Pienryhmämenetelmä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä

Tutkimuksen pääkäsitteinä ovat sosiaalipedagogiikan termi subjektius ja sosiaaliset taidot. Tutkimuskohteena oli ehkäisevään työhön käytetty pienryhmämenetelmä, joka on tarkoi-tettu tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida ja pohtia pienryhmämenetelmän toimivu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Muhonen, Jyrki
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38246
_version_ 1826225758950916096
author Muhonen, Jyrki
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Muhonen, Jyrki Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Muhonen, Jyrki Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Muhonen, Jyrki
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen pääkäsitteinä ovat sosiaalipedagogiikan termi subjektius ja sosiaaliset taidot. Tutkimuskohteena oli ehkäisevään työhön käytetty pienryhmämenetelmä, joka on tarkoi-tettu tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida ja pohtia pienryhmämenetelmän toimivuutta ja vaikuttavuutta lasten ja nuorten kanssa tehtävässä työssä. Tämän lisäksi tutkimuksessa on kuvattu ja tuotu esille alun perin Jyväskylässä ke-hitetty pienryhmämenetelmä. Tutkimus hyödyttää kaikkia niitä, jotka ovat kiinnostuneet ryhmätyömenetelmien käytöstä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä. Tutkimuksen pääasiallisena aineistona olivat vuosina 2003-2007 kerätyt pienryhmien oh-jaajien päiväkirjat. Päiväkirjoja on 14 kappaletta ja niiden sivumäärä on 522 sivua. Tutki-muksessa arvioitiin pienryhmämenetelmän toimivuutta sekä asiakastyön, että organisaatio-työn näkökulmasta. Asiakasnäkökulman teemat tulivat sosiaalipedagogiikan keskeisistä käsitteistä: subjektiudesta, dialogisuudesta ja toiminnallisuudesta. Muut käytettävät teemat olivat nousseet siitä käytännön työstä, jota olen tehnyt lasten ja nuorten parissa. Näitä käy-tettäviä teemoja ovat sosiaaliset taidot, lapsinäkökulma, leimaantuminen ja Meadin sosiali-saatioteoria, jossa pohditaan minäkuvan muuttumisen elementtejä. Näiden teemojen avulla on arvioitu toimiiko intervention rakenne ja toimivatko käytetyt menetelmät ja tuottavatko ne tavoitteiden mukaisia tuloksia. Organisaationäkökulman teemojen ja näkökulmien avul-la saatiin selville käytännön järjestelyjen ja organisoinnin toimivuus, jotka osaltaan autta-vat arvioimaan pienryhmämenetelmän toimivuutta. Pienryhmämenetelmän tärkein tavoite eli sosiaalisten taitojen kehittyminen (vuorovaikutus ja itseilmaisutaidot) näytti toteutuvan lähes kaikilla ryhmäläisillä.. Näihin tuloksiin on päästy tarkastelemalla lasten itsearviointia sosiaalisissa taidoissa(ennen ja jälkeen interven-tion), ryhmien ohjaajien ja luokanopettajien arviointia. Sosiaalipedagogisen päämäärän subjektiuden toteutuminen on ollut kaksijakoista: tavoitteiden muodostamisessa las-ten/nuorten vaikutusmahdollisuudet ovat olleet vähäisiä, koska tavoitteet ovat olleet pää-sääntöisesti aikuisten eli ryhmän ohjaajien tekemiä. Toisaalta voidaan havaita ryhmäläisten osallistuneen aktiivisesti toimintojen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Merkittävintä myös sosiaalipedagogisesta näkökulmasta on kuitenkin se, että lähes kaikilla lapsilla/nuorilla vuorovaikutustaidot paranivat ryhmätoiminnan aikana.
first_indexed 2023-03-22T09:57:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Muhonen, Jyrki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-07-20T06:19:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-07-20T06:19:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1223755", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38246", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen p\u00e4\u00e4k\u00e4sittein\u00e4 ovat sosiaalipedagogiikan termi subjektius ja sosiaaliset taidot. Tutkimuskohteena oli ehk\u00e4isev\u00e4\u00e4n ty\u00f6h\u00f6n k\u00e4ytetty pienryhm\u00e4menetelm\u00e4, joka on tarkoi-tettu tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida ja pohtia pienryhm\u00e4menetelm\u00e4n toimivuutta ja vaikuttavuutta lasten ja nuorten kanssa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimuksessa on kuvattu ja tuotu esille alun perin Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 ke-hitetty pienryhm\u00e4menetelm\u00e4. Tutkimus hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 kaikkia niit\u00e4, jotka ovat kiinnostuneet ryhm\u00e4ty\u00f6menetelmien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 lasten ja nuorten ehk\u00e4isev\u00e4n ty\u00f6n v\u00e4lineen\u00e4.\r\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4asiallisena aineistona olivat vuosina 2003-2007 ker\u00e4tyt pienryhmien oh-jaajien p\u00e4iv\u00e4kirjat. P\u00e4iv\u00e4kirjoja on 14 kappaletta ja niiden sivum\u00e4\u00e4r\u00e4 on 522 sivua. Tutki-muksessa arvioitiin pienryhm\u00e4menetelm\u00e4n toimivuutta sek\u00e4 asiakasty\u00f6n, ett\u00e4 organisaatio-ty\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Asiakasn\u00e4k\u00f6kulman teemat tulivat sosiaalipedagogiikan keskeisist\u00e4 k\u00e4sitteist\u00e4: subjektiudesta, dialogisuudesta ja toiminnallisuudesta. Muut k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t teemat olivat nousseet siit\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6st\u00e4, jota olen tehnyt lasten ja nuorten parissa. N\u00e4it\u00e4 k\u00e4y-tett\u00e4vi\u00e4 teemoja ovat sosiaaliset taidot, lapsin\u00e4k\u00f6kulma, leimaantuminen ja Meadin sosiali-saatioteoria, jossa pohditaan min\u00e4kuvan muuttumisen elementtej\u00e4. N\u00e4iden teemojen avulla on arvioitu toimiiko intervention rakenne ja toimivatko k\u00e4ytetyt menetelm\u00e4t ja tuottavatko ne tavoitteiden mukaisia tuloksia. Organisaation\u00e4k\u00f6kulman teemojen ja n\u00e4k\u00f6kulmien avul-la saatiin selville k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n j\u00e4rjestelyjen ja organisoinnin toimivuus, jotka osaltaan autta-vat arvioimaan pienryhm\u00e4menetelm\u00e4n toimivuutta.\r\nPienryhm\u00e4menetelm\u00e4n t\u00e4rkein tavoite eli sosiaalisten taitojen kehittyminen (vuorovaikutus ja itseilmaisutaidot) n\u00e4ytti toteutuvan l\u00e4hes kaikilla ryhm\u00e4l\u00e4isill\u00e4.. N\u00e4ihin tuloksiin on p\u00e4\u00e4sty tarkastelemalla lasten itsearviointia sosiaalisissa taidoissa(ennen ja j\u00e4lkeen interven-tion), ryhmien ohjaajien ja luokanopettajien arviointia. Sosiaalipedagogisen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n subjektiuden toteutuminen on ollut kaksijakoista: tavoitteiden muodostamisessa las-ten/nuorten vaikutusmahdollisuudet ovat olleet v\u00e4h\u00e4isi\u00e4, koska tavoitteet ovat olleet p\u00e4\u00e4-s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti aikuisten eli ryhm\u00e4n ohjaajien tekemi\u00e4. Toisaalta voidaan havaita ryhm\u00e4l\u00e4isten osallistuneen aktiivisesti toimintojen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Merkitt\u00e4vint\u00e4 my\u00f6s sosiaalipedagogisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta on kuitenkin se, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikilla lapsilla/nuorilla vuorovaikutustaidot paranivat ryhm\u00e4toiminnan aikana.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-07-20 06:19:33.439272. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-07-20T06:19:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207202111.pdf: 409567 bytes, checksum: 085c3f61cbcc1b918be2e60a00f2687a (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-07-20T06:19:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207202111.pdf: 409567 bytes, checksum: 085c3f61cbcc1b918be2e60a00f2687a (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2008", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "104 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interventio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset ja nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pienryhm\u00e4menetelm\u00e4 lasten ja nuorten ehk\u00e4isev\u00e4n ty\u00f6n v\u00e4lineen\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201207202111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-07-20T06:19:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienryhm\u00e4menetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38246
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2008-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2008
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/179bbf32-de2a-4c69-946f-06a14c6d09b0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201207202111.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2008
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Muhonen, Jyrki Pienryhmämenetelmä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä ryhmätoiminta interventio lapset ja nuoret Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 lapset nuoret sosiaaliset taidot pienryhmämenetelmä
title Pienryhmämenetelmä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä
title_full Pienryhmämenetelmä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä
title_fullStr Pienryhmämenetelmä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä Pienryhmämenetelmä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä
title_full_unstemmed Pienryhmämenetelmä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä Pienryhmämenetelmä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä
title_short Pienryhmämenetelmä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä
title_sort pienryhmämenetelmä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä
title_txtP Pienryhmämenetelmä lasten ja nuorten ehkäisevän työn välineenä
topic ryhmätoiminta interventio lapset ja nuoret Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 lapset nuoret sosiaaliset taidot pienryhmämenetelmä
topic_facet 209 Social Policy Yhteiskuntapolitiikka interventio lapset lapset ja nuoret nuoret pienryhmämenetelmä ryhmätoiminta sosiaaliset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38246 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207202111
work_keys_str_mv AT muhonenjyrki pienryhmämenetelmälastenjanuortenehkäiseväntyönvälineenä