Lastensuojelun positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lastensuojelun sosiaalityöntekijän positiota koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tutkimustehtävään haetaan vastausta selvittämällä, mitä lastensuojelun sosiaalityöntekijän ja koulun välisissä tapaamisissa tapahtuu. Mitkä lait, ohjeistukset ja työkäytännöt ohja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ylönen, Marja-Leena
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2007
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38383
_version_ 1826225753787727872
author Ylönen, Marja-Leena
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylönen, Marja-Leena Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylönen, Marja-Leena Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylönen, Marja-Leena
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lastensuojelun sosiaalityöntekijän positiota koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tutkimustehtävään haetaan vastausta selvittämällä, mitä lastensuojelun sosiaalityöntekijän ja koulun välisissä tapaamisissa tapahtuu. Mitkä lait, ohjeistukset ja työkäytännöt ohjaavat yhteistyötä lastensuojelun ja koulun välillä? Tutkimuksessa kartoitetaan lastensuojelun ja koulun perustehtäviä ja niiden taustalla olevia lakeja ja asetuksia. Lisäksi selvitellään sosiaalityöntekijöiden ja opettajien ammattieettisiä ohjeita. Yhteistyötä pohditaan positio- ja roolikäsitteiden avulla ja yhteistyön eri tasoja Yrjö Engeströmin kehittämien koordinaatio-, kooperaatio- ja kommunikaatiokäsitteiden avulla. Tutkimusmenetelmänä on käytetty etnografiaa, mutta tutkimus tukeutuu osittain myös kehittävän työntutkimuksen viitekehykseen, koska yksi tavoite on ollut päästä tulevaisuudessa kehittämään lastensuojelun ja koulun välistä yhteistyötä hyödyntäen tästä tutkimuksesta saatuja ajatuksia. Tutkimus lähestyy myös toimintatutkimuksen traditiota, mutta koska olen itse paitsi tutkija myös työyhteisön jäsen, ei kyse ole puhtaasta toimintatutkimuksestakaan. Tutkimusaineisto on kerätty yhden helsinkiläisen lastensuojelutiimin sosiaalityöntekijöiden yhteistyöstä koulun kanssa kahden kuukauden ajalta keväällä 2006. Yhteistyöneuvotteluiden muodostamaa tutkimusaineistoa on täydennetty teemahaastatteluilla, jotka tehtiin kahdelle lastensuojelun ja kolmelle koulun työntekijälle. Kaikki neuvottelut ja haastattelut on nauhoitettu ja litteroitu. Tutkimusaineiston valossa näyttää siltä, ettei kummallakaan yhteistyötaholla ole ollut käytössä mitään yhtenäisiä toimintaohjeita eikä työkäytäntöjä. Tietämys yhteistyöhön velvoittavista laeista ja ohjeistuksista oli vaihtelevaa. Lastensuojelulaki velvoitti yhteistyöhön kumpaakin tahoa. Lastensuojelun sosiaalityöntekijän ja koulun väliset tapaamiset olivat useimmiten oppilaskohtaisia neuvotteluja, joissa lastensuojelun tehtävä oli motivoida oppilasta ja tämän vanhempia jatkotutkimuksiin tai perustella oppilaalle, miksi koulua kannattaisi käydä. Suuremmassa neuvottelussa oli kyse lähinnä yhteydenpidosta ja paitsi kasvojen tutuiksi tekemisestä myös omien toimintatapojen esittelemisestä ja perustelemisesta. Lastensuojelun sosiaalityöntekijän positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä määrittyy tilanteen mukaan. Lastensuojelulaki määrittää lastensuojelun sosiaalityöntekijän velvollisuutta toimia, jos lapsen etu ei muutoin näytä toteutuvan. Tähän lain suomaan mahdollisuuteen valvoa lapsen edun toteutumista koulu tarvitsee lastensuojelua. Lastensuojelun sosiaalityöntekijän auktoriteettia voidaan käyttää apuna, kun velvoitetaan oppilaita tai heidän vanhempiaan sopeutumaan koulun sääntöihin tai jatkotoimenpiteisiin. Lastensuojelun sosiaalityöntekijä voi itse nähdä itsensä paitsi kontrolloijana niin myös oppilaan tilannetta tulkkaavana ja hänen etujaan valvovana viranomaisena.
first_indexed 2024-09-11T08:52:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Yl\u00f6nen, Marja-Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-08-27T05:55:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-08-27T05:55:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2007", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1224603", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38383", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 lastensuojelun sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n positiota koulun kanssa\nteht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4\u00e4n haetaan vastausta selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, mit\u00e4 lastensuojelun\nsosiaality\u00f6ntekij\u00e4n ja koulun v\u00e4lisiss\u00e4 tapaamisissa tapahtuu. Mitk\u00e4 lait, ohjeistukset ja\nty\u00f6k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ohjaavat yhteisty\u00f6t\u00e4 lastensuojelun ja koulun v\u00e4lill\u00e4? Tutkimuksessa kartoitetaan\nlastensuojelun ja koulun perusteht\u00e4vi\u00e4 ja niiden taustalla olevia lakeja ja asetuksia. Lis\u00e4ksi\nselvitell\u00e4\u00e4n sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden ja opettajien ammattieettisi\u00e4 ohjeita. Yhteisty\u00f6t\u00e4 pohditaan\npositio- ja roolik\u00e4sitteiden avulla ja yhteisty\u00f6n eri tasoja Yrj\u00f6 Engestr\u00f6min kehitt\u00e4mien\nkoordinaatio-, kooperaatio- ja kommunikaatiok\u00e4sitteiden avulla.\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty etnografiaa, mutta tutkimus tukeutuu osittain my\u00f6s kehitt\u00e4v\u00e4n\nty\u00f6ntutkimuksen viitekehykseen, koska yksi tavoite on ollut p\u00e4\u00e4st\u00e4 tulevaisuudessa kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n\nlastensuojelun ja koulun v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en t\u00e4st\u00e4 tutkimuksesta saatuja ajatuksia.\nTutkimus l\u00e4hestyy my\u00f6s toimintatutkimuksen traditiota, mutta koska olen itse paitsi tutkija my\u00f6s\nty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4sen, ei kyse ole puhtaasta toimintatutkimuksestakaan. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty\nyhden helsinkil\u00e4isen lastensuojelutiimin sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden yhteisty\u00f6st\u00e4 koulun kanssa kahden\nkuukauden ajalta kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2006. Yhteisty\u00f6neuvotteluiden muodostamaa tutkimusaineistoa on\nt\u00e4ydennetty teemahaastatteluilla, jotka tehtiin kahdelle lastensuojelun ja kolmelle koulun\nty\u00f6ntekij\u00e4lle. Kaikki neuvottelut ja haastattelut on nauhoitettu ja litteroitu.\nTutkimusaineiston valossa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ettei kummallakaan yhteisty\u00f6taholla ole ollut k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\nmit\u00e4\u00e4n yhten\u00e4isi\u00e4 toimintaohjeita eik\u00e4 ty\u00f6k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. Tiet\u00e4mys yhteisty\u00f6h\u00f6n velvoittavista laeista\nja ohjeistuksista oli vaihtelevaa. Lastensuojelulaki velvoitti yhteisty\u00f6h\u00f6n kumpaakin tahoa.\nLastensuojelun sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n ja koulun v\u00e4liset tapaamiset olivat useimmiten oppilaskohtaisia\nneuvotteluja, joissa lastensuojelun teht\u00e4v\u00e4 oli motivoida oppilasta ja t\u00e4m\u00e4n vanhempia\njatkotutkimuksiin tai perustella oppilaalle, miksi koulua kannattaisi k\u00e4yd\u00e4. Suuremmassa\nneuvottelussa oli kyse l\u00e4hinn\u00e4 yhteydenpidosta ja paitsi kasvojen tutuiksi tekemisest\u00e4 my\u00f6s omien\ntoimintatapojen esittelemisest\u00e4 ja perustelemisesta. Lastensuojelun sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n positio\nkoulun kanssa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 m\u00e4\u00e4rittyy tilanteen mukaan. Lastensuojelulaki m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4\nlastensuojelun sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n velvollisuutta toimia, jos lapsen etu ei muutoin n\u00e4yt\u00e4 toteutuvan.\nT\u00e4h\u00e4n lain suomaan mahdollisuuteen valvoa lapsen edun toteutumista koulu tarvitsee\nlastensuojelua. Lastensuojelun sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n auktoriteettia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 apuna, kun\nvelvoitetaan oppilaita tai heid\u00e4n vanhempiaan sopeutumaan koulun s\u00e4\u00e4nt\u00f6ihin tai\njatkotoimenpiteisiin. Lastensuojelun sosiaality\u00f6ntekij\u00e4 voi itse n\u00e4hd\u00e4 itsens\u00e4 paitsi kontrolloijana\nniin my\u00f6s oppilaan tilannetta tulkkaavana ja h\u00e4nen etujaan valvovana viranomaisena.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-08-27 05:55:33.762356. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-08-27T05:55:34Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201208272250.pdf: 318721 bytes, checksum: cbc5cdeede430606409659a66eed62fd (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-08-27T05:55:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201208272250.pdf: 318721 bytes, checksum: cbc5cdeede430606409659a66eed62fd (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2007", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lastensuojelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammattietiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lastensuojelun positio koulun kanssa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201208272250", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-08-27T05:55:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattietiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38383
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2007-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2007
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fe612794-738d-49b4-85fa-bbd2021d6aae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201208272250.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2007
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylönen, Marja-Leena Lastensuojelun positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä lastensuojelu koulu yhteistyö ammattietiikka Sosiaalityö Social Work Etnografia 210
title Lastensuojelun positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä
title_full Lastensuojelun positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä
title_fullStr Lastensuojelun positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä Lastensuojelun positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä
title_full_unstemmed Lastensuojelun positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä Lastensuojelun positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä
title_short Lastensuojelun positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä
title_sort lastensuojelun positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä
title_txtP Lastensuojelun positio koulun kanssa tehtävässä yhteistyössä
topic lastensuojelu koulu yhteistyö ammattietiikka Sosiaalityö Social Work Etnografia 210
topic_facet 210 Etnografia Social Work Sosiaalityö ammattietiikka koulu lastensuojelu yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38383 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208272250
work_keys_str_mv AT ylönenmarjaleena lastensuojelunpositiokoulunkanssatehtävässäyhteistyössä