Abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier

Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia oppimisstrategioita abiturientit käyttävät, kun he opiskelevat ruotsin kielen kielioppia. Tarkoituksena on myös tarkastella, miten poikien ja tyttöjen strategioiden käyttö eroaa toisistaan. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, ovatko abiturientit aikaise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hankonen, Marjaana
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38499
_version_ 1826225811418513408
author Hankonen, Marjaana
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hankonen, Marjaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hankonen, Marjaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hankonen, Marjaana
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia oppimisstrategioita abiturientit käyttävät, kun he opiskelevat ruotsin kielen kielioppia. Tarkoituksena on myös tarkastella, miten poikien ja tyttöjen strategioiden käyttö eroaa toisistaan. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, ovatko abiturientit aikaisemmin kuulleet ja käyttäneet tietoisesti hyödykseen oppimisstrategioita ja olisiko heidän mielestään niistä puhuminen koulussa hyödyllistä. Tutkimusmetodina käytettiin kyselytutkimusta, joka koostui 29:stä Likert-asteikon väittämästä ja kolmesta avoimesta kysymyksestä. Likert-asteikon väittämät analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin ja avoimet kysymykset kvalitatiivisin sisällönanalyysin keinoin. Aineisto koostuu 45 abiturientin vastauksista. Vastanneista 27 oli tyttöjä ja 18 poikia. Tutkimustulokset osoittavat, että poikien ja tyttöjen oppimisstrategioiden käytössä on joitain eroavaisuuksia, kun he opiskelevat ruotsin kielen kielioppia. Aikaisemmat strategiatutkimukset, jotka ovat kartoittaneet strategioiden käytön sukupuolieroja, ovat saaneet myös tuloksia, joissa ilmenee eroja sukupuolten välillä. Näiden tutkimusten tuloksista kävi ilmi muun muassa se, että naiset käyttävät useampia strategioita kuin miehet. Samansuuntaisia tuloksia saatiin myös tässä tutkielmassa. Yleisesti ottaen käytetyimpiä strategioita tämän tutkielman mukaan olivat kognitiiviset ja sosio-affektiiviset oppimisstrategiat. Abiturienttien vastauksista kävi myös ilmi se, että heidän mielestään olisi hyödyllistä, jos oppimisstrategioita käsiteltäisiin koulussa. Tulokset viittaavat myös siihen, että joillekin oppilaille strategiat olivat outo aihe ja että jotkut oppilaat eivät tienneet käyttävänsä strategioita opiskellessaan. Osalle oppimisstrategiat olivat tutumpia ja he käyttivät strategioita tietoisesti hyväkseen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajien tulisi kertoa oppimisstrategioista enemmän oppilailleen, sillä strategioiden avulla oppimisesta tulee mm. tehokkaampaa, helpompaa ja hauskempaa. Näin oppilaat voisivat ottaa käyttöönsä uudenlaisia strategioita ja pohtia sitä, miten he voisivat kehittää jo käytössään olevia strategioita.
first_indexed 2012-12-06T00:03:34Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hankonen, Marjaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-09T09:31:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-09T09:31:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38499", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia oppimisstrategioita abiturientit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, kun he opiskelevat ruotsin kielen kielioppia. Tarkoituksena on my\u00f6s tarkastella, miten poikien ja tytt\u00f6jen strategioiden k\u00e4ytt\u00f6 eroaa toisistaan. Lis\u00e4ksi tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, ovatko abiturientit aikaisemmin kuulleet ja k\u00e4ytt\u00e4neet tietoisesti hy\u00f6dykseen oppimisstrategioita ja olisiko heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n niist\u00e4 puhuminen koulussa hy\u00f6dyllist\u00e4.\n\nTutkimusmetodina k\u00e4ytettiin kyselytutkimusta, joka koostui 29:st\u00e4 Likert-asteikon v\u00e4itt\u00e4m\u00e4st\u00e4 ja kolmesta avoimesta kysymyksest\u00e4. Likert-asteikon v\u00e4itt\u00e4m\u00e4t analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin ja avoimet kysymykset kvalitatiivisin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Aineisto koostuu 45 abiturientin vastauksista. Vastanneista 27 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 18 poikia.\n\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 poikien ja tytt\u00f6jen oppimisstrategioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on joitain eroavaisuuksia, kun he opiskelevat ruotsin kielen kielioppia. Aikaisemmat strategiatutkimukset, jotka ovat kartoittaneet strategioiden k\u00e4yt\u00f6n sukupuolieroja, ovat saaneet my\u00f6s tuloksia, joissa ilmenee eroja sukupuolten v\u00e4lill\u00e4. N\u00e4iden tutkimusten tuloksista k\u00e4vi ilmi muun muassa se, ett\u00e4 naiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t useampia strategioita kuin miehet. Samansuuntaisia tuloksia saatiin my\u00f6s t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa. Yleisesti ottaen k\u00e4ytetyimpi\u00e4 strategioita t\u00e4m\u00e4n tutkielman mukaan olivat kognitiiviset ja sosio-affektiiviset oppimisstrategiat. \n\nAbiturienttien vastauksista k\u00e4vi my\u00f6s ilmi se, ett\u00e4 heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n olisi hy\u00f6dyllist\u00e4, jos oppimisstrategioita k\u00e4sitelt\u00e4isiin koulussa. Tulokset viittaavat my\u00f6s siihen, ett\u00e4 joillekin oppilaille strategiat olivat outo aihe ja ett\u00e4 jotkut oppilaat eiv\u00e4t tienneet k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 strategioita opiskellessaan. Osalle oppimisstrategiat olivat tutumpia ja he k\u00e4yttiv\u00e4t strategioita tietoisesti hyv\u00e4kseen. \n\nTulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opettajien tulisi kertoa oppimisstrategioista enemm\u00e4n oppilailleen, sill\u00e4 strategioiden avulla oppimisesta tulee mm. tehokkaampaa, helpompaa ja hauskempaa. N\u00e4in oppilaat voisivat ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ns\u00e4 uudenlaisia strategioita ja pohtia sit\u00e4, miten he voisivat kehitt\u00e4\u00e4 jo k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n olevia strategioita.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marjaana Hankonen (hemahank) on 2012-09-09 09:31:52.440848. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-09T09:31:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209092352.pdf: 709204 bytes, checksum: 5ff991ff00877a29e78e3ca5914b4df3 (MD5)\nlicense.html: 5045 bytes, checksum: 8fe27e5ee61ea4f6ca035fefc71398d6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-09T09:31:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209092352.pdf: 709204 bytes, checksum: 5ff991ff00877a29e78e3ca5914b4df3 (MD5)\nlicense.html: 5045 bytes, checksum: 8fe27e5ee61ea4f6ca035fefc71398d6 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Inl\u00e4rningsstrategier", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammatik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "abiturienter", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Abiturienters inl\u00e4rningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inl\u00e4rningsstrategier", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209092352", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-09T09:31:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38499
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/00175b1f-fbac-4c40-a5f1-f536510d7892\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201209092352.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hankonen, Marjaana Abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier Inlärningsstrategier språkinlärning grammatik abiturienter Swedish Ruotsin kieli
title Abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier
title_full Abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier
title_fullStr Abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier Abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier
title_full_unstemmed Abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier Abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier
title_short Abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier
title_sort abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier
title_txtP Abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier
topic Inlärningsstrategier språkinlärning grammatik abiturienter Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Inlärningsstrategier Ruotsin kieli Swedish abiturienter grammatik språkinlärning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38499 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209092352
work_keys_str_mv AT hankonenmarjaana abiturientersinlärningsstrategierisvenskgrammatikochderasuppfattningarominlärni