Ihastuttava - vihastuttava uskontokasvatus keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla

Maijala, S. Ihastuttava – vihastuttava uskontokasvatus. Keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 105 sivua, 4 liitettä. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, mistä (asioista) ja mite...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Maijala, Seija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38470
Description
Summary:Maijala, S. Ihastuttava – vihastuttava uskontokasvatus. Keskustelua erään päivälehden verkkosivuilla. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 105 sivua, 4 liitettä. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, mistä (asioista) ja miten Kalevan Juttutuvassa keskustellaan, kun keskustellaan uskontokasvatuksesta. Tutkimuksen tavoitteena, oli näihin kysymyksiin vastaamalla selvittää, miten uskontokasvatukseen suhtaudutaan Kalevan Juttutuvassa. Analysoitavaksi aineistoksi on valittu 10 Kalevan Juttutuvan viestiketjua 20.9.2009 – 25.10.2010 väliseltä ajalta eli kyse on valmiista verkkokeskusteluaineistosta. Aineistoa on analysoitu hermeneuttisesti orientoituneella sisällönanalyysillä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta. Alussa esitellään aiempaa tutkimusta ja määritellään keskeisempiä käsitteitä monipuolisen kirjallisuuden avulla. Aineiston analyysissä, johtopäätösten teossa sekä pohdintaosuudessa uskontokasvatukseen ja verkkokeskusteluihin liittyvä kirjallisuus toimi tutkijan apuvälineenä aineiston kanssa käytävässä vuoropuhelussa. Tutkimustulosten mukaan Kalevan Juttutuvassa keskusteltiin hyvin monesta asiasta, kun keskusteltiin uskontokasvatuksesta. Keskusteluaiheina esiintyivät uskontoon liittyvät käsitykset ja kiistely uskonnonopetuksesta: sen sisällöstä ja kuulumisesta kouluun, luonteesta, asemasta sekä järjestämisestä. Juttutuvassa mielipiteitä vaihdettiin uskontotuntien ulkopuolisesta uskontokasvatuksesta kuten ruokarukouksesta, suvivirrestä ja jouluevankeliumista. Aineistossa pohdittiin opettajan vaikutusta uskonnonopetukseen ja sitä, mitä opettaja voi oppilaille puhua. Aineistossa tuotiin esiin myös suvaitsevaisuuteen, tasa-arvoon ja valinnanvapauteen liittyviä ongelmia. Keskustelua käytiin myös kasvatuksen kohteina olevista lapsista. Johtopäätöksenä keskustelusta on todettavissa, että uskontokasvatuksesta keskusteltaessa kirjoittajan käsitys uskonnosta suodattuu puheenvuoroihin. Sen vuoksi keskustelu uskonnonopetuksesta tai uskontokasvatuksesta on aina keskustelua myös uskonnosta ja siihen liittyvistä näkemyksistä. Käydyt keskustelut olivat hyvin voimakkaita ja tunnepitoisia. Tutkimustuloksissa vihamielisen kirjoitustyylin osuus aineistossa korostui. Muita aineistosta löytyviä tyylejä olivat asiallinen, jakoja tekevä, julistava, kokemusperäinen ja ihmettelevä tapa puhua asioista. Tutkimuksen perusteella suhtautumista uskontokasvatukseen voi kuvata jatkumona, jonka ääripäinä ovat uskonnonvastustajien ja uskonnonpuolustajien ryhmät. Ääripäiden välille asettuu muutoshalukkaiden ryhmä, joka kannattaa katsomusaineen paikkaa koulussa ainakin jossain muodossa. Tämän tutkimuksen mukaan uskontokasvatukseen kohdistuva ilmapiiri on muutosta janoava. Enemmistö pitää jonkinlaista katsomusaineen opetusta koulussa tarpeellisena, mutta kaipaa nykyiseen järjestelmään ja uskonnonopetuksen (ev.lut) sisältöihin muutosta. Avainsanat: Uskonto, uskontokasvatus, uskonnonopetus, verkkokeskustelu