Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoitus on analysoida Kiinan ensimmäisenä presidenttinä toimineen Sun
Yatsenin ajan retoriikkaa. Keskityn erityisesti Sunin tapaan käyttää evoluutio-käsitettä
argumentaationsa apuna ja tähän evoluutio-käsitteeseen liittyviin ajallisiin narratiiveihin.
Tutkimuksen ensisijaisena aineistona on Sunin tunnetuin teos Kansan kolme periaatetta.
Olen lisäksi analysoinut myös muita kysymyksenasettelun kannalta relevantteja Sunin
kirjoittamia tekstejä.
Teoreettisena näkökulmana minulla on Reinhart Koselleckin temporalisaatio-teesi, jota
sovellan työssäni kiinalaiseen kontekstiin. Tämä asetelma sijoittaa Sunin argumentaation
osaksi laajempaa kontekstia. Taustaoletuksenani on, että Kiinassa tapahtui 1800- ja 1900-
lukujen taitteessa länsimaisen tieteen aikaansaama epistemologinen murros, joka aikaansai
murroksen myös tapaan käsittää aika. Vanha syklinen ja staattinen tapa käsittää aika ei
enää ollut validi Kiinan siirtyessä moderniin kansallisvaltioiden maailmaan. Tutkimuksen
analyysi keskittyy Sun Yatsenin argumentointiin, jonka tarkoitus on toimia esimerkkinä
tuon ajan kiinalaisesta edistys- ja evoluutio-retoriikasta.
Tutkimus osoittaa, ettei käsitteellinen murros ja uudenlaisten ajallisten käsitteiden
käyttöönotto hävitä vanhoja ikuisuuteen viittaavia käsitteitä Sunin poliittisesta
argumentaatiosta. Sun käyttää ikuisia (kuten Taivas) ja ajallisia (kuten edistys) käsitteitä
rinnakkain. Sunin evoluutio-argumentaatioon liittyen hän representoi menneisyyden,
nykyisyyden ja tulevaisuuden yhtenä edistyskertomuksena. Sunin menneisyysretoriikka
ottaa myös etäisyyttä perinteiseen kiinalaiseen historiankirjoitukseen, jonka päähenkilönä
oli aina hallitsija. Sunilla temporalisoituneen historian päähenkilöksi nousee sen sijaan
Kiinan kansa. Sunin evoluutio-käsite Kansan kolmessa periaatteessa ei edusta niin
kutsuttua sosiaalidarwinistista mallia.
Menneisyysargumentaatio on Kansan kolmessa periaatteessa selvästi tulevaisuus- ja
nykyisyysargumentaatiota keskeisemmässä roolissa. Menneisyyden rooli korostuu
erityisesti Sunin nationalismiretoriikassa. Sunin luoma kuva tulevaisuuden Kiinasta on
maailman moraalinen johtaja, joka puolustaa heikkoja maita imperialisteja vastaan.
|