Tekniikan alan naisten voimaannuttaminen tapaustutkimus GETA-tutkijakoulusta

Tämän pro gradu -tutkielman kohteena ovat tekniikan alalla toimivan GETA-tutkijakoulun jatko-opiskelijanaiset ja heidän kokemuksensa jatko-opiskelusta miehisessä tiedemaailmassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää naisten asemaa GETAssa sekä vertailla kokemuksia muihin jatko-opisk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eronen, Milla
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2007
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38158
Description
Summary:Tämän pro gradu -tutkielman kohteena ovat tekniikan alalla toimivan GETA-tutkijakoulun jatko-opiskelijanaiset ja heidän kokemuksensa jatko-opiskelusta miehisessä tiedemaailmassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää naisten asemaa GETAssa sekä vertailla kokemuksia muihin jatko-opiskelijanisista tehtyihin tutkimuksiin. Tekniikan alan tutkijanaisilla on erilaisia tarpeita kuin vastaavasti miehillä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kevään–kesän 2007 aikana haastattelemalla seitsemää GETA-tutkijakoulussa ollutta tekniikan alan tutkijanaista. Sitä tukevana tutkimusaineistona käytettiin vuonna 2005 tekniikan alan naisten keskuudessa tehtyä käyttäjätutkimusta, jonka perusteella luotiin konsepti weme.fi-verkkoyhteisön perustamiseksi. Haastatteluista esiin nousseita asioita vertailtiin muihin aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimustulokset osoittavat, että tekniikan alan tutkijanaisten kokemukset eivät suuresti eroa muiden alojen tutkijanaisten kokemuksista. He kokivat asemansa hyväksi vähemmistöstatuksestaan huolimatta. Miesvaltaisen ympäristön vaikutukset näkyivät kuitenkin siinä, että haastatellut eivät välttämättä kyenneet tunnistamaan sukupuolesta johtuvia syrjiviä käytänteitä. Ongelmat he tulkitsivat mieluummin liittyvän omaan persoonallisuuteensa. Suurin osa haastateltavista oli kuitenkin sitä mieltä, että sukupuolella on vaikutusta väitöskirjan jälkeiseen uraan joko yritysmaailmassa tai yliopistossa. Ttutkimuksessa tulevat esiin myös tekniikan naisiin kohdistuneet erilaiset hankkeet ja projektit, joita on toteutettu 1980-luvulta lähtien. Projektien tarkoituksena on ollut muuttaa tyttöjen käsityksiä tekniikan alasta sekä tukea teknologia-alan yrityksissä tai tutkimuslaitoksissa työskenteleviä insinöörinaisia. GETA-tutkijakoulu on tehnyt yhteistyötä Teknillisen korkeakoulun hallinnoimien tasa-arvo-projektien, viimeisimpänä WomEqual-hankkeen, kanssa.