Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria

Tässä tutkimuksessa analysoidaan yhteiskunnallisia mainoskuvia, ja kysytään miten niiden käsittelemät ilmiöt merkityksellistyvät mainonnan kontekstissa. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan hyväntekeväisyyden ja eettisyyden käsitteiden muuntumista mainoksissa erilaisiksi kulutusvalinnoiksi ja ni...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Krogerus, Nora
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2008
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38207
_version_ 1828193149178085376
author Krogerus, Nora
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Krogerus, Nora Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Krogerus, Nora Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Krogerus, Nora
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa analysoidaan yhteiskunnallisia mainoskuvia, ja kysytään miten niiden käsittelemät ilmiöt merkityksellistyvät mainonnan kontekstissa. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan hyväntekeväisyyden ja eettisyyden käsitteiden muuntumista mainoksissa erilaisiksi kulutusvalinnoiksi ja niin sanotuiksi ostettaviksi ja myytäviksi suureiksi. Tutkimuksen teoreettisena kehyksenä toimii postmodernia kulutuskulttuuria tarkasteleva tutkimusperinne. Tutkimus kiinnittyy myös kulttuurin visuaalisuutta tarkastelevaan sosiologian traditioon, joka lähestyy yhteiskunnallisia ilmiöitä visuaalisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen lähtökohtana on ajatus, että mainontaa ja muuta median tuottamaa visuaalista materiaalia voidaan lähestyä pintana, joka sekä muodostaa että heijastaa niitä todellisuudessa vaikuttavia käsityksiä, arvoja ja asenteita, jotka liittyvät kulutukseen, hyväntekeväisyyteen ja eettiseen toimintaan. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä 159 yhteiskunnallisesta katumainosjulisteesta, jotka ovat olleet esillä Suomen katukuvassa vuosien 2004–2007 aikana. Aineistona olevat mainoskuvat on teemoiteltu niiden käsittelemän sisällön perusteella seuraaviin teemaryhmiin: Hyväntekeväisyys, Kulutusvalinnat, Elämänarvot, Ammattiosaaminen sekä Terveys-ja päihdevalistus. Teemoittelun jälkeen aineistosta on valittu yhteensä kuusi mainoskampanjaa, joihin tutkimuksen varsinainen analyysi keskittyy. Analysoitavien mainosten valintaa koko aineistosta on ohjannut työn tutkimuskysymys sekä aineistolle suoritetun teemoittelun tulokset. Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään semiootikko Roland Barthesilta peräisin olevaa semioottista merkityskoodistoa, jonka avulla analyysin kohteeksi valittuja mainoskuvia analysoidaan viiden eri merkityskoodin kautta. Analyysi muodostuu mainosten lähiluennasta, jossa eritellään niiden kuvallisia elementtejä ja niihin sisältyvien merkityspotentiaalien konstruoitumista. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena on ollut selvittää yhteiskunnallisen mainonnan tapaa merkityksellistää hyväntekeväisyyden ja eettisyyden käsitteitä. Tutkimuksen tuloksena voidaan pitää havaintoa, kuinka nämä ilmiöt muuntuvat yhteiskunnallisissa mainoskuvissa joukoksi erilaisia kulutusvalintoja ja siten osaksi myöhäismodernin kulutuskulttuurin merkitysavaruutta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Krogerus, Nora", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-07-12T09:53:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-07-12T09:53:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1223098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38207", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa analysoidaan yhteiskunnallisia mainoskuvia, ja kysyt\u00e4\u00e4n miten niiden k\u00e4sittelem\u00e4t ilmi\u00f6t merkityksellistyv\u00e4t mainonnan kontekstissa. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n tarkastelemaan hyv\u00e4ntekev\u00e4isyyden ja eettisyyden k\u00e4sitteiden muuntumista mainoksissa erilaisiksi kulutusvalinnoiksi ja niin sanotuiksi ostettaviksi ja myyt\u00e4viksi suureiksi. Tutkimuksen teoreettisena kehyksen\u00e4 toimii postmodernia kulutuskulttuuria tarkasteleva tutkimusperinne. Tutkimus kiinnittyy my\u00f6s kulttuurin visuaalisuutta tarkastelevaan sosiologian traditioon, joka l\u00e4hestyy yhteiskunnallisia ilmi\u00f6it\u00e4 visuaalisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on ajatus, ett\u00e4 mainontaa ja muuta median tuottamaa visuaalista materiaalia voidaan l\u00e4hesty\u00e4 pintana, joka sek\u00e4 muodostaa ett\u00e4 heijastaa niit\u00e4 todellisuudessa vaikuttavia k\u00e4sityksi\u00e4, arvoja ja asenteita, jotka liittyv\u00e4t kulutukseen, hyv\u00e4ntekev\u00e4isyyteen ja eettiseen toimintaan.\r\nTutkimuksen aineisto koostuu yhteens\u00e4 159 yhteiskunnallisesta katumainosjulisteesta, jotka ovat olleet esill\u00e4 Suomen katukuvassa vuosien 2004\u20132007 aikana. Aineistona olevat mainoskuvat on teemoiteltu niiden k\u00e4sittelem\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6n perusteella seuraaviin teemaryhmiin: Hyv\u00e4ntekev\u00e4isyys, Kulutusvalinnat, El\u00e4m\u00e4narvot, Ammattiosaaminen sek\u00e4 Terveys-ja p\u00e4ihdevalistus. Teemoittelun j\u00e4lkeen aineistosta on valittu yhteens\u00e4 kuusi mainoskampanjaa, joihin tutkimuksen varsinainen analyysi keskittyy. Analysoitavien mainosten valintaa koko aineistosta on ohjannut ty\u00f6n tutkimuskysymys sek\u00e4 aineistolle suoritetun teemoittelun tulokset.\r\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n semiootikko Roland Barthesilta per\u00e4isin olevaa semioottista merkityskoodistoa, jonka avulla analyysin kohteeksi valittuja mainoskuvia analysoidaan viiden eri merkityskoodin kautta. Analyysi muodostuu mainosten l\u00e4hiluennasta, jossa eritell\u00e4\u00e4n niiden kuvallisia elementtej\u00e4 ja niihin sis\u00e4ltyvien merkityspotentiaalien konstruoitumista.\r\nTutkimuksen kiinnostuksen kohteena on ollut selvitt\u00e4\u00e4 yhteiskunnallisen mainonnan tapaa merkityksellist\u00e4\u00e4 hyv\u00e4ntekev\u00e4isyyden ja eettisyyden k\u00e4sitteit\u00e4. Tutkimuksen tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 havaintoa, kuinka n\u00e4m\u00e4 ilmi\u00f6t muuntuvat yhteiskunnallisissa mainoskuvissa joukoksi erilaisia kulutusvalintoja ja siten osaksi my\u00f6h\u00e4ismodernin kulutuskulttuurin merkitysavaruutta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-07-12 09:53:16.520432. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-07-12T09:53:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207122070.pdf: 1733238 bytes, checksum: 85d740f5d41cb6bc8cc906adbbc9008f (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-07-12T09:53:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207122070.pdf: 1733238 bytes, checksum: 85d740f5d41cb6bc8cc906adbbc9008f (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2008", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskunnallinen mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201207122070", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sociology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-07-12T09:53:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "203", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutuskulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalinen kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "semiotiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38207
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:44Z
main_date 2008-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2008
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/43fcf532-e840-4f5f-94cb-6280c4920654\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201207122070.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2008
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Krogerus, Nora Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria yhteiskunnallinen mainonta Sosiologia Sociology 203 mainonta kulutuskulttuuri visuaalinen kulttuuri semiotiikka mainokset
title Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria
title_full Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria
title_fullStr Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria
title_full_unstemmed Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria
title_short Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria
title_sort yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria
title_txtP Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria
topic yhteiskunnallinen mainonta Sosiologia Sociology 203 mainonta kulutuskulttuuri visuaalinen kulttuuri semiotiikka mainokset
topic_facet 203 Sociology Sosiologia kulutuskulttuuri mainokset mainonta semiotiikka visuaalinen kulttuuri yhteiskunnallinen mainonta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38207 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207122070
work_keys_str_mv AT krogerusnora yhteiskunnallisenmainonnanmerkityksetosanapostmoderniakulutuskulttuuria