Suomenoppijan lukemisen strategiat

Maahanmuuttajien kielikursseilla lukeminen jää usein vähälle huomiolle. Tämän tutkimuksen avulla haluttiin kiinnittää huomiota lukutaidon merkitykseen erilaisessa kulttuuri- ja tekstiympäristössä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkkailla, millaisia lukustrategioita suomenoppijat käyttävät lukiess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hjerppe, Heidi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38293
_version_ 1826225685816934400
author Hjerppe, Heidi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hjerppe, Heidi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hjerppe, Heidi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hjerppe, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuttajien kielikursseilla lukeminen jää usein vähälle huomiolle. Tämän tutkimuksen avulla haluttiin kiinnittää huomiota lukutaidon merkitykseen erilaisessa kulttuuri- ja tekstiympäristössä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkkailla, millaisia lukustrategioita suomenoppijat käyttävät lukiessaan suomenkielistä tekstiä. Lisäksi halutaan selvittää, osoittautuvatko tietyt lukustrategiat erityisen tehokkaiksi tekstin sisällön ymmärtämisen kannalta. Työn teoriatausta kiinnittyy vieraalla kielellä lukemisen ja lukustrategioiden tutkimusalueille. Analyysin runkona käytetään Andersonin (1991) lukustrategialuokittelua. Työn aineisto muodostuu neljän maahanmuuttajaopiskelijan ääneenajatteluista heidän lukiessaan suomenkielistä koetekstiä. Aineisto nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysissa pyritään tarkkailemaan ja erittelemään osallistujien käyttämiä lukustrategioita sekä huomioimaan, ovatko kyseiset lukustrategiat tehokkaita ymmärtämisen kannalta. Analyysissa ymmärtämisen kannalta tehokkaimmiksi lukustrategioiksi nousevat strategiat, jotka auttavat lukijaa käsittelemään tekstiä kokonaisuutena. Myös monitorointitaidot nousevat tärkeään osaan. Ymmärtämisen kannalta tehokkaimmat lukustrategiat ovat (1) valvontastrategiat: lukija tarkkailee ymmärtämistään ja lukija päättelee sanan tai tekstin sisällön merkityksen; (2) koherenssistrategiat: lukija käyttää kontekstin antamia johtolankoja tulkitakseen sanan tai lauseen ja lukija käyttää taustatietojaan sekä (3) tukistrategia: lukija hyppää tuntemattomien tai pitkien sanojen ja rakenteiden yli. Erityisen tehokkaaksi merkityksen päättelystrategiaksi muodostuu kahden koherenssistrategian kontekstin ja taustatietojen samanaikainen käyttö. Tutkimuksen osallistujat jakautuvat selvästi kahteen ryhmään lukustrategiakäytössään. Kaksi osallistujista osoittautuu taitaviksi lukijoiksi, jotka yhdistelevät strategioita onnistuneiksi kokonaisuuksiksi ja valitsevat tehokkaan strategian kohdatessaan ymmärtämisvaikeuden. He käsittelevät koetekstiä holistisesti. Kaksi muuta osallistujaa suoriutuu koetekstin lukemisesta huomattavasti heikommin. Heidän tekstin kokonaisymmärtämyksensä jää alhaiselle tasolle. He keskittyvät kokonaisuuden sijaan yksityiskohtiin ja heidän strategiavalintansa ovat usein epäonnistuneita.
first_indexed 2023-03-22T09:57:29Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hjerppe, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-08-17T05:03:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-08-17T05:03:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1224165", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38293", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuttajien kielikursseilla lukeminen j\u00e4\u00e4 usein v\u00e4h\u00e4lle huomiolle. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen avulla haluttiin\nkiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota lukutaidon merkitykseen erilaisessa kulttuuri- ja tekstiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tarkkailla, millaisia lukustrategioita suomenoppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t lukiessaan\nsuomenkielist\u00e4 teksti\u00e4. Lis\u00e4ksi halutaan selvitt\u00e4\u00e4, osoittautuvatko tietyt lukustrategiat erityisen tehokkaiksi tekstin\nsis\u00e4ll\u00f6n ymm\u00e4rt\u00e4misen kannalta.\nTy\u00f6n teoriatausta kiinnittyy vieraalla kielell\u00e4 lukemisen ja lukustrategioiden tutkimusalueille. Analyysin\nrunkona k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Andersonin (1991) lukustrategialuokittelua.\nTy\u00f6n aineisto muodostuu nelj\u00e4n maahanmuuttajaopiskelijan \u00e4\u00e4neenajatteluista heid\u00e4n lukiessaan suomenkielist\u00e4\nkoeteksti\u00e4. Aineisto nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysissa pyrit\u00e4\u00e4n tarkkailemaan ja erittelem\u00e4\u00e4n osallistujien\nk\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 lukustrategioita sek\u00e4 huomioimaan, ovatko kyseiset lukustrategiat tehokkaita ymm\u00e4rt\u00e4misen kannalta.\nAnalyysissa ymm\u00e4rt\u00e4misen kannalta tehokkaimmiksi lukustrategioiksi nousevat strategiat, jotka auttavat lukijaa\nk\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n teksti\u00e4 kokonaisuutena. My\u00f6s monitorointitaidot nousevat t\u00e4rke\u00e4\u00e4n osaan. Ymm\u00e4rt\u00e4misen kannalta\ntehokkaimmat lukustrategiat ovat (1) valvontastrategiat: lukija tarkkailee ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4\u00e4n ja lukija p\u00e4\u00e4ttelee sanan\ntai tekstin sis\u00e4ll\u00f6n merkityksen; (2) koherenssistrategiat: lukija k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kontekstin antamia johtolankoja\ntulkitakseen sanan tai lauseen ja lukija k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 taustatietojaan sek\u00e4 (3) tukistrategia: lukija hypp\u00e4\u00e4 tuntemattomien\ntai pitkien sanojen ja rakenteiden yli. Erityisen tehokkaaksi merkityksen p\u00e4\u00e4ttelystrategiaksi muodostuu kahden\nkoherenssistrategian kontekstin ja taustatietojen samanaikainen k\u00e4ytt\u00f6.\nTutkimuksen osallistujat jakautuvat selv\u00e4sti kahteen ryhm\u00e4\u00e4n lukustrategiak\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Kaksi osallistujista\nosoittautuu taitaviksi lukijoiksi, jotka yhdistelev\u00e4t strategioita onnistuneiksi kokonaisuuksiksi ja valitsevat\ntehokkaan strategian kohdatessaan ymm\u00e4rt\u00e4misvaikeuden. He k\u00e4sittelev\u00e4t koeteksti\u00e4 holistisesti. Kaksi muuta\nosallistujaa suoriutuu koetekstin lukemisesta huomattavasti heikommin. Heid\u00e4n tekstin kokonaisymm\u00e4rt\u00e4myksens\u00e4\nj\u00e4\u00e4 alhaiselle tasolle. He keskittyv\u00e4t kokonaisuuden sijaan yksityiskohtiin ja heid\u00e4n strategiavalintansa ovat usein\nep\u00e4onnistuneita.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-08-17 05:03:40.754366. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-08-17T05:03:42Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201208172161.pdf: 345770 bytes, checksum: 8eafe4f0682109706c60761299d247ec (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-08-17T05:03:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201208172161.pdf: 345770 bytes, checksum: 8eafe4f0682109706c60761299d247ec (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4neenajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomenoppijan lukemisen strategiat", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201208172161", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-08-17T05:03:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38293
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hjerppe, Heidi Suomenoppijan lukemisen strategiat ääneenajattelu Suomen kieli Finnish 309 suomen kieli toinen kieli lukeminen kielet strategia
title Suomenoppijan lukemisen strategiat
title_full Suomenoppijan lukemisen strategiat
title_fullStr Suomenoppijan lukemisen strategiat Suomenoppijan lukemisen strategiat
title_full_unstemmed Suomenoppijan lukemisen strategiat Suomenoppijan lukemisen strategiat
title_short Suomenoppijan lukemisen strategiat
title_sort suomenoppijan lukemisen strategiat
title_txtP Suomenoppijan lukemisen strategiat
topic ääneenajattelu Suomen kieli Finnish 309 suomen kieli toinen kieli lukeminen kielet strategia
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kielet lukeminen strategia suomen kieli toinen kieli ääneenajattelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38293 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208172161
work_keys_str_mv AT hjerppeheidi suomenoppijanlukemisenstrategiat