Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia peruskouluaikaisesta kuulluksi tulemisesta. Narratiivisen haastatteluaineiston avulla selvitettiin, millaisia asioita nuori liittää kuulluksi tulemiseensa, miten hän kokee tulleensa kuulluksi ja millaisia asioita hän on jäänyt kaipaamaan kuu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaustinen, Päivi
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2007
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38425
_version_ 1826225690598440960
author Kaustinen, Päivi
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaustinen, Päivi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaustinen, Päivi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaustinen, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia peruskouluaikaisesta kuulluksi tulemisesta. Narratiivisen haastatteluaineiston avulla selvitettiin, millaisia asioita nuori liittää kuulluksi tulemiseensa, miten hän kokee tulleensa kuulluksi ja millaisia asioita hän on jäänyt kaipaamaan kuulluksi tulemisessaan. Aineisto kerättiin narratiivis-dialogisella haastattelulla toisen asteen oppilaitoksien kautta tavoitetuilta nuorilta. Haastattelujen aikana piirretyt elämänviivapiirrokset täydensivät kahdeksan nuoren koulutarinointia. Elämäviivapiirrokset jäsensivät kerrontaa ja toimivat aineiston analysoinnin tukena. Narratiivisen aineiston lukutapana oli etsiä kuulluksi tulemiseen liittyviä teemoja. Tematisoinnin avulla aineistosta saatiin esiin teemat, joiden sisältöjen luenta jatkettiin. Teemojen alle koottujen haastattelukatkelmien tiivistämisen sekä elämänviivapiirroksien tarkastelun myötä hahmottuivat tarinoissa olevia kulminaatiopisteitä. Näiden pohjalta tyyppikomposition avulla luotiin nuorten elämää konfiguroivat tyyppitarinat. Teemat, joiden pohjalta tarinat luotiin olivat: suhde opettajaan, vertaissuhteet, oppiminen ja opetus, kodin tuen merkitys ja osallistumisen mahdollisuudet. Fiktiivisesti tuotetut nuoret kertovat uudelleen rakennetut kuulluksi tulemisen tarinat, joiden sisällöt ja kontekstit sijoittuvat peruskouluaikaan. Kuulluksi tuleminen koulussa rakentui vuorovaikutuksessa niin opettajien kuin oppilastovereiden kanssa. Nuoret kaipasivat läpi kouluaikansa opettajan ymmärtävää ja huolehtivaa läheisyyttä ja ammattitaitoista opetusta, johon katsottiin kuuluvan innostavan ilmapiirin ja työrauhan. Tämä puolestaan mahdollisti oppimisen, jonka toteutuminen kytkeytyi myös kuulluksi tukemiseen. Vertaisryhmässä kuulluksi tuleminen muotoutui hyväksymisestä ja mukanaolosta. Kiusaaminen puolestaan ilmensi ryhmästä sulkemista niin henkisesti kuin fyysisestikin ja osoitti, millaista oppilaan elämä on, kun kuulluksi tulemista ei tapahdu vertaisten kesken. Kodin yhteydenpito ja avoin keskustelu opettajien kanssa rakensivat kuulluksi tulemista oppilaan näkökulmasta myönteisesti. Vastaavasti nuoret tuottivat kielteisiä tarinoita tilanteissa, joissa yhteydenpito kouluun ei toiminut tai keskusteluyhteyttä ei rakentunut. Osa kuulluksi tulemisesta muotoutui osallistumisen toiminnallisiin muotoihin. Positiiviset kuulluksi tulemisen kokemukset koulussa heijastivat myönteistä asennoitumista kouluntyötä kohtaan, koulussa viihtymistä, oppilaan saamaa tukea koulutehtäviinsä sekä luottavaista suhdetta koulun aikuisiin sekä vertaissuhteiden tasapainoisuutta.
first_indexed 2023-03-22T09:56:51Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaustinen, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-08-29T09:26:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-08-29T09:26:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2007", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1224803", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38425", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 nuorten kokemuksia peruskouluaikaisesta kuulluksi tulemisesta.\nNarratiivisen haastatteluaineiston avulla selvitettiin, millaisia asioita nuori liitt\u00e4\u00e4 kuulluksi\ntulemiseensa, miten h\u00e4n kokee tulleensa kuulluksi ja millaisia asioita h\u00e4n on j\u00e4\u00e4nyt kaipaamaan\nkuulluksi tulemisessaan. Aineisto ker\u00e4ttiin narratiivis-dialogisella haastattelulla toisen asteen oppilaitoksien\nkautta tavoitetuilta nuorilta. Haastattelujen aikana piirretyt el\u00e4m\u00e4nviivapiirrokset t\u00e4ydensiv\u00e4t\nkahdeksan nuoren koulutarinointia. El\u00e4m\u00e4viivapiirrokset j\u00e4sensiv\u00e4t kerrontaa ja toimivat aineiston\nanalysoinnin tukena.\nNarratiivisen aineiston lukutapana oli etsi\u00e4 kuulluksi tulemiseen liittyvi\u00e4 teemoja. Tematisoinnin\navulla aineistosta saatiin esiin teemat, joiden sis\u00e4lt\u00f6jen luenta jatkettiin. Teemojen alle koottujen\nhaastattelukatkelmien tiivist\u00e4misen sek\u00e4 el\u00e4m\u00e4nviivapiirroksien tarkastelun my\u00f6t\u00e4 hahmottuivat\ntarinoissa olevia kulminaatiopisteit\u00e4. N\u00e4iden pohjalta tyyppikomposition avulla luotiin nuorten\nel\u00e4m\u00e4\u00e4 konfiguroivat tyyppitarinat. Teemat, joiden pohjalta tarinat luotiin olivat: suhde opettajaan,\nvertaissuhteet, oppiminen ja opetus, kodin tuen merkitys ja osallistumisen mahdollisuudet. Fiktiivisesti\ntuotetut nuoret kertovat uudelleen rakennetut kuulluksi tulemisen tarinat, joiden sis\u00e4ll\u00f6t ja\nkontekstit sijoittuvat peruskouluaikaan.\nKuulluksi tuleminen koulussa rakentui vuorovaikutuksessa niin opettajien kuin oppilastovereiden\nkanssa. Nuoret kaipasivat l\u00e4pi kouluaikansa opettajan ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4\u00e4 ja huolehtivaa l\u00e4heisyytt\u00e4 ja\nammattitaitoista opetusta, johon katsottiin kuuluvan innostavan ilmapiirin ja ty\u00f6rauhan. T\u00e4m\u00e4 puolestaan\nmahdollisti oppimisen, jonka toteutuminen kytkeytyi my\u00f6s kuulluksi tukemiseen. Vertaisryhm\u00e4ss\u00e4\nkuulluksi tuleminen muotoutui hyv\u00e4ksymisest\u00e4 ja mukanaolosta. Kiusaaminen puolestaan\nilmensi ryhm\u00e4st\u00e4 sulkemista niin henkisesti kuin fyysisestikin ja osoitti, millaista oppilaan\nel\u00e4m\u00e4 on, kun kuulluksi tulemista ei tapahdu vertaisten kesken. Kodin yhteydenpito ja avoin keskustelu\nopettajien kanssa rakensivat kuulluksi tulemista oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta my\u00f6nteisesti. Vastaavasti\nnuoret tuottivat kielteisi\u00e4 tarinoita tilanteissa, joissa yhteydenpito kouluun ei toiminut tai\nkeskusteluyhteytt\u00e4 ei rakentunut. Osa kuulluksi tulemisesta muotoutui osallistumisen toiminnallisiin\nmuotoihin. Positiiviset kuulluksi tulemisen kokemukset koulussa heijastivat my\u00f6nteist\u00e4 asennoitumista\nkoulunty\u00f6t\u00e4 kohtaan, koulussa viihtymist\u00e4, oppilaan saamaa tukea kouluteht\u00e4viins\u00e4 sek\u00e4\nluottavaista suhdetta koulun aikuisiin sek\u00e4 vertaissuhteiden tasapainoisuutta.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hilla M\u00e4kel\u00e4 (himiirma) on 2012-08-29 09:26:16.795226. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-08-29T09:26:17Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201208292279.pdf: 573669 bytes, checksum: db18df32c081d757227b820b2714a1db (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-08-29T09:26:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201208292279.pdf: 573669 bytes, checksum: db18df32c081d757227b820b2714a1db (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2007", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "128 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulluksi tuleminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana : nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201208292279", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-08-29T09:26:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38425
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2007-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2007
publishDate 2007
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaustinen, Päivi Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana : nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin kuulluksi tuleminen Sosiaalityö Social Work 210 koululaiset narratiivisuus kokemukset osallisuus
title Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana : nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin
title_full Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana : nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin
title_fullStr Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana : nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana : nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin
title_full_unstemmed Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana : nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana : nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin
title_short Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana
title_sort kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin
title_sub nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin
title_txtP Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana : nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin
topic kuulluksi tuleminen Sosiaalityö Social Work 210 koululaiset narratiivisuus kokemukset osallisuus
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö kokemukset koululaiset kuulluksi tuleminen narratiivisuus osallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38425 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208292279
work_keys_str_mv AT kaustinenpäivi kuulluksituleminenperuskoulunaikananuortennarratiivinenpaluukoulukokemuksiin