Genius ja vastuu Kantin kautta uuteen taiteilijakäsitykseen

Tutkielmani käsittelee taiteilijakäsitystä. Väitän että taiteilijakäsityksemme on vanhahtava, eikä vastaa tarpeitamme Avaan nykyistä käsitystämme tarkastelemalla sen juuria valistuksessa ja romantiikassa. Modernin subjektin ja yhteiskunnan syntyyn ajoittunut katkos taidefilosofiassa johti geniuksen,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koskela, Kaisa
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2008
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38203
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmani käsittelee taiteilijakäsitystä. Väitän että taiteilijakäsityksemme on vanhahtava, eikä vastaa tarpeitamme Avaan nykyistä käsitystämme tarkastelemalla sen juuria valistuksessa ja romantiikassa. Modernin subjektin ja yhteiskunnan syntyyn ajoittunut katkos taidefilosofiassa johti geniuksen, neron korostumiseen ja yhdistämiseen taiteilijuuteen. Tässä muutoksessa oleellisessa roolissa oli Immanuel Kantin filosofia ja erityisesti hänen estetiikan pääteoksensa Kritik der Urteilskraft, Arvostelukyvyn kritiikki, joka onkin pääasiallinen lähteeni geniusfilosofiaan. Kantin ajatukset vaikuttivat romantiikan nerokäsityksiin, joista taas kuuluu yllättävän paljon kaikuja 2000-luvun tavassa käsittää taiteilija. Romantiikka kuitenkin näyttää muokanneen Kantin geniusfilosofiaa suuntiin, jota Kantin teksteissä ei ole läsnä. Neroa on kritisoitu paljon, käyn tutkielmassani läpi geniuksen ongelmallisimpia piirteitä. Osoitan myös ongelmiin, joihin neromainen taiteilijakäsitys johtaa nykyaikana. Esittelen muutamia ehdotuksia toisenlaisiksi tavoiksi ymmärtää taiteilija. Tässä lähteinäni ovat Deborah Haynes ja Mika Hannula, joiden taiteilijakäsityksissä kriittisyydellä on merkittävä rooli. Tärkeäksi teemaksi muodostuu myös taiteilijan vastuu. Taiteilijalla on velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan, ne ovat taiteellisen vapauden väistämätön sivutuote. Taiteen merkitys ihmisten välisen dialogin edistämisessä korostuu paitsi uudenlaisissa tavoissa käsittää taiteilija, lopulta myös Kantin taidefilosofiassa.