Elektroninen k(o)ulunvalvonta

Tämän tutkimuksen lähtökohta on yhteiskunnallinen tilanne, jossa elektroninen valvonta alkaa olla läsnä jokapäiväisessä elämässämme yhä enenevässä määrin. Järvenpään lukion vuonna 2003 käyttöön vihityssä uudessa koulurakennuksessa niin oppilaat kuin henkilökuntakaan eivät pääse liikkumaan ulko-ovist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kantonen, Perttu
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38190
Description
Summary:Tämän tutkimuksen lähtökohta on yhteiskunnallinen tilanne, jossa elektroninen valvonta alkaa olla läsnä jokapäiväisessä elämässämme yhä enenevässä määrin. Järvenpään lukion vuonna 2003 käyttöön vihityssä uudessa koulurakennuksessa niin oppilaat kuin henkilökuntakaan eivät pääse liikkumaan ulko-ovista sisään tai koulun käytävien väliovista lävitse ilman henkilökohtaisia elektronisia tunnisteita. Lisäksi koulussa on niin sisä- kuin ulkopuolellakin nauhoittavaa kameravalvontaa. Tässä tutkimuksessa on kyselty lomakkein järvenpääläisiltä lukiolaisilta heidän suhtautumisestaan koulurakennuksensa elektroniseen valvontaan puolisen vuot ta rakennuksen käyt töönoton jälkeen. Olen pyrkinyt löytämään lukiolaisten vastauksista erilaisia tapoja perustella joko negatiivista tai positiivista suhtautumista koulunsa elektroniseen valvontaan. Tutkimuksen taustalla ovat Foucault'n ajatukset tarkkailusta vallan välineenä ja tarkkailuyhteiskunnasta norminrikkomista ennaltaehkäisevänä vallankäytön muotona päinvastoin kuin aiemmin, kun normeja kunnioittavaa yhteiskuntajärjestystä pyrit tiin ylläpitämään jälkikäteiseen rankaisuun perustuneella mallilla. Nykyään noina hallinnan instrument teina käytetään yhä enemmän arkkitehtuuria, elektroniikkaa ja muita teknologioita. Löysin yhteensä kuuteen eri kategoriaan putoavia perustelutapoja Järvenpään lukion oppilaiden vastauksista heidän suhtautumisestaan koulunsa elektroniseen kulunvalvontaan: neljä kategoriaa on perusteluja positiiviselle suhtautumiselle ja kaksi negatiiviselle. Positiiviset kategoriat ovat melko suoraviivaisia: 1) ulkopuolisten ekskluusio; 2) takinsäilytyksen oletettu turvallisuus; 3) "koulussa ei enää tapahdu ilkivaltaa" ja 4) valvonnan mahdollistama rikkeiden jälkiselvittelyn paraneminen. Perusteluja negatiiviselle suhtautumiselle elektroniseen valvontaan oli mielestäni kahdenlaisia: praktisia eli elektronisesti lukossa olevien ovien tuomia hankaluuksia liikkumisessa sekä "foucault'laisia" huolia tietoturvasta ja tarkkailusta vallankäyt tönä. Lukiolaisten vastausten analyysin perusteella suurin osa tilojen käyt täjistä ei kiinnitä sen kummempaa huomiota koulunsa valvontaan tai katsoo sen olevan huomaamatonta tai hyödyllistä ihan varmuuden vuoksi. Foucault'laisittain valtasuhteeksi valvonnan mielsi harva. Negatiivista palautet ta liikkumisen vaikeutumisesta oli paljon. Tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, et tä elektronisen valvonnan tehoon uskotaan vailla perusteellista tietoa eikä sitä juurikaan koeta haitallisena vallankäyt tönä. Moni näkee elektronisen kulunvalvonnan olevan perusteltua ihan varmuuden vuoksikin.