Summary: | Tämän pro gradu -tutkielman kohteena ovat tekniikan alalla toimivan GETA-tutkijakoulun
jatko-opiskelijanaiset ja heidän kokemuksensa jatko-opiskelusta miehisessä
tiedemaailmassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää naisten asemaa GETAssa sekä
vertailla kokemuksia muihin jatko-opiskelijanisista tehtyihin tutkimuksiin. Tekniikan alan
tutkijanaisilla on erilaisia tarpeita kuin vastaavasti miehillä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kevään–kesän 2007 aikana
haastattelemalla seitsemää GETA-tutkijakoulussa ollutta tekniikan alan tutkijanaista. Sitä
tukevana tutkimusaineistona käytettiin vuonna 2005 tekniikan alan naisten keskuudessa
tehtyä käyttäjätutkimusta, jonka perusteella luotiin konsepti weme.fi-verkkoyhteisön
perustamiseksi. Haastatteluista esiin nousseita asioita vertailtiin muihin aiemmin tehtyihin
tutkimuksiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että tekniikan alan tutkijanaisten kokemukset eivät suuresti
eroa muiden alojen tutkijanaisten kokemuksista. He kokivat asemansa hyväksi
vähemmistöstatuksestaan huolimatta. Miesvaltaisen ympäristön vaikutukset näkyivät
kuitenkin siinä, että haastatellut eivät välttämättä kyenneet tunnistamaan sukupuolesta
johtuvia syrjiviä käytänteitä. Ongelmat he tulkitsivat mieluummin liittyvän omaan
persoonallisuuteensa. Suurin osa haastateltavista oli kuitenkin sitä mieltä, että sukupuolella
on vaikutusta väitöskirjan jälkeiseen uraan joko yritysmaailmassa tai yliopistossa.
Ttutkimuksessa tulevat esiin myös tekniikan naisiin kohdistuneet erilaiset hankkeet ja
projektit, joita on toteutettu 1980-luvulta lähtien. Projektien tarkoituksena on ollut muuttaa
tyttöjen käsityksiä tekniikan alasta sekä tukea teknologia-alan yrityksissä tai
tutkimuslaitoksissa työskenteleviä insinöörinaisia. GETA-tutkijakoulu on tehnyt
yhteistyötä Teknillisen korkeakoulun hallinnoimien tasa-arvo-projektien, viimeisimpänä
WomEqual-hankkeen, kanssa.
|