t maininneet oman toimintansa kuormittavan vanhempia. Tutkimuksessa tuli esille my\u00f6s yhteiskunnan muutoksen vaikutus opettajan ja vanhemman teht\u00e4vien muutokseen ja vastuiden jakautumisen ep\u00e4selvyyteen, mik\u00e4 voi osaltaan kuormittaa opettajaa ja vanhempaa.\r\nOpettajan yleisimmiksi stressinhallintakeinoiksi osoittautuivat tutkimuksessamme henkiset voimavarat sek\u00e4 ty\u00f6- ja vapaa-ajan erottaminen. Vanhempien yleisin stressinhallintakeino oli puolestaan my\u00f6nteinen asennoituminen yhteisty\u00f6h\u00f6n, jonka avulla yhteisty\u00f6n tekemisen kuormittavaa vaikutusta voidaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4. My\u00f6s opettajat kokivat onnistuneen yhteisty\u00f6n vanhempien kanssa yhdeksi stressinhallintakeinokseen.\r\nTutkimustulosten perusteella opettajan ja vanhemman kuormittuminen ja stressinhallintakeinot kytkeytyv\u00e4t monilta osin yhteisty\u00f6h\u00f6n kodin ja koulun v\u00e4lill\u00e4. Yhteisty\u00f6ll\u00e4 on nyky\u00e4\u00e4n yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mpi merkitys oppilaan koulunk\u00e4ynti\u00e4 tukevan kasvatuskumppanuuden muodostamisessa vanhemman ja opettajan v\u00e4lille. Yhteisty\u00f6n onnistumisen kannalta kummankin osapuolen tulisi tiedostaa kuormittumista aiheuttavia ja sit\u00e4 v\u00e4hent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nilla Martikainen (nimamart) on 2012-09-11 11:39:27.454930. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-11T11:39:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209112367.pdf: 1419317 bytes, checksum: 6191207b0def4985a3f4f78a814dc6a9 (MD5)\r\nlicense.html: 5542 bytes, checksum: 59e5ab4a182e5e476ed0ec954da44a76 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-11T11:39:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209112367.pdf: 1419317 bytes, checksum: 6191207b0def4985a3f4f78a814dc6a9 (MD5)\r\nlicense.html: 5542 bytes, checksum: 59e5ab4a182e5e476ed0ec954da44a76 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Asiasanat: opetus- ja kasvatusty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuormittuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4m\u00e4nhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin ja koulun yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatuskumppanuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja? : kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatusty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatusty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209112367", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-11T11:39:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuormitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4nhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatuskumppanuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38511
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bf143e49-98bf-439c-a472-c30b0b208820\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201209112367.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kautto, Johanna Martikainen, Nilla Ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja? : kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatustyössä Asiasanat: opetus- ja kasvatustyö kuormittuminen elämänhallinta kodin ja koulun yhteistyö kasvatuskumppanuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus kasvatus työ kuormitus koti koulu yhteistyö
title Ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja? : kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatustyössä
title_alt Kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatustyössä
title_full Ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja? : kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatustyössä
title_fullStr Ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja? : kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatustyössä Ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja? : kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatustyössä
title_full_unstemmed Ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja? : kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatustyössä Ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja? : kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatustyössä
title_short Ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja?
title_sort ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus ja kasvatustyössä
title_sub kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatustyössä
title_txtP Ongelmavanhempi vai ongelmaopettaja? : kokemuksia ja käsityksiä opettajan ja vanhemman kuormittumisesta opetus- ja kasvatustyössä
topic Asiasanat: opetus- ja kasvatustyö kuormittuminen elämänhallinta kodin ja koulun yhteistyö kasvatuskumppanuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus kasvatus työ kuormitus koti koulu yhteistyö
topic_facet 103 Asiasanat: opetus- ja kasvatustyö Luokanopettajakoulutus Teacher Education elämänhallinta kasvatus kasvatuskumppanuus kodin ja koulun yhteistyö koti koulu kuormittuminen kuormitus opetus työ yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38511 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209112367
work_keys_str_mv AT kauttojohanna ongelmavanhempivaiongelmaopettajakokemuksiajakäsityksiäopettajanjavanhemmankuormit