Voiko vapauteen pakottaa? tulkintoja pedagogisesta paradoksista

Tässä tutkielmassa käsitellään ns. pedagogista paradoksia. Johdantoa seuraavassa pääluvussa esitellään Immanuel Kantin (1724-1804) filosofiaa niiltä osin kuin se liittyy pedagogiseen paradoksiin, sillä Kantin muotoilut pakon ja vapaan tahdon yhdistämisen vaikeudesta ovat muodostuneet paradigmaattisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehto, Anne
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38393
_version_ 1826225691152089088
author Lehto, Anne
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehto, Anne Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehto, Anne Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehto, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa käsitellään ns. pedagogista paradoksia. Johdantoa seuraavassa pääluvussa esitellään Immanuel Kantin (1724-1804) filosofiaa niiltä osin kuin se liittyy pedagogiseen paradoksiin, sillä Kantin muotoilut pakon ja vapaan tahdon yhdistämisen vaikeudesta ovat muodostuneet paradigmaattisiksi viittauskohteiksi pedagogista paradoksia käsittelevässä keskustelussa. Kolmannessa pääluvussa tuodaan esiin yhteensä viisi eri nykytulkintaa tai näkökulmaa pedagogiseen paradoksiin. Pyrkimyksenä on valottaa, mitä käsitteellä ’pedagoginen paradoksi’ voidaan tarkoittaa. Eri tulkitsijat tarjoavat vastauksiksi erilaisia painotuksia. Pedagoginen paradoksi voi olla eksistentiaalinen muistutus lapsen arvokkuudesta (Lovlie), sosialisaation ylittämistä kasvatuksen myötä (Siljander), vapauden ja pakottavien yhteiskunnallis-kulttuuristen reunaehtojen välinen jännite (Kivelä), spesifi liberaalin yhteiskunnan paradoksi (Uljens) tai näennäinen jännite, joka ratkeaa ymmärtämällä Kantin kasvatusajattelu osana hänen laajempaa soveltavaa etiikkaansa (Louden). Tarkoituksena on esitellä näitä tulkintoja sekä myös arvioida joiltain osin niiden suhdetta Kantin omiin Über Pädagogik -teoksessa esiin tuleviin näkemyksiin. Neljännessä pääluvussa käsitellään valtaa ja auktoriteettia, koska kasvatussuhteen katsotaan aina olevan epäsymmetrinen suhde, jossa kasvattajalla on enemmän valtaa kasvavaan kuin kasvavalla kasvattajaan. Päätännässä kootaan tulkintojen yhtäläisyyksiä ja eroja sekä pohditaan hieman sitä, missä muodossa keskustelua pedagogisesta paradoksista on mielekästä pitää vireillä ja missä mielessä ehkä ei. Työn yhtenä keskeisenä loppupäätelmänä on, että pedagogisen paradoksin ytimestä on edelleen löydettävissä Kantin teoreettisessa filosofiassaan esittämä antinomia vapauden ja luonnonkausaalisuuden välillä, vaikka eräiltä muilta osin pedagogista paradoksia koskeva keskustelu on etääntynyt suhteellisen kauas Kantin näkemyksistä. Esimerkiksi Kivelän tulkinta pedagogisesta paradoksista on siinä mielessä irronnut Kantin ajattelusta, että Kivelä ei jaa Kantin moraalifilosofisia näkemyksiä. Tällöin kasvattaminen näyttäytyy Kivelällä huomattavasti paradoksaalisempana toimintana kuin Kantilla. Myöskään pragmaattisessa muodossaan ymmärrettynä pedagoginen paradoksi ei ratkea. Näin siksi, että ei ole olemassa mitään universaalisti pätevää mekaanista vastausta pakottamisen (ohjauksen) ja vapauden oikeasta suhteesta partikulaarissa kasvatustilanteessa tai –suhteessa ylipäätään.
first_indexed 2023-03-22T09:57:50Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehto, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-08-27T10:18:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-08-27T10:18:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1224642", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38393", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ns. pedagogista paradoksia. Johdantoa seuraavassa\np\u00e4\u00e4luvussa esitell\u00e4\u00e4n Immanuel Kantin (1724-1804) filosofiaa niilt\u00e4 osin kuin se liittyy\npedagogiseen paradoksiin, sill\u00e4 Kantin muotoilut pakon ja vapaan tahdon yhdist\u00e4misen\nvaikeudesta ovat muodostuneet paradigmaattisiksi viittauskohteiksi pedagogista paradoksia\nk\u00e4sittelev\u00e4ss\u00e4 keskustelussa. Kolmannessa p\u00e4\u00e4luvussa tuodaan esiin yhteens\u00e4 viisi eri\nnykytulkintaa tai n\u00e4k\u00f6kulmaa pedagogiseen paradoksiin. Pyrkimyksen\u00e4 on valottaa, mit\u00e4\nk\u00e4sitteell\u00e4 \u2019pedagoginen paradoksi\u2019 voidaan tarkoittaa. Eri tulkitsijat tarjoavat vastauksiksi\nerilaisia painotuksia. Pedagoginen paradoksi voi olla eksistentiaalinen muistutus lapsen\narvokkuudesta (Lovlie), sosialisaation ylitt\u00e4mist\u00e4 kasvatuksen my\u00f6t\u00e4 (Siljander), vapauden\nja pakottavien yhteiskunnallis-kulttuuristen reunaehtojen v\u00e4linen j\u00e4nnite (Kivel\u00e4), spesifi\nliberaalin yhteiskunnan paradoksi (Uljens) tai n\u00e4enn\u00e4inen j\u00e4nnite, joka ratkeaa\nymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Kantin kasvatusajattelu osana h\u00e4nen laajempaa soveltavaa etiikkaansa\n(Louden). Tarkoituksena on esitell\u00e4 n\u00e4it\u00e4 tulkintoja sek\u00e4 my\u00f6s arvioida joiltain osin niiden\nsuhdetta Kantin omiin \u00dcber P\u00e4dagogik -teoksessa esiin tuleviin n\u00e4kemyksiin.\nNelj\u00e4nness\u00e4 p\u00e4\u00e4luvussa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n valtaa ja auktoriteettia, koska kasvatussuhteen\nkatsotaan aina olevan ep\u00e4symmetrinen suhde, jossa kasvattajalla on enemm\u00e4n valtaa\nkasvavaan kuin kasvavalla kasvattajaan. P\u00e4\u00e4t\u00e4nn\u00e4ss\u00e4 kootaan tulkintojen yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja\neroja sek\u00e4 pohditaan hieman sit\u00e4, miss\u00e4 muodossa keskustelua pedagogisesta paradoksista\non mielek\u00e4st\u00e4 pit\u00e4\u00e4 vireill\u00e4 ja miss\u00e4 mieless\u00e4 ehk\u00e4 ei. Ty\u00f6n yhten\u00e4 keskeisen\u00e4\nloppup\u00e4\u00e4telm\u00e4n\u00e4 on, ett\u00e4 pedagogisen paradoksin ytimest\u00e4 on edelleen l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4\nKantin teoreettisessa filosofiassaan esitt\u00e4m\u00e4 antinomia vapauden ja luonnonkausaalisuuden\nv\u00e4lill\u00e4, vaikka er\u00e4ilt\u00e4 muilta osin pedagogista paradoksia koskeva keskustelu on et\u00e4\u00e4ntynyt\nsuhteellisen kauas Kantin n\u00e4kemyksist\u00e4. Esimerkiksi Kivel\u00e4n tulkinta pedagogisesta\nparadoksista on siin\u00e4 mieless\u00e4 irronnut Kantin ajattelusta, ett\u00e4 Kivel\u00e4 ei jaa Kantin\nmoraalifilosofisia n\u00e4kemyksi\u00e4. T\u00e4ll\u00f6in kasvattaminen n\u00e4ytt\u00e4ytyy Kivel\u00e4ll\u00e4 huomattavasti\nparadoksaalisempana toimintana kuin Kantilla. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n pragmaattisessa muodossaan\nymm\u00e4rrettyn\u00e4 pedagoginen paradoksi ei ratkea. N\u00e4in siksi, ett\u00e4 ei ole olemassa mit\u00e4\u00e4n\nuniversaalisti p\u00e4tev\u00e4\u00e4 mekaanista vastausta pakottamisen (ohjauksen) ja vapauden oikeasta\nsuhteesta partikulaarissa kasvatustilanteessa tai \u2013suhteessa ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-08-27 10:18:41.802226. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-08-27T10:18:42Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201208272255.pdf: 571243 bytes, checksum: 89ae79630db66715884cbc3b0a24a2b4 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-08-27T10:18:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201208272255.pdf: 571243 bytes, checksum: 89ae79630db66715884cbc3b0a24a2b4 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2008", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kant, Immanuel", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen paradoksi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201208272255", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-08-27T10:18:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "201", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusfilosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vapaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "paradoksit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38393
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2008-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2008
publishDate 2008
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehto, Anne Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista Kant, Immanuel pedagoginen paradoksi Filosofia Philosophy 201 kasvatus kasvatusfilosofia vapaus auktoriteetti valta paradoksit
title Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista
title_full Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista
title_fullStr Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista
title_full_unstemmed Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista
title_short Voiko vapauteen pakottaa?
title_sort voiko vapauteen pakottaa tulkintoja pedagogisesta paradoksista
title_sub tulkintoja pedagogisesta paradoksista
title_txtP Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista
topic Kant, Immanuel pedagoginen paradoksi Filosofia Philosophy 201 kasvatus kasvatusfilosofia vapaus auktoriteetti valta paradoksit
topic_facet 201 Filosofia Kant, Immanuel Philosophy auktoriteetti kasvatus kasvatusfilosofia paradoksit pedagoginen paradoksi valta vapaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38393 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208272255
work_keys_str_mv AT lehtoanne voikovapauteenpakottaatulkintojapedagogisestaparadoksista