Summary: | Tutkimukseni tavoitteena on selvittää työn muutosta tietoyhteiskunnassa, tietotyön erityispiirteitä
ja niiden vaikutusta työorganisaatiositoutumiseen. Tutkimuksen näkökulmana on
erityisesti avoin asiantuntijuus, jonka valossa asiantuntijuus näyttäytyy professionaaliseen
asiantuntijuuteen verrattuna avoimena, osaamista jakavana, poikkitieteellisenä sekä kommunikaatioon
ja luottamukseen perustuvana. Tutkimusaineistona on käytetty vuoden 2005
keväällä kerättyä teemahaastatteluaineistoa, joka on hankittu haastattelemalla kymmentä
eri konsultointialan tietotyöntekijää kahdessa eri organisaatiossa.
Tutkimustuloksena esitän, että tietotyöntekijä sitoutuu työorganisaatioonsa, mutta suhde
työnantajaan ja työhön on erilainen kuin esimerkiksi teollisuusyhteiskunnassa. Tietotyöntekijä
sitoutuu työnantajan tarjoamaan vapauteen ja mahdollisuuteen tehdä työtä itseään
kiinnostavien haasteiden ja ongelmien parissa. Tietotyön varjopuolia ovat työn rajattomuus,
työn ja vapaa-ajan tai oman henkilökohtaisen alueen erottamisen vaikeus vaikka tietotyön
haittapuolet eivät korostukaan tutkimuksessa kovin voimakkaasti. Työnantajaan sitoutumisesta
huolimatta, tietotyöntekijä ei etsi yhtä elämänsä työpaikkaa vaan uusia tilaisuuksia
kehittää osaamistaan. Tästä syystä tietotyöläisen työura saattaa rakentua hyvin
useistakin työsuhteista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä tietotyötä pidettävän sankarillisena aivotyönä, jossa
ratkotaan uusia eteen tulevia ongelmia ja investoidaan omaan osaamispääomaan. Tietotyön
omakohtaisista haasteista ja itsenäisyydestä huolimatta työn verkostoituneisuudesta ja
eteen tulevien ongelmien monialaisuudesta johtuen tietotyöläinen on riippuvainen muista
asiantuntijoista niin työyhteisön sisällä kuin sen ulkopuolellakin. Työyhteisö koetaan tästä
syystä tärkeäksi niin omassa työssä onnistumisen kuin myös työssä viihtymisen kannalta.
Tutkimuksen tulokset heijastelevat osaltaan sitä tietoyhteiskuntakehityksen myötä tapahtunutta
työn ja sen sisällön muutosta. Tietotyö määrittyy aivan toisenlaisin ehdoin kuin teollisuusyhteiskunnassa
tehty sarjoista koostunut rutiininomainen työ. Työ on verkostoitunutta,
se koostuu erilaisista työtehtävistä, jotka eivät ole suoraan mitattavissa tai muutettavissa
työn tuloksiksi, minkä vuoksi työaika on määriteltävä tietotyössä uudelleen.
|