The role of English-language music in informal learning of English

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret suosivat englanninkielistä musiikkia ja omaksuvat siitä monenlaisia vaikutteita. Koulun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ala-Kyyny, Jenni
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38449
_version_ 1826225714557353984
author Ala-Kyyny, Jenni
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ala-Kyyny, Jenni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ala-Kyyny, Jenni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ala-Kyyny, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret suosivat englanninkielistä musiikkia ja omaksuvat siitä monenlaisia vaikutteita. Koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen muodostaakin valtaosan ihmisen elinikäisestä oppimisesta, mutta siitä on verrattain vähän tutkimustietoa. Tutkielma oli määrällinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla 97 lukiolaiselta. Mielenkiinnon kohteena olivat vastaajien musiikin kuuntelutottumukset sekä erityisesti heidän näkemyksensä ja kokemuksensa vapaa-ajalla kuunneltavan englanninkielisen musiikin vaikutuksesta englannin kielen taitoon. Lisäksi vastauksia vertailtiin sukupuolen sekä englannin kielen arvosanan mukaan. Keskimäärin vastaajat kuuntelivat runsaasti englanninkielistä musiikkia ja kokivat sen vaikutuksen englannin kielen taitoonsa kohtalaisena. Vaikutusta pidettiin melko korkeana ääntämisessä, kuullun ymmärtämisessä, sanaston ja ilmaisujen oppimisessa. Kieliopin omaksumisessa vaikutus nähtiin puolestaan vähäisenä. Erityisesti tytöt kiinnittivät huomiota musiikin kielelliseen sisältöön. Sukupuolten väliset erot jäivät muutoin melko vähäisiksi. Heikompia arvosanoja saaneet vastaajat kiinnittivät vähiten huomiota englanninkielisiin lyriikoihin ja kokivat musiikin vaikutuksen kielitaidon kohentumiseen muutenkin vertailuryhmiä alhaisemmaksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että englanninkielisellä musiikilla oli merkitystä vastaajien englannin kielen taitojen kehittymiseen ja vaikutus ulottui laajasti kielitaidon eri osa-alueille. Vaikka tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia Suomen lukiolaisia, niistä heijastuu tarve informaalin oppimisen tutkimuksen lisäämiseen, jossa erityisesti medioiden vaikutusta mitattaisiin mahdollisina oppimisen murroksen edistäjinä.
first_indexed 2024-09-11T08:53:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ala-Kyyny, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-03T11:14:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-03T11:14:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1225047", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38449", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteytt\u00e4 englannin\nkielen oppimiseen. Englannin kielen levi\u00e4minen maailmanlaajuisesti n\u00e4kyy\nvoimakkaasti my\u00f6s populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret suosivat\nenglanninkielist\u00e4 musiikkia ja omaksuvat siit\u00e4 monenlaisia vaikutteita. Koulun\nulkopuolella tapahtuva oppiminen muodostaakin valtaosan ihmisen\nelinik\u00e4isest\u00e4 oppimisesta, mutta siit\u00e4 on verrattain v\u00e4h\u00e4n tutkimustietoa.\n\nTutkielma oli m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen ja aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeen avulla 97\nlukiolaiselta. Mielenkiinnon kohteena olivat vastaajien musiikin\nkuuntelutottumukset sek\u00e4 erityisesti heid\u00e4n n\u00e4kemyksens\u00e4 ja kokemuksensa\nvapaa-ajalla kuunneltavan englanninkielisen musiikin vaikutuksesta\nenglannin kielen taitoon. Lis\u00e4ksi vastauksia vertailtiin sukupuolen sek\u00e4\nenglannin kielen arvosanan mukaan.\n\nKeskim\u00e4\u00e4rin vastaajat kuuntelivat runsaasti englanninkielist\u00e4 musiikkia ja\nkokivat sen vaikutuksen englannin kielen taitoonsa kohtalaisena. Vaikutusta\npidettiin melko korkeana \u00e4\u00e4nt\u00e4misess\u00e4, kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4, sanaston ja\nilmaisujen oppimisessa. Kieliopin omaksumisessa vaikutus n\u00e4htiin puolestaan\nv\u00e4h\u00e4isen\u00e4. Erityisesti tyt\u00f6t kiinnittiv\u00e4t huomiota musiikin kielelliseen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n.\nSukupuolten v\u00e4liset erot j\u00e4iv\u00e4t muutoin melko v\u00e4h\u00e4isiksi. Heikompia\narvosanoja saaneet vastaajat kiinnittiv\u00e4t v\u00e4hiten huomiota englanninkielisiin\nlyriikoihin ja kokivat musiikin vaikutuksen kielitaidon kohentumiseen\nmuutenkin vertailuryhmi\u00e4 alhaisemmaksi.\n\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 englanninkielisell\u00e4 musiikilla oli\nmerkityst\u00e4 vastaajien englannin kielen taitojen kehittymiseen ja vaikutus ulottui\nlaajasti kielitaidon eri osa-alueille. Vaikka tuloksia ei voida yleist\u00e4\u00e4 koskemaan\nkaikkia Suomen lukiolaisia, niist\u00e4 heijastuu tarve informaalin oppimisen\ntutkimuksen lis\u00e4\u00e4miseen, jossa erityisesti medioiden vaikutusta mitattaisiin\nmahdollisina oppimisen murroksen edist\u00e4jin\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Ala-Kyyny (jepaala) on 2012-09-03 11:14:08.854715. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-03T11:14:09Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209032302.pdf: 1128529 bytes, checksum: 4a5265dace1f31d60f8e6566a3df5ebe (MD5)\nlicense.html: 5004 bytes, checksum: 8bcc8b00f57cf076f85bb84770d2c70d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-03T11:14:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209032302.pdf: 1128529 bytes, checksum: 4a5265dace1f31d60f8e6566a3df5ebe (MD5)\nlicense.html: 5004 bytes, checksum: 8bcc8b00f57cf076f85bb84770d2c70d (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English-language music", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informal learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The role of English-language music in informal learning of English", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209032302", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-03T11:14:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38449
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:57Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4371f644-a674-423e-b25e-1da49a42b775\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201209032302.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ala-Kyyny, Jenni The role of English-language music in informal learning of English English-language music informal learning second language learning Englannin kieli English 301 englannin kieli musiikki kielen oppiminen toinen kieli
title The role of English-language music in informal learning of English
title_full The role of English-language music in informal learning of English
title_fullStr The role of English-language music in informal learning of English The role of English-language music in informal learning of English
title_full_unstemmed The role of English-language music in informal learning of English The role of English-language music in informal learning of English
title_short The role of English-language music in informal learning of English
title_sort role of english language music in informal learning of english
title_txtP The role of English-language music in informal learning of English
topic English-language music informal learning second language learning Englannin kieli English 301 englannin kieli musiikki kielen oppiminen toinen kieli
topic_facet 301 Englannin kieli English English-language music englannin kieli informal learning kielen oppiminen musiikki second language learning toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38449 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209032302
work_keys_str_mv AT alakyynyjenni roleofenglishlanguagemusicininformallearningofenglish AT alakyynyjenni theroleofenglishlanguagemusicininformallearningofenglish