Musikaalisuuden vaikutus musiikkielämysten kokemiseen tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin?

Tiivistelmä Positiivisten tunteiden ja elämyksellisyyden on monissa yhteyksissä todettu palvelevan ihmisen hyvinvointia. Musiikki tuottaa useimmille jonkinlaisia tunnekokemuksia, tavallisimmin myönteisiä, ja monet vaikuttuvat musiikkitilanteissa voimakkaasti. On kuitenkin tyypillistä, että musii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viirret, Esa
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38242
_version_ 1826225757738762240
author Viirret, Esa
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Viirret, Esa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Viirret, Esa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Viirret, Esa
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä Positiivisten tunteiden ja elämyksellisyyden on monissa yhteyksissä todettu palvelevan ihmisen hyvinvointia. Musiikki tuottaa useimmille jonkinlaisia tunnekokemuksia, tavallisimmin myönteisiä, ja monet vaikuttuvat musiikkitilanteissa voimakkaasti. On kuitenkin tyypillistä, että musiikillisen elämän edellytyksiä, ikään kuin ”paikkaamme” musiikin maailmassa, arvioidaan sen perusteella, millaisia ulkoapäin todennettavia ominaisuuksia omaamme: osaammeko laulaa tai soittaa, olemmeko esim. tulleet valituksi musiikkiopintoihin musikaalisuutemme vuoksi. Mutta ovatko musiikilliset elämykset todella vain joidenkin etuoikeutettujen, muusikoiden tai ns. musikaalisten etuoikeus? Kokemukseni mukaan ihmiset voivat elää musiikkia voimakkaasti osaamatta itse soittaa, laulaa tai tunnistaa musiikin rakenteellisia hienouksia. Tutkin pro gradu -työssäni, millä tavoin primääri musikaalisuus selittää nuoren kykyä ja tapaa kokea musiikillisia elämyksiä – tarvitseeko olla musikaalinen pystyäkseen kokemaan voimakkaita musiikillisia tunne-elämyksiä. Tutkimukseen osallistui 70 Jyväskylän lyseon lukion oppilasta, jotka kirjoittivat vapaamuotoisen esseen voimakkaasta musiikkikokemuksestaan, vastasivat kokemusta kartoittavaan kyselyyn sekä osallistuvat Karman musikaalisuustestiin. Aineistoni määrällisen tarkastelun ja laadullisen sisällönanalyysin perusteella primäärillä musikaalisuudella ei ole mitään yhteyttä siihen, miten nuorten musiikkielämykset syntyvät ja kuinka voimakkaita ne ovat. Sellaisten nuorten, joilla vahvoja musiikkikokemuksia ei ole ollut lainkaan, tai toisaalta kaikkein voimakkaimmin kokeneiden joukossa oli yhtä lailla sekä musikaalisuustestissä menestyneitä että alle keskitason tuloksen saaneita. Nuorten musiikkielämykset syntyvät tyypillisesti konserttitilanteissa tai yksin, tavallisimmin kotona, musiikin herättämien yleisluontoisten ajatusten, tiettyyn merkittävään tapahtumaan liittyvien ajatusten ja muistojen tai itse musiikkiin liittyvien ajatusten ja tuntemusten seurauksena. Yksin koetut musiikkielämykset ovat valtavoittoisesti surumielissävytteisiä, liikutuksen-, haikeuden-, tai myötätunnontuntemuksiin liittyviä, mutta kuitenkin myönteisen ja jollain tavalla eheyttävän muistijäljen jättäviä kokemuksia. Konserttielämykset ovat kokonaisvaltaisia ja mieleenpainuvia ihailun, odotuksen tuoman jännityksen purkautumisen, kollektiivisuuden tunteen sekä musiikin itsensä tuottamia haltioitumisen ja onnellisuuden kokemuksia. Tässä mielessä musiikillinen elämys koetaan varmimmin juuri konserttitilanteessa. Elämyksellisyyden vaatimus on kirjattuna mm. lukion musiikin opetuksen valtakunnallisiin opetussuunnitelman perusteisiin. Mutta toteutuuko elämyksellisyys niiden oppilaiden osalta, jotka eivät perinteisessä mielessä ole musikaalisia, eivät osaa tai halua soittaa ja laulaa, vaikka musiikki puhutteleekin heitä voimakkaasti. Olisi tärkeää tutkia, ovatko musiikintunnit yleisesti ottaen elämyksellisiä, ja jos eivät, miten niistä tulisi sellaisia.
first_indexed 2023-03-22T09:58:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Viirret, Esa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-07-19T11:45:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-07-19T11:45:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1223251", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38242", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4 \r\n\r\nPositiivisten tunteiden ja el\u00e4myksellisyyden on monissa yhteyksiss\u00e4 todettu palvelevan ihmisen hyvinvointia. Musiikki tuottaa useimmille jonkinlaisia tunnekokemuksia, tavallisimmin my\u00f6nteisi\u00e4, ja monet vaikuttuvat musiikkitilanteissa voimakkaasti. On kuitenkin tyypillist\u00e4, ett\u00e4 musiikillisen el\u00e4m\u00e4n edellytyksi\u00e4, ik\u00e4\u00e4n kuin \u201dpaikkaamme\u201d musiikin maailmassa, arvioidaan sen perusteella, millaisia ulkoap\u00e4in todennettavia ominaisuuksia omaamme: osaammeko laulaa tai soittaa, olemmeko esim. tulleet valituksi musiikkiopintoihin musikaalisuutemme vuoksi. Mutta ovatko musiikilliset el\u00e4mykset todella vain joidenkin etuoikeutettujen, muusikoiden tai ns. musikaalisten etuoikeus? Kokemukseni mukaan ihmiset voivat el\u00e4\u00e4 musiikkia voimakkaasti osaamatta itse soittaa, laulaa tai tunnistaa musiikin rakenteellisia hienouksia.\r\n\r\nTutkin pro gradu -ty\u00f6ss\u00e4ni, mill\u00e4 tavoin prim\u00e4\u00e4ri musikaalisuus selitt\u00e4\u00e4 nuoren kyky\u00e4 ja tapaa kokea musiikillisia el\u00e4myksi\u00e4 \u2013 tarvitseeko olla musikaalinen pysty\u00e4kseen kokemaan voimakkaita musiikillisia tunne-el\u00e4myksi\u00e4. Tutkimukseen osallistui 70 Jyv\u00e4skyl\u00e4n lyseon lukion oppilasta, jotka kirjoittivat vapaamuotoisen esseen voimakkaasta musiikkikokemuksestaan, vastasivat kokemusta kartoittavaan kyselyyn sek\u00e4 osallistuvat Karman musikaalisuustestiin. Aineistoni m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tarkastelun ja laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin perusteella prim\u00e4\u00e4rill\u00e4 musikaalisuudella ei ole mit\u00e4\u00e4n yhteytt\u00e4 siihen, miten nuorten musiikkiel\u00e4mykset syntyv\u00e4t ja kuinka voimakkaita ne ovat. Sellaisten nuorten, joilla vahvoja musiikkikokemuksia ei ole ollut lainkaan, tai toisaalta kaikkein voimakkaimmin kokeneiden joukossa oli yht\u00e4 lailla sek\u00e4 musikaalisuustestiss\u00e4 menestyneit\u00e4 ett\u00e4 alle keskitason tuloksen saaneita. Nuorten musiikkiel\u00e4mykset syntyv\u00e4t tyypillisesti konserttitilanteissa tai yksin, tavallisimmin kotona, musiikin her\u00e4tt\u00e4mien yleisluontoisten ajatusten, tiettyyn merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4n tapahtumaan liittyvien ajatusten ja muistojen tai itse musiikkiin liittyvien ajatusten ja tuntemusten seurauksena. Yksin koetut musiikkiel\u00e4mykset ovat valtavoittoisesti surumieliss\u00e4vytteisi\u00e4, liikutuksen-, haikeuden-, tai my\u00f6t\u00e4tunnontuntemuksiin liittyvi\u00e4, mutta kuitenkin my\u00f6nteisen ja jollain tavalla eheytt\u00e4v\u00e4n muistij\u00e4ljen j\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 kokemuksia. Konserttiel\u00e4mykset ovat kokonaisvaltaisia ja mieleenpainuvia ihailun, odotuksen tuoman j\u00e4nnityksen purkautumisen, kollektiivisuuden tunteen sek\u00e4 musiikin itsens\u00e4 tuottamia haltioitumisen ja onnellisuuden kokemuksia. T\u00e4ss\u00e4 mieless\u00e4 musiikillinen el\u00e4mys koetaan varmimmin juuri konserttitilanteessa.\r\n\r\nEl\u00e4myksellisyyden vaatimus on kirjattuna mm. lukion musiikin opetuksen valtakunnallisiin opetussuunnitelman perusteisiin. Mutta toteutuuko el\u00e4myksellisyys niiden oppilaiden osalta, jotka eiv\u00e4t perinteisess\u00e4 mieless\u00e4 ole musikaalisia, eiv\u00e4t osaa tai halua soittaa ja laulaa, vaikka musiikki puhutteleekin heit\u00e4 voimakkaasti. Olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, ovatko musiikintunnit yleisesti ottaen el\u00e4myksellisi\u00e4, ja jos eiv\u00e4t, miten niist\u00e4 tulisi sellaisia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Esa Viirret (esviirre) on 2012-07-19 11:45:16.184851. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-07-19T11:45:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207192107.pdf: 603468 bytes, checksum: 90aa3d187881d069f4340d526a9b683d (MD5)\r\nlicense.html: 5049 bytes, checksum: 56f2467ef733e3b62d6a811c180356bb (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-07-19T11:45:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207192107.pdf: 603468 bytes, checksum: 90aa3d187881d069f4340d526a9b683d (MD5)\r\nlicense.html: 5049 bytes, checksum: 56f2467ef733e3b62d6a811c180356bb (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkiel\u00e4mys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musikaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnevaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musikaalisuuden vaikutus musiikkiel\u00e4mysten kokemiseen : tarvitseeko olla musikaalinen kyet\u00e4kseen musiikkiel\u00e4myksiin?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tarvitseeko olla musikaalinen kyet\u00e4kseen musiikkiel\u00e4myksiin?", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201207192107", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-07-19T11:45:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4mys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4myksellisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musikaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38242
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9b69e8ca-b10f-486a-bcd9-614f4082efae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201207192107.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viirret, Esa Musikaalisuuden vaikutus musiikkielämysten kokemiseen : tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin? musiikkielämys musiikkikokemus musikaalisuus tunnevaikutus Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki elämys elämyksellisyys kokemukset tunteet
title Musikaalisuuden vaikutus musiikkielämysten kokemiseen : tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin?
title_alt Tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin?
title_full Musikaalisuuden vaikutus musiikkielämysten kokemiseen : tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin?
title_fullStr Musikaalisuuden vaikutus musiikkielämysten kokemiseen : tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin? Musikaalisuuden vaikutus musiikkielämysten kokemiseen : tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin?
title_full_unstemmed Musikaalisuuden vaikutus musiikkielämysten kokemiseen : tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin? Musikaalisuuden vaikutus musiikkielämysten kokemiseen : tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin?
title_short Musikaalisuuden vaikutus musiikkielämysten kokemiseen
title_sort musikaalisuuden vaikutus musiikkielämysten kokemiseen tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin
title_sub tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin?
title_txtP Musikaalisuuden vaikutus musiikkielämysten kokemiseen : tarvitseeko olla musikaalinen kyetäkseen musiikkielämyksiin?
topic musiikkielämys musiikkikokemus musikaalisuus tunnevaikutus Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki elämys elämyksellisyys kokemukset tunteet
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus elämyksellisyys elämys kokemukset musiikki musiikkielämys musiikkikokemus musikaalisuus tunnevaikutus tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38242 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207192107
work_keys_str_mv AT viirretesa musikaalisuudenvaikutusmusiikkielämystenkokemiseentarvitseekoollamusikaalinenkyetäkse