Kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista Platonin ajattelussa

Tutkielmani nostaa esille sanan p a i d e i a (kantasana p a i s = lapsi), jonka Werner Jaeger toi nä-kyvästi esille samannimisessä 3-osaisessa teosjärkäleessään. Sanaa on vaikea täsmällisesti kääntää. Kreikan kielessä se ilmaisee kokonaisuutta, jonka eri puolia nykykielissä vastaisivat käsitteet si...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuomi, Tuovi
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38415
_version_ 1826225725741465600
author Tuomi, Tuovi
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuomi, Tuovi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuomi, Tuovi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuomi, Tuovi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani nostaa esille sanan p a i d e i a (kantasana p a i s = lapsi), jonka Werner Jaeger toi nä-kyvästi esille samannimisessä 3-osaisessa teosjärkäleessään. Sanaa on vaikea täsmällisesti kääntää. Kreikan kielessä se ilmaisee kokonaisuutta, jonka eri puolia nykykielissä vastaisivat käsitteet sivili-saatio, kulttuuri, traditio, kirjallisuus ja kasvatus. Roomalainen Cicero käänsi paideian latinaksi Humanitas-nimellä. Häntä mukaillen ajattelen sanan merkitsevän s i v i s t y s p ä ä o m a a. Ihmisellä on kaksi ”luontoa”: luonnollinen luonto, kuten eläimilläkin ja keinotekoinen luonto, joka on saatu aikaan muovaamalla. Tätä muovaamista ja sen tulosta ruvettiin 5. esikristillisellä vuosisa-dalla nimittämään paideiaksi. Niin Platonilla kuin Aristoteleellakin paideia on yhteydessä o l e m i – s e n yleiseen problematiikkaan. Ihminen ei ole heille irrallinen osa kosmosta, vaan aina suhteessa kaikkeen olemiseen. Pidän paideiaa työni keskiössä ja tarkastelen sen ilmenemismuotoja Platonin tuotannossa. Selvitte-len ensin kasvatusihannetta yhteiskunnan kehyksissä, koska kreikkalainen koki elävänsä yhteisössä. Sen jälkeen otan esille sofistit paideian isinä ja kuvailen kreikkalaista kasvatusta yleensä niin Atee-nassa kuin Spartassakin, koska viimeksi mainittu oli osaltaan esikuvana Platonin kehitellessä varti-jaluokan kasvatusta. Tietysti filosofin oma kasvu kohti paideian maailmaa sekä hänen ”johtotähten-sä”, erityisesti Sokrates, ovat tärkeitä. Ennen kuin siirryn Platonin kahden tason maailmankuvaan ja ihmiskäsitykseen viivähdän tuokion hänen opintomatkojensa anneissa. Ateenassa oli 300-luvulla kolme maineikasta koulua: Platonin Akatemia, Isokrateen koulu ja Aris-toteleen Lykeion. Niitä esittelen ja vertailen toisiinsa. Platonin tuotannosta otan käsittelyyn lähinnä hänen paideiaan liittyvät dialoginsa M e n o n i n, V a l t i o n ja L a i t. Olen tutkielmassani pyrkinyt valaisemaan Platonin edustamaa paideia-käsitystä hänen kokonaisfilo- sofiastaan käsin, jolloin keskiöön asettuu h y v ä n käsite (arete). Menon-dialogi on paideian osalta pyhitetty kokonaan tälle kysymykselle. Valtiossa on työni kannalta taas keskeisenä vartijaluokan kasvatus. Platonin mielestä hyvän idean voi koko ominaisuudessaan oivaltaa vain se harvalukuinen valiojoukko, jota on koulutettu riittävän pitkälle. Ainoastaan he kelpasivat johtajiksi filosofin oi-keudenmukaiseen ihannevaltioon. Ideaopin pohjalta käy selville Platonin ”pessimistinen” ihmiskäsitys, jossa oletetaan useimpien ih-misten kiinnittyvän pelkästään näkyvän maailman asioihin. Toisaalta tämä tarjoaa myös mahdolli-suuden valtiolle kouluttaa kansalaiset palvelemaan tehtävissä, jotka soveltuvat heidän mittoihinsa. Platon jakaa Valtiossaan ihmiset kolmeen luonnetyyppiin. Luokituksen ratkaisevana perustana on heidän sielunsa hallitsevin osio ja tältä pohjalta syntyy jaottelu järki-, tahto- ja haluihmisiin. Yhteis-kuntaluokiksi konkretisoituina he muotoutuvat vartijoiden, sotilaiden ja ravinnontuottajien ryhmik-si. Platonin mukaan vasta vartijoiden spesifissä kasvatuksessa on kysymys varsinaisesta paideiasta. Niinpä Lait-dialogi paideian viimeisenä leimahduksena Platonin tuotannossa jää - laajasta ”kasva-tusosastostaan” huolimatta - tutkielmassani vähemmälle huomiolle. Tässä sivugradussani olen taustoittanut Platonin ajattelua myös historiallisella aineksella. Sen avulla olen mielestäni voinut omalta osaltaan tehdä läpinäkyviksi niitä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet Platonin filosofiaan ja sen pedagogisiin sovelluksiin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:31Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomi, Tuovi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-08-28T11:49:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-08-28T11:49:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1224761", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38415", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani nostaa esille sanan p a i d e i a (kantasana p a i s = lapsi), jonka Werner Jaeger toi n\u00e4-kyv\u00e4sti esille samannimisess\u00e4 3-osaisessa teosj\u00e4rk\u00e4leess\u00e4\u00e4n. Sanaa on vaikea t\u00e4sm\u00e4llisesti k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4. Kreikan kieless\u00e4 se ilmaisee kokonaisuutta, jonka eri puolia nykykieliss\u00e4 vastaisivat k\u00e4sitteet sivili-saatio, kulttuuri, traditio, kirjallisuus ja kasvatus. Roomalainen Cicero k\u00e4\u00e4nsi paideian latinaksi Humanitas-nimell\u00e4. H\u00e4nt\u00e4 mukaillen ajattelen sanan merkitsev\u00e4n s i v i s t y s p \u00e4 \u00e4 o m a a.\r\nIhmisell\u00e4 on kaksi \u201dluontoa\u201d: luonnollinen luonto, kuten el\u00e4imill\u00e4kin ja keinotekoinen luonto, joka on saatu aikaan muovaamalla. T\u00e4t\u00e4 muovaamista ja sen tulosta ruvettiin 5. esikristillisell\u00e4 vuosisa-dalla nimitt\u00e4m\u00e4\u00e4n paideiaksi. Niin Platonilla kuin Aristoteleellakin paideia on yhteydess\u00e4 o l e m i \u2013\r\ns e n yleiseen problematiikkaan. Ihminen ei ole heille irrallinen osa kosmosta, vaan aina suhteessa kaikkeen olemiseen.\r\nPid\u00e4n paideiaa ty\u00f6ni keski\u00f6ss\u00e4 ja tarkastelen sen ilmenemismuotoja Platonin tuotannossa. Selvitte-len ensin kasvatusihannetta yhteiskunnan kehyksiss\u00e4, koska kreikkalainen koki el\u00e4v\u00e4ns\u00e4 yhteis\u00f6ss\u00e4. Sen j\u00e4lkeen otan esille sofistit paideian isin\u00e4 ja kuvailen kreikkalaista kasvatusta yleens\u00e4 niin Atee-nassa kuin Spartassakin, koska viimeksi mainittu oli osaltaan esikuvana Platonin kehitelless\u00e4 varti-jaluokan kasvatusta. Tietysti filosofin oma kasvu kohti paideian maailmaa sek\u00e4 h\u00e4nen \u201djohtot\u00e4hten-s\u00e4\u201d, erityisesti Sokrates, ovat t\u00e4rkeit\u00e4. Ennen kuin siirryn Platonin kahden tason maailmankuvaan ja ihmisk\u00e4sitykseen viiv\u00e4hd\u00e4n tuokion h\u00e4nen opintomatkojensa anneissa.\r\nAteenassa oli 300-luvulla kolme maineikasta koulua: Platonin Akatemia, Isokrateen koulu ja Aris-toteleen Lykeion. Niit\u00e4 esittelen ja vertailen toisiinsa. Platonin tuotannosta otan k\u00e4sittelyyn l\u00e4hinn\u00e4 h\u00e4nen paideiaan liittyv\u00e4t dialoginsa M e n o n i n, V a l t i o n ja L a i t.\r\nOlen tutkielmassani pyrkinyt valaisemaan Platonin edustamaa paideia-k\u00e4sityst\u00e4 h\u00e4nen kokonaisfilo-\r\nsofiastaan k\u00e4sin, jolloin keski\u00f6\u00f6n asettuu h y v \u00e4 n k\u00e4site (arete). Menon-dialogi on paideian osalta pyhitetty kokonaan t\u00e4lle kysymykselle. Valtiossa on ty\u00f6ni kannalta taas keskeisen\u00e4 vartijaluokan kasvatus. Platonin mielest\u00e4 hyv\u00e4n idean voi koko ominaisuudessaan oivaltaa vain se harvalukuinen valiojoukko, jota on koulutettu riitt\u00e4v\u00e4n pitk\u00e4lle. Ainoastaan he kelpasivat johtajiksi filosofin oi-keudenmukaiseen ihannevaltioon.\r\nIdeaopin pohjalta k\u00e4y selville Platonin \u201dpessimistinen\u201d ihmisk\u00e4sitys, jossa oletetaan useimpien ih-misten kiinnittyv\u00e4n pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n n\u00e4kyv\u00e4n maailman asioihin. Toisaalta t\u00e4m\u00e4 tarjoaa my\u00f6s mahdolli-suuden valtiolle kouluttaa kansalaiset palvelemaan teht\u00e4viss\u00e4, jotka soveltuvat heid\u00e4n mittoihinsa. Platon jakaa Valtiossaan ihmiset kolmeen luonnetyyppiin. Luokituksen ratkaisevana perustana on heid\u00e4n sielunsa hallitsevin osio ja t\u00e4lt\u00e4 pohjalta syntyy jaottelu j\u00e4rki-, tahto- ja haluihmisiin. Yhteis-kuntaluokiksi konkretisoituina he muotoutuvat vartijoiden, sotilaiden ja ravinnontuottajien ryhmik-si. Platonin mukaan vasta vartijoiden spesifiss\u00e4 kasvatuksessa on kysymys varsinaisesta paideiasta. Niinp\u00e4 Lait-dialogi paideian viimeisen\u00e4 leimahduksena Platonin tuotannossa j\u00e4\u00e4 - laajasta \u201dkasva-tusosastostaan\u201d huolimatta - tutkielmassani v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle.\r\nT\u00e4ss\u00e4 sivugradussani olen taustoittanut Platonin ajattelua my\u00f6s historiallisella aineksella. Sen avulla olen mielest\u00e4ni voinut omalta osaltaan tehd\u00e4 l\u00e4pin\u00e4kyviksi niit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka ovat vaikuttaneet Platonin filosofiaan ja sen pedagogisiin sovelluksiin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-08-28 11:49:05.654451. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-08-28T11:49:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201208282268.pdf: 881023 bytes, checksum: 742264469a8da7e20169bfc89a768e04 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-08-28T11:49:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201208282268.pdf: 881023 bytes, checksum: 742264469a8da7e20169bfc89a768e04 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2008", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Platon", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "paideia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista Platonin ajattelussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201208282268", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-08-28T11:49:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "201", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyveet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ihminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valtio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38415
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2008-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2008
publishDate 2008
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuomi, Tuovi Kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista Platonin ajattelussa Platon paideia Filosofia Philosophy 201 hyveet ihminen valtio
title Kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista Platonin ajattelussa
title_full Kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista Platonin ajattelussa
title_fullStr Kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista Platonin ajattelussa Kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista Platonin ajattelussa
title_full_unstemmed Kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista Platonin ajattelussa Kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista Platonin ajattelussa
title_short Kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista Platonin ajattelussa
title_sort kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista platonin ajattelussa
title_txtP Kreikkalaisesta paideiasta ja sen ilmenemismuodoista Platonin ajattelussa
topic Platon paideia Filosofia Philosophy 201 hyveet ihminen valtio
topic_facet 201 Filosofia Philosophy Platon hyveet ihminen paideia valtio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38415 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208282268
work_keys_str_mv AT tuomituovi kreikkalaisestapaideiastajasenilmenemismuodoistaplatoninajattelussa