Corporate online presence a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites

Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen identiteettiä sekä tavoiteltua yrityskuvaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tauriainen, Anniina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38300
_version_ 1826225742897217536
author Tauriainen, Anniina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tauriainen, Anniina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tauriainen, Anniina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tauriainen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen identiteettiä sekä tavoiteltua yrityskuvaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kriittisen diskurssianalyysin avulla millä tavalla suomalaiset vientiyritykset ilmentävät verkkoidentiteettiään sekä kielellisesti että visuaalisesti yritysprofiileissaan. Yritysprofiilit rakentuvat yritystarinoista, joiden tehtävänä on esitellä keskeisiä asioita yrityksestä ja samalla rakentaa tietynlaista kuvaa yrityksestä. Verkkoidentiteetin lisäksi tarkoituksena oli selvittää onko yritystarinoilla tyypillisiä kielellisiä ja visuaalisia piirteitä ja millaisia tekstityyppejä tarinoissa käytetään. Tutkimuksen kohteena olivat kahdeksan suomalaisen vientiyrityksen verkkosivujen yritysprofiilit. Analyysi koostui kahdesta osasta, joista ensimmäisessä tarkasteltiin kielellisiä käytänteitä ja toisessa kuvien ja sommitelman roolia verkkoidentiteetin luomisessa. Tuloksista kävi ilmi, että niin kielelliset kuin visuaalisetkin käytänteet vaikuttavat verkkoidentiteettiin. Yritykset käyttävät samanlaisia kielellisiä resursseja verkkoidentiteettinsä rakentamiseen, tosin toimialakohtaisia erojakin löytyi. Lisäksi aineistosta kävi ilmi, että yritykset useimmiten korostavat enemmän tuotteitaan kuin yritystä. Visuaalisuuden näkökulmasta yrityksille on tärkeää tulla tunnistetuksi, ja siksi lähes kaikilla yrityksillä yrityksen logo on sijoitettu keskeiselle paikalle. Yritysprofiilien kuvat taas useimmiten sisältävät tuotteeseen tai toimialaan viittaavia tekijöitä. Tutkimustulokset osoittivat, että yritysprofiilit muodostavat oman genrensä tiettyine kielellisine sekä visuaalisine piirteineen ja tyyliltään yritystarinat muistuttavat eniten informatiivista tekstityyppiä. Tutkimuksessa korostuu sekä kielen merkitys yritysviestinnässä että visuaalinen puoli diskurssien tutkimuksessa. Tulokset myös viittaavat siihen, että verkkosivut ovat olennainen osa yritysten maineenhallintaa, ja sen vuoksi yritysten tulisi kiinnittää huomiota kielen laatuun verkkosivuillaan. Tulevissa tutkimuksissa kielellisten ja visuaalisten käytänteiden analysoinnin lisäksi olisi tärkeää ottaa huomioon myös verkkosivujen vierailijoiden näkökulma.
first_indexed 2023-03-22T09:59:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tauriainen, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-08-19T08:27:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-08-19T08:27:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1224211", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38300", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yritykset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella my\u00f6s yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen identiteetti\u00e4 sek\u00e4 tavoiteltua yrityskuvaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 kriittisen diskurssianalyysin avulla mill\u00e4 tavalla suomalaiset vientiyritykset ilment\u00e4v\u00e4t verkkoidentiteetti\u00e4\u00e4n sek\u00e4 kielellisesti ett\u00e4 visuaalisesti yritysprofiileissaan. Yritysprofiilit rakentuvat yritystarinoista, joiden teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on esitell\u00e4 keskeisi\u00e4 asioita yrityksest\u00e4 ja samalla rakentaa tietynlaista kuvaa yrityksest\u00e4. Verkkoidentiteetin lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 onko yritystarinoilla tyypillisi\u00e4 kielellisi\u00e4 ja visuaalisia piirteit\u00e4 ja millaisia tekstityyppej\u00e4 tarinoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n.\r\n\r\nTutkimuksen kohteena olivat kahdeksan suomalaisen vientiyrityksen verkkosivujen yritysprofiilit. Analyysi koostui kahdesta osasta, joista ensimm\u00e4isess\u00e4 tarkasteltiin kielellisi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja toisessa kuvien ja sommitelman roolia verkkoidentiteetin luomisessa. Tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 niin kielelliset kuin visuaalisetkin k\u00e4yt\u00e4nteet vaikuttavat verkkoidentiteettiin. Yritykset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samanlaisia kielellisi\u00e4 resursseja verkkoidentiteettins\u00e4 rakentamiseen, tosin toimialakohtaisia erojakin l\u00f6ytyi. Lis\u00e4ksi aineistosta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 yritykset useimmiten korostavat enemm\u00e4n tuotteitaan kuin yrityst\u00e4. Visuaalisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta yrityksille on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tulla tunnistetuksi, ja siksi l\u00e4hes kaikilla yrityksill\u00e4 yrityksen logo on sijoitettu keskeiselle paikalle. Yritysprofiilien kuvat taas useimmiten sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t tuotteeseen tai toimialaan viittaavia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 yritysprofiilit muodostavat oman genrens\u00e4 tiettyine kielellisine sek\u00e4 visuaalisine piirteineen ja tyylilt\u00e4\u00e4n yritystarinat muistuttavat eniten informatiivista tekstityyppi\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksessa korostuu sek\u00e4 kielen merkitys yritysviestinn\u00e4ss\u00e4 ett\u00e4 visuaalinen puoli diskurssien tutkimuksessa. Tulokset my\u00f6s viittaavat siihen, ett\u00e4 verkkosivut ovat olennainen osa yritysten maineenhallintaa, ja sen vuoksi yritysten tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota kielen laatuun verkkosivuillaan. Tulevissa tutkimuksissa kielellisten ja visuaalisten k\u00e4yt\u00e4nteiden analysoinnin lis\u00e4ksi olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ottaa huomioon my\u00f6s verkkosivujen vierailijoiden n\u00e4k\u00f6kulma.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anniina Tauriainen (anmasuta) on 2012-08-19 08:27:34.150017. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-08-19T08:27:36Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201208192169.pdf: 5722231 bytes, checksum: 12d8bf9a09a5706d07d4d1cf227570b0 (MD5)\r\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: 7f5ed604a72a7b64655190465a75f697 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-08-19T08:27:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201208192169.pdf: 5722231 bytes, checksum: 12d8bf9a09a5706d07d4d1cf227570b0 (MD5)\r\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: 7f5ed604a72a7b64655190465a75f697 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "127 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Corporate online presence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "corporate website", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "corporate identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "corporate image", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "corporate visual identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "critical discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "genre analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodality", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201208192169", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-08-19T08:27:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "WWW-sivut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "imago", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38300
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/06fd5c35-e6c2-4064-9bda-9633256d3c01\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201208192169.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tauriainen, Anniina Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites Corporate online presence corporate website corporate identity corporate image corporate visual identity critical discourse analysis genre analysis multimodality Englannin kieli English Diskurssianalyysi 301 yritykset WWW-sivut imago multimodaalisuus yritysviestintä
title Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
title_full Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
title_fullStr Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
title_full_unstemmed Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
title_short Corporate online presence
title_sort corporate online presence a study of eight finnish exporting companies corporate websites
title_sub a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
title_txtP Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
topic Corporate online presence corporate website corporate identity corporate image corporate visual identity critical discourse analysis genre analysis multimodality Englannin kieli English Diskurssianalyysi 301 yritykset WWW-sivut imago multimodaalisuus yritysviestintä
topic_facet 301 Corporate online presence Diskurssianalyysi Englannin kieli English WWW-sivut corporate identity corporate image corporate visual identity corporate website critical discourse analysis genre analysis imago multimodaalisuus multimodality yritykset yritysviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38300 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208192169
work_keys_str_mv AT tauriainenanniina corporateonlinepresenceastudyofeightfinnishexportingcompaniescorporatewebsites