Corporate online presence a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites

Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen identiteettiä sekä tavoiteltua yrityskuvaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tauriainen, Anniina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38300
Description
Summary:Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen identiteettiä sekä tavoiteltua yrityskuvaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kriittisen diskurssianalyysin avulla millä tavalla suomalaiset vientiyritykset ilmentävät verkkoidentiteettiään sekä kielellisesti että visuaalisesti yritysprofiileissaan. Yritysprofiilit rakentuvat yritystarinoista, joiden tehtävänä on esitellä keskeisiä asioita yrityksestä ja samalla rakentaa tietynlaista kuvaa yrityksestä. Verkkoidentiteetin lisäksi tarkoituksena oli selvittää onko yritystarinoilla tyypillisiä kielellisiä ja visuaalisia piirteitä ja millaisia tekstityyppejä tarinoissa käytetään. Tutkimuksen kohteena olivat kahdeksan suomalaisen vientiyrityksen verkkosivujen yritysprofiilit. Analyysi koostui kahdesta osasta, joista ensimmäisessä tarkasteltiin kielellisiä käytänteitä ja toisessa kuvien ja sommitelman roolia verkkoidentiteetin luomisessa. Tuloksista kävi ilmi, että niin kielelliset kuin visuaalisetkin käytänteet vaikuttavat verkkoidentiteettiin. Yritykset käyttävät samanlaisia kielellisiä resursseja verkkoidentiteettinsä rakentamiseen, tosin toimialakohtaisia erojakin löytyi. Lisäksi aineistosta kävi ilmi, että yritykset useimmiten korostavat enemmän tuotteitaan kuin yritystä. Visuaalisuuden näkökulmasta yrityksille on tärkeää tulla tunnistetuksi, ja siksi lähes kaikilla yrityksillä yrityksen logo on sijoitettu keskeiselle paikalle. Yritysprofiilien kuvat taas useimmiten sisältävät tuotteeseen tai toimialaan viittaavia tekijöitä. Tutkimustulokset osoittivat, että yritysprofiilit muodostavat oman genrensä tiettyine kielellisine sekä visuaalisine piirteineen ja tyyliltään yritystarinat muistuttavat eniten informatiivista tekstityyppiä. Tutkimuksessa korostuu sekä kielen merkitys yritysviestinnässä että visuaalinen puoli diskurssien tutkimuksessa. Tulokset myös viittaavat siihen, että verkkosivut ovat olennainen osa yritysten maineenhallintaa, ja sen vuoksi yritysten tulisi kiinnittää huomiota kielen laatuun verkkosivuillaan. Tulevissa tutkimuksissa kielellisten ja visuaalisten käytänteiden analysoinnin lisäksi olisi tärkeää ottaa huomioon myös verkkosivujen vierailijoiden näkökulma.