The role of English-language music in informal learning of English

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret suosivat englanninkielistä musiikkia ja omaksuvat siitä monenlaisia vaikutteita. Koulun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ala-Kyyny, Jenni
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38449
Description
Summary:Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret suosivat englanninkielistä musiikkia ja omaksuvat siitä monenlaisia vaikutteita. Koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen muodostaakin valtaosan ihmisen elinikäisestä oppimisesta, mutta siitä on verrattain vähän tutkimustietoa. Tutkielma oli määrällinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla 97 lukiolaiselta. Mielenkiinnon kohteena olivat vastaajien musiikin kuuntelutottumukset sekä erityisesti heidän näkemyksensä ja kokemuksensa vapaa-ajalla kuunneltavan englanninkielisen musiikin vaikutuksesta englannin kielen taitoon. Lisäksi vastauksia vertailtiin sukupuolen sekä englannin kielen arvosanan mukaan. Keskimäärin vastaajat kuuntelivat runsaasti englanninkielistä musiikkia ja kokivat sen vaikutuksen englannin kielen taitoonsa kohtalaisena. Vaikutusta pidettiin melko korkeana ääntämisessä, kuullun ymmärtämisessä, sanaston ja ilmaisujen oppimisessa. Kieliopin omaksumisessa vaikutus nähtiin puolestaan vähäisenä. Erityisesti tytöt kiinnittivät huomiota musiikin kielelliseen sisältöön. Sukupuolten väliset erot jäivät muutoin melko vähäisiksi. Heikompia arvosanoja saaneet vastaajat kiinnittivät vähiten huomiota englanninkielisiin lyriikoihin ja kokivat musiikin vaikutuksen kielitaidon kohentumiseen muutenkin vertailuryhmiä alhaisemmaksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että englanninkielisellä musiikilla oli merkitystä vastaajien englannin kielen taitojen kehittymiseen ja vaikutus ulottui laajasti kielitaidon eri osa-alueille. Vaikka tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia Suomen lukiolaisia, niistä heijastuu tarve informaalin oppimisen tutkimuksen lisäämiseen, jossa erityisesti medioiden vaikutusta mitattaisiin mahdollisina oppimisen murroksen edistäjinä.