fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Krogerus, Nora", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-07-12T09:53:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-07-12T09:53:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1223098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38207", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa analysoidaan yhteiskunnallisia mainoskuvia, ja kysyt\u00e4\u00e4n miten niiden k\u00e4sittelem\u00e4t ilmi\u00f6t merkityksellistyv\u00e4t mainonnan kontekstissa. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n tarkastelemaan hyv\u00e4ntekev\u00e4isyyden ja eettisyyden k\u00e4sitteiden muuntumista mainoksissa erilaisiksi kulutusvalinnoiksi ja niin sanotuiksi ostettaviksi ja myyt\u00e4viksi suureiksi. Tutkimuksen teoreettisena kehyksen\u00e4 toimii postmodernia kulutuskulttuuria tarkasteleva tutkimusperinne. Tutkimus kiinnittyy my\u00f6s kulttuurin visuaalisuutta tarkastelevaan sosiologian traditioon, joka l\u00e4hestyy yhteiskunnallisia ilmi\u00f6it\u00e4 visuaalisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on ajatus, ett\u00e4 mainontaa ja muuta median tuottamaa visuaalista materiaalia voidaan l\u00e4hesty\u00e4 pintana, joka sek\u00e4 muodostaa ett\u00e4 heijastaa niit\u00e4 todellisuudessa vaikuttavia k\u00e4sityksi\u00e4, arvoja ja asenteita, jotka liittyv\u00e4t kulutukseen, hyv\u00e4ntekev\u00e4isyyteen ja eettiseen toimintaan.\r\nTutkimuksen aineisto koostuu yhteens\u00e4 159 yhteiskunnallisesta katumainosjulisteesta, jotka ovat olleet esill\u00e4 Suomen katukuvassa vuosien 2004\u20132007 aikana. Aineistona olevat mainoskuvat on teemoiteltu niiden k\u00e4sittelem\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6n perusteella seuraaviin teemaryhmiin: Hyv\u00e4ntekev\u00e4isyys, Kulutusvalinnat, El\u00e4m\u00e4narvot, Ammattiosaaminen sek\u00e4 Terveys-ja p\u00e4ihdevalistus. Teemoittelun j\u00e4lkeen aineistosta on valittu yhteens\u00e4 kuusi mainoskampanjaa, joihin tutkimuksen varsinainen analyysi keskittyy. Analysoitavien mainosten valintaa koko aineistosta on ohjannut ty\u00f6n tutkimuskysymys sek\u00e4 aineistolle suoritetun teemoittelun tulokset.\r\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n semiootikko Roland Barthesilta per\u00e4isin olevaa semioottista merkityskoodistoa, jonka avulla analyysin kohteeksi valittuja mainoskuvia analysoidaan viiden eri merkityskoodin kautta. Analyysi muodostuu mainosten l\u00e4hiluennasta, jossa eritell\u00e4\u00e4n niiden kuvallisia elementtej\u00e4 ja niihin sis\u00e4ltyvien merkityspotentiaalien konstruoitumista.\r\nTutkimuksen kiinnostuksen kohteena on ollut selvitt\u00e4\u00e4 yhteiskunnallisen mainonnan tapaa merkityksellist\u00e4\u00e4 hyv\u00e4ntekev\u00e4isyyden ja eettisyyden k\u00e4sitteit\u00e4. Tutkimuksen tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 havaintoa, kuinka n\u00e4m\u00e4 ilmi\u00f6t muuntuvat yhteiskunnallisissa mainoskuvissa joukoksi erilaisia kulutusvalintoja ja siten osaksi my\u00f6h\u00e4ismodernin kulutuskulttuurin merkitysavaruutta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-07-12 09:53:16.520432. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-07-12T09:53:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207122070.pdf: 1733238 bytes, checksum: 85d740f5d41cb6bc8cc906adbbc9008f (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-07-12T09:53:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207122070.pdf: 1733238 bytes, checksum: 85d740f5d41cb6bc8cc906adbbc9008f (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2008", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskunnallinen mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201207122070", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sociology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-07-12T09:53:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "203", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutuskulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalinen kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "semiotiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|