Double role of music criticism a model of the inner structure of the funding of music

Tarkoituksena on tarkastella, kuinka musiikkikritiikki vaikuttaa musiikin rahoitukseen. Aineistoni muodostuu eri osa-alueiden teksteistä. Tutkimukseni näkökulma perustuu Bourdieu´n, Beckerin ja Maussin määrittelemään kenttään ja sen dynamiikkaan. Kentän asiantuntijaosan muodostavat koulutus, kult...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kosonen, Hannele
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38205
_version_ 1826225748722057216
author Kosonen, Hannele
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kosonen, Hannele Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kosonen, Hannele Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kosonen, Hannele
datasource_str_mv jyx
description Tarkoituksena on tarkastella, kuinka musiikkikritiikki vaikuttaa musiikin rahoitukseen. Aineistoni muodostuu eri osa-alueiden teksteistä. Tutkimukseni näkökulma perustuu Bourdieu´n, Beckerin ja Maussin määrittelemään kenttään ja sen dynamiikkaan. Kentän asiantuntijaosan muodostavat koulutus, kulttuuripolitiikka, ja muusikko (imagon saajan osana). Kaiken keskiössä on kriitikko, taiteellista tasoa evaluoimassa. Näin muodostuvassa sisäpiirissä voi liikkua päätöksiin vaikuttavaa tietoa. Tämä muodostaa rahoituksen yhden haaran. Toinen haara syntyy lipputuloista. Innovaattoreitta on tutkimusten mukaan 10-15% yleisöstä (, ja sillä saattaa olla sija sisäpiireissäkin), suurin osa yleisöä seuraa innovaattoreita. Kolmas haara rahoituksesta syntyy kasvavasta sponsoroinnista. Sponsori hakee sopivaa imagoa, jonka siis kriitikko pystyy näkyvästä positiostaan journalismin kentältä antamaan. Sponsori tavoittaa näin sen yleisön, josta on kiinnostunut- klassisen musiikin konserteissa erityisen hyvinkoulutetun ja hyvätuloisen. Tutkimustulokseni esitän, miten mallin kaikki osa-alueet reagoivat joko suorasti tai epäsuorasti musiikkikritiikkiin,ja siten kaikkiin rahoituksen osa-alueisiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että taiteellinen evaluaatio vaikuttaa rahoituspäätöksiin. Vaikutus on suurin, kun kyseessä on nuori taitelija tai tapahtuma, tai tapahtuma, jonka yleisö on maantieteellisesti kaukana. Kriitikko on instituutio, eikä henkilökohtaisen mielipiteen antaja. Kriitikkokunnan pohdittavaksi voisi asettaa muutamia eettisiä ja moraalisia kysymyksiäminkälaiset kokonaisvaikutukset kritiikillä on. Myös musiikkikritiikin analogian musiikkioppilaitospuolella (, mistä sisäpiiri valmistuu ja sosialisoituu kentän intellektuelleiksi) voitaisiin luoda parempia kurssitutkinnon arviointijärjestelmiä, oppilaan oikeusturvan vuoksi. Näin voitaisiin eliminoida sisäpiirin vaikutusta. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että alkuasetelma oli ns. itsestäänselvyyden purkamista, mutta tulokset osoittavat, että siitä voi syntyä monenlaisia jatkotutkimuksia, ja tarvetta niihin on. Yhtään vastaavaa kokonaiskenttää ei ole aikaisemmissa tutkimuksissa ilmennyt.
first_indexed 2023-03-22T09:56:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kosonen, Hannele", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-07-12T07:06:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-07-12T07:06:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1223093", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38205", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkoituksena on tarkastella, kuinka musiikkikritiikki vaikuttaa musiikin rahoitukseen.\r\nAineistoni muodostuu eri osa-alueiden teksteist\u00e4. Tutkimukseni n\u00e4k\u00f6kulma perustuu\r\nBourdieu\u00b4n, Beckerin ja Maussin m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4n kentt\u00e4\u00e4n ja sen dynamiikkaan. Kent\u00e4n\r\nasiantuntijaosan muodostavat koulutus, kulttuuripolitiikka, ja muusikko (imagon saajan\r\nosana). Kaiken keski\u00f6ss\u00e4 on kriitikko, taiteellista tasoa evaluoimassa. N\u00e4in muodostuvassa\r\nsis\u00e4piiriss\u00e4 voi liikkua p\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin vaikuttavaa tietoa. T\u00e4m\u00e4 muodostaa rahoituksen yhden\r\nhaaran. Toinen haara syntyy lipputuloista. Innovaattoreitta on tutkimusten mukaan 10-15%\r\nyleis\u00f6st\u00e4 (, ja sill\u00e4 saattaa olla sija sis\u00e4piireiss\u00e4kin), suurin osa yleis\u00f6\u00e4 seuraa innovaattoreita.\r\nKolmas haara rahoituksesta syntyy kasvavasta sponsoroinnista. Sponsori hakee sopivaa\r\nimagoa, jonka siis kriitikko pystyy n\u00e4kyv\u00e4st\u00e4 positiostaan journalismin kent\u00e4lt\u00e4 antamaan.\r\nSponsori tavoittaa n\u00e4in sen yleis\u00f6n, josta on kiinnostunut- klassisen musiikin konserteissa\r\nerityisen hyvinkoulutetun ja hyv\u00e4tuloisen.\r\nTutkimustulokseni esit\u00e4n, miten mallin kaikki osa-alueet reagoivat joko suorasti tai\r\nep\u00e4suorasti musiikkikritiikkiin,ja siten kaikkiin rahoituksen osa-alueisiin. Tutkimuksen\r\ntulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 taiteellinen evaluaatio vaikuttaa rahoitusp\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin. Vaikutus on\r\nsuurin, kun kyseess\u00e4 on nuori taitelija tai tapahtuma, tai tapahtuma, jonka yleis\u00f6 on\r\nmaantieteellisesti kaukana. Kriitikko on instituutio, eik\u00e4 henkil\u00f6kohtaisen mielipiteen antaja.\r\nKriitikkokunnan pohdittavaksi voisi asettaa muutamia eettisi\u00e4 ja moraalisia kysymyksi\u00e4mink\u00e4laiset\r\nkokonaisvaikutukset kritiikill\u00e4 on. My\u00f6s musiikkikritiikin analogian\r\nmusiikkioppilaitospuolella (, mist\u00e4 sis\u00e4piiri valmistuu ja sosialisoituu kent\u00e4n\r\nintellektuelleiksi) voitaisiin luoda parempia kurssitutkinnon arviointij\u00e4rjestelmi\u00e4, oppilaan\r\noikeusturvan vuoksi. N\u00e4in voitaisiin eliminoida sis\u00e4piirin vaikutusta.\r\nTutkielman tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 alkuasetelma oli ns. itsest\u00e4\u00e4nselvyyden\r\npurkamista, mutta tulokset osoittavat, ett\u00e4 siit\u00e4 voi synty\u00e4 monenlaisia jatkotutkimuksia, ja\r\ntarvetta niihin on. Yht\u00e4\u00e4n vastaavaa kokonaiskentt\u00e4\u00e4 ei ole aikaisemmissa tutkimuksissa\r\nilmennyt.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-07-12 07:06:04.682416. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-07-12T07:06:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207122068.pdf: 1393504 bytes, checksum: 482ecf1df23a01c5e01835355d04a327 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-07-12T07:06:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201207122068.pdf: 1393504 bytes, checksum: 482ecf1df23a01c5e01835355d04a327 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2008", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "123 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "funding of music", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "music criticism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inner circle", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "definition of artist", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cultural consumption", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "corporate sponsorship of music", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "model of funding of music", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Double role of music criticism : a model of the inner structure of the funding of music", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201207122068", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sociology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-07-12T07:06:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "203", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikritiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rahoitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiarvostelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38205
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2008-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2008
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7c2326c1-2d4b-4f89-b542-511e7a3cff33\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201207122068.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2008
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kosonen, Hannele Double role of music criticism : a model of the inner structure of the funding of music funding of music music criticism inner circle definition of artist cultural consumption corporate sponsorship of music model of funding of music Sosiologia Sociology 203 musiikkikritiikki musiikki rahoitus musiikkiarvostelut
title Double role of music criticism : a model of the inner structure of the funding of music
title_full Double role of music criticism : a model of the inner structure of the funding of music
title_fullStr Double role of music criticism : a model of the inner structure of the funding of music Double role of music criticism : a model of the inner structure of the funding of music
title_full_unstemmed Double role of music criticism : a model of the inner structure of the funding of music Double role of music criticism : a model of the inner structure of the funding of music
title_short Double role of music criticism
title_sort double role of music criticism a model of the inner structure of the funding of music
title_sub a model of the inner structure of the funding of music
title_txtP Double role of music criticism : a model of the inner structure of the funding of music
topic funding of music music criticism inner circle definition of artist cultural consumption corporate sponsorship of music model of funding of music Sosiologia Sociology 203 musiikkikritiikki musiikki rahoitus musiikkiarvostelut
topic_facet 203 Sociology Sosiologia corporate sponsorship of music cultural consumption definition of artist funding of music inner circle model of funding of music music criticism musiikki musiikkiarvostelut musiikkikritiikki rahoitus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38205 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207122068
work_keys_str_mv AT kosonenhannele doubleroleofmusiccriticismamodeloftheinnerstructureofthefundingofmusic