Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla

Maijala, S. Ihastuttava – vihastuttava uskontokasvatus. Keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 105 sivua, 4 liitettä. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, mistä (asioista) ja mite...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Maijala, Seija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38470
_version_ 1826225760850935808
author Maijala, Seija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Maijala, Seija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Maijala, Seija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Maijala, Seija
datasource_str_mv jyx
description Maijala, S. Ihastuttava – vihastuttava uskontokasvatus. Keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 105 sivua, 4 liitettä. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, mistä (asioista) ja miten Kalevan Juttutuvassa keskustellaan, kun keskustellaan uskontokasvatuksesta. Tutkimuksen tavoitteena, oli näihin kysymyksiin vastaamalla selvittää, miten uskontokasvatukseen suhtaudutaan Kalevan Juttutuvassa. Analysoitavaksi aineistoksi on valittu 10 Kalevan Juttutuvan viestiketjua 20.9.2009 – 25.10.2010 väliseltä ajalta eli kyse on valmiista verkkokeskusteluaineistosta. Aineistoa on analysoitu hermeneuttisesti orientoituneella sisällönanalyysillä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta. Alussa esitellään aiempaa tutkimusta ja määritellään keskeisempiä käsitteitä monipuolisen kirjallisuuden avulla. Aineiston analyysissä, johtopäätösten teossa sekä pohdintaosuudessa uskontokasvatukseen ja verkkokeskusteluihin liittyvä kirjallisuus toimi tutkijan apuvälineenä aineiston kanssa käytävässä vuoropuhelussa. Tutkimustulosten mukaan Kalevan Juttutuvassa keskusteltiin hyvin monesta asiasta, kun keskusteltiin uskontokasvatuksesta. Keskusteluaiheina esiintyivät uskontoon liittyvät käsitykset ja kiistely uskonnonopetuksesta: sen sisällöstä ja kuulumisesta kouluun, luonteesta, asemasta sekä järjestämisestä. Juttutuvassa mielipiteitä vaihdettiin uskontotuntien ulkopuolisesta uskontokasvatuksesta kuten ruokarukouksesta, suvivirrestä ja jouluevankeliumista. Aineistossa pohdittiin opettajan vaikutusta uskonnonopetukseen ja sitä, mitä opettaja voi oppilaille puhua. Aineistossa tuotiin esiin myös suvaitsevaisuuteen, tasa-arvoon ja valinnanvapauteen liittyviä ongelmia. Keskustelua käytiin myös kasvatuksen kohteina olevista lapsista. Johtopäätöksenä keskustelusta on todettavissa, että uskontokasvatuksesta keskusteltaessa kirjoittajan käsitys uskonnosta suodattuu puheenvuoroihin. Sen vuoksi keskustelu uskonnonopetuksesta tai uskontokasvatuksesta on aina keskustelua myös uskonnosta ja siihen liittyvistä näkemyksistä. Käydyt keskustelut olivat hyvin voimakkaita ja tunnepitoisia. Tutkimustuloksissa vihamielisen kirjoitustyylin osuus aineistossa korostui. Muita aineistosta löytyviä tyylejä olivat asiallinen, jakoja tekevä, julistava, kokemusperäinen ja ihmettelevä tapa puhua asioista. Tutkimuksen perusteella suhtautumista uskontokasvatukseen voi kuvata jatkumona, jonka ääripäinä ovat uskonnonvastustajien ja uskonnonpuolustajien ryhmät. Ääripäiden välille asettuu muutoshalukkaiden ryhmä, joka kannattaa katsomusaineen paikkaa koulussa ainakin jossain muodossa. Tämän tutkimuksen mukaan uskontokasvatukseen kohdistuva ilmapiiri on muutosta janoava. Enemmistö pitää jonkinlaista katsomusaineen opetusta koulussa tarpeellisena, mutta kaipaa nykyiseen järjestelmään ja uskonnonopetuksen (ev.lut) sisältöihin muutosta. Avainsanat: Uskonto, uskontokasvatus, uskonnonopetus, verkkokeskustelu
first_indexed 2023-03-22T10:00:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Maijala, Seija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-05T18:45:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-05T18:45:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1225305", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38470", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maijala, S. Ihastuttava \u2013 vihastuttava uskontokasvatus. Keskustelua er\u00e4\u00e4n p\u00e4iv\u00e4lehden verkkosivuilla. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 105 sivua, 4 liitett\u00e4.\r\n\r\n\r\n\r\nTutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, mist\u00e4 (asioista) ja miten Kalevan Juttutuvassa keskustellaan, kun keskustellaan uskontokasvatuksesta. Tutkimuksen tavoitteena, oli n\u00e4ihin kysymyksiin vastaamalla selvitt\u00e4\u00e4, miten uskontokasvatukseen suhtaudutaan Kalevan Juttutuvassa. Analysoitavaksi aineistoksi on valittu 10 Kalevan Juttutuvan viestiketjua 20.9.2009 \u2013 25.10.2010 v\u00e4liselt\u00e4 ajalta eli kyse on valmiista verkkokeskusteluaineistosta. \r\n\r\nAineistoa on analysoitu hermeneuttisesti orientoituneella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta. Alussa esitell\u00e4\u00e4n aiempaa tutkimusta ja m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n keskeisempi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 monipuolisen kirjallisuuden avulla. Aineiston analyysiss\u00e4, johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten teossa sek\u00e4 pohdintaosuudessa uskontokasvatukseen ja verkkokeskusteluihin liittyv\u00e4 kirjallisuus toimi tutkijan apuv\u00e4lineen\u00e4 aineiston kanssa k\u00e4yt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 vuoropuhelussa. \r\n\r\nTutkimustulosten mukaan Kalevan Juttutuvassa keskusteltiin hyvin monesta asiasta, kun keskusteltiin uskontokasvatuksesta. Keskusteluaiheina esiintyiv\u00e4t uskontoon liittyv\u00e4t k\u00e4sitykset ja kiistely uskonnonopetuksesta: sen sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 ja kuulumisesta kouluun, luonteesta, asemasta sek\u00e4 j\u00e4rjest\u00e4misest\u00e4. Juttutuvassa mielipiteit\u00e4 vaihdettiin uskontotuntien ulkopuolisesta uskontokasvatuksesta kuten ruokarukouksesta, suvivirrest\u00e4 ja jouluevankeliumista. Aineistossa pohdittiin opettajan vaikutusta uskonnonopetukseen ja sit\u00e4, mit\u00e4 opettaja voi oppilaille puhua. Aineistossa tuotiin esiin my\u00f6s suvaitsevaisuuteen, tasa-arvoon ja valinnanvapauteen liittyvi\u00e4 ongelmia. Keskustelua k\u00e4ytiin my\u00f6s kasvatuksen kohteina olevista lapsista. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 keskustelusta on todettavissa, ett\u00e4 uskontokasvatuksesta keskusteltaessa kirjoittajan k\u00e4sitys uskonnosta suodattuu puheenvuoroihin. Sen vuoksi keskustelu uskonnonopetuksesta tai uskontokasvatuksesta on aina keskustelua my\u00f6s uskonnosta ja siihen liittyvist\u00e4 n\u00e4kemyksist\u00e4. \r\n\r\nK\u00e4ydyt keskustelut olivat hyvin voimakkaita ja tunnepitoisia. Tutkimustuloksissa vihamielisen kirjoitustyylin osuus aineistossa korostui. Muita aineistosta l\u00f6ytyvi\u00e4 tyylej\u00e4 olivat asiallinen, jakoja tekev\u00e4, julistava, kokemusper\u00e4inen ja ihmettelev\u00e4 tapa puhua asioista. Tutkimuksen perusteella suhtautumista uskontokasvatukseen voi kuvata jatkumona, jonka \u00e4\u00e4rip\u00e4in\u00e4 ovat uskonnonvastustajien ja uskonnonpuolustajien ryhm\u00e4t. \u00c4\u00e4rip\u00e4iden v\u00e4lille asettuu muutoshalukkaiden ryhm\u00e4, joka kannattaa katsomusaineen paikkaa koulussa ainakin jossain muodossa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan uskontokasvatukseen kohdistuva ilmapiiri on muutosta janoava. Enemmist\u00f6 pit\u00e4\u00e4 jonkinlaista katsomusaineen opetusta koulussa tarpeellisena, mutta kaipaa nykyiseen j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n ja uskonnonopetuksen (ev.lut) sis\u00e4lt\u00f6ihin muutosta.\r\n\r\n\r\n\r\nAvainsanat: Uskonto, uskontokasvatus, uskonnonopetus, verkkokeskustelu", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Seija Maijala (sesimaij) on 2012-09-05 18:45:22.658587. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-05T18:45:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209052323.rtf: 6500394 bytes, checksum: b7df891e922aa1392570e74a6dee8cff (MD5)\r\nlicense.html: 5028 bytes, checksum: 10c08a7627b3b45ed2158c0f32a91ea0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-05T18:45:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209052323.rtf: 6500394 bytes, checksum: b7df891e922aa1392570e74a6dee8cff (MD5)\r\nlicense.html: 5028 bytes, checksum: 10c08a7627b3b45ed2158c0f32a91ea0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Uskonto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uskontokasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uskonnonopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokeskustelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus : keskustelua er\u00e4\u00e4n p\u00e4iv\u00e4lehden verkkosivuilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209052323", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-05T18:45:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskonto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskontokasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokeskustelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38470
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6a894c2c-0b2b-4889-b550-fc9971c48ced\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201209052323.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Maijala, Seija Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus : keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla Uskonto uskontokasvatus uskonnonopetus verkkokeskustelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 uskonto opetus
title Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus : keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla
title_full Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus : keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla
title_fullStr Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus : keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus : keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla
title_full_unstemmed Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus : keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus : keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla
title_short Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus
title_sort ihastuttava vihastuttava uskontokasvatus keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla
title_sub keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla
title_txtP Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus : keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla
topic Uskonto uskontokasvatus uskonnonopetus verkkokeskustelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 uskonto opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education Uskonto opetus uskonnonopetus uskonto uskontokasvatus verkkokeskustelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38470 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209052323
work_keys_str_mv AT maijalaseija ihastuttavavihastuttavauskontokasvatuskeskusteluaeräänpäivälehdenverkkosivuilla